فرماندار زابل گفت: منابع آب در سیستان و بلوچستان مدیریت شود.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان، از زاهدان؛هوشنگ ناظری صبح امروز در جلسه کارگروه آب کشاورزی منطقه سیستان افرود: تأمین آب شرب روستائیان، حداث و بهسازی کانالهای آبیاری ،احداث استخرهای ذخیره آب در سیستان‌، اجرای سیستم آبیاری تحت فشار و مرمت و نوسازی قنوات از جمله اقدامات انجام شده در بحث خشکسالی‌های اخیر است.

فرماندار زابل گفت: با اشاره به اینکه محدودیت منابع آب ناشی از خشکسالی‌های متوالی یکی از معضلات زیست محیطی استان می‎باشد، گفت: براسـاس آمارهای موجود هر 15 سال یک بار خشکسالی و هر 30 سال یک بار خشکـسالی بحــرانی درسیـستان اتفاق افتاده است.

وی تصریح کرد: از زمان ورود آب به سیستان در بهار امسال، تاکید استاندار محترم بر استفاده بهینه از این آب و توزیع عادلانه آن در سطح منطقه سیستان بوده است.

وی به مسئله صرفه جویی آب تاکید کرد و افزود: با توجه به خشکسالی‌های اخیر کشاورزان این منطقه باید نسبت به مصرف آب دقت و توجه بیشتری کنند واگر مصرف آب در بخش کشاورزی به همین شکل با استفاده شبانه‌روزی از طریق برداشت آب‌های زیرزمینی ادامه داشته باشد، در آینده‌ای نه چندان دور با کمبود و قحطی آب مواجه خواهیم بود.

ناظری تصریح کرد: نگاه ویژه به تالاب هامون است که الحمدلله سیلاب خوبی وارد هامون شد، مسئولان عزیز مدیریت کنند و با کشور همسایه مذاکرات ویژه‌ای شکل دهند  و کاری انجام دهند که وقتی تبخیر آب شکل می‌گیرد  باعث خشک شدن مجدد این تالاب نباشد، حفظ تالاب هامون صرفا" جنبه ی اقتصادی ندارد بلکه علاوه بر اثر اقتصادی، اثر روحی و روانی و بهداشتی در منطقه دارد.

وی افزود: برای کشت آینده کشاورزان با توجه به ذخیره آب موجود باید برنامه ریزی و تدبیر شود تا ضمن توزیع عادلانه آب و جلوگیری از هدر رفت آن، خسارت به حداقل رسیده و زحمات و دسترنج کشاورزان زایل نگردد.

انتهای پیام/پ
برچسب ها: منابع اب ، کمبود ، قطعی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار