دوختن کیسه برات یا "برات کیسه سی" رسم زنجانی ها برای رسیدن به آرزوها است که در واپسین روزهای ماه رمضان انجام می شود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبر نگاران جوان از زنجان ؛ ماه مبارک رمضان، ماه ضیافت است، و میهمانی خدا که مردم مومن استان زنجان با روزه گرفتن در آخرین روز ماه شعبان به "پیشواز" این ماه می روند و با دوختن برات کیسه سی" به امید" رسیدن به آرزوها آن را به اتمام می رسانند.

دوختن کیسه برات "برات کیسه‌سی" در آخر ماه رمضان به تعداد اعضای خانواده نیز از آداب و رسوم مردم این منطقه است و مادر خانواده این کیسه را در مسجد و بین دو نماز ظهر و عصر و دعاهای تعقیبات نماز، با پارچه‌ سفید چلواری و نخ و سوزن کارنکرده می‌دوزد. برای بریدن نخ و پارچه‌ این کیسه به‌جای چاقو و قیچی از دندان‌ها استفاده می کندو یک سکه‌ "پول" نیز در قسمت پایین آن قرار داده می‌شود.

به‌اعتقاد زنجانی‌ها اگر این کیسه‌ها توسط پنج زن سیده که اسامی آنها فاطمه یا یکی‌از القاب حضرت زهرا (س) باشد لمس شود، برکت و نعمت خدا به‌همراه این کیسه‌ها به خانه‌های آنان وارد می‌شود و اعضای خانواده به آرزوی خود می‌رسند. خواندن نماز مغرب و عشا پس از قرائت دعا و آیاتی از قرآن کریم چون سوره‌ مبارکه قدر به‌تعداد سه یا هفت بار قبل‌از خوردن اولین لقمه افطاری از دیگر آداب و رسوم زنجانی‌ها به‌شمار می‌رود و روزه‌داران این دیار معمولا افطار خود را با خرما و یا نمک باز می‌کنند.

انتهای پیام/ش

برچسب ها: کیسه ، برات ، رسم ، زنجان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.