نرمش ترکیه در برابر داعش عملا کمکی به در امان ماندن آن از حملات این گروه تروریستی نکرده است.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از سی بی سی کانادا؛ حمله به فرودگاه استانبول، جدیدترین ضایعه از کابوس دو ساله ترکیه است. این کشور در اثر تروریسم، موج پناهندگان، آشوب سیاسی و حتی انزوا در عرصه بین الملل، فرسوده شده است. 
شاید آخرین کشتار در ترکیه، این کشور را متقاعد کند با قدرت بسیار بیشتری در نبرد علیه داعش شرکت کند و از نگرش خشک خود به کشورهای دیگر دست بردارد. 

روابط غرب با دولت مشت آهنین رجب طیب اردوغان سرد بوده است. آمریکا بارها از نقش کم تحرک ترکیه در نبرد با داعش، به ویژه تلاش های کند این کشور در جلوگیری از رفت و آمد داعشی ها از خاک کشورش به سوریه و عراق، به ستوه آمده است. 
اتحادیه اروپا نیز بارها از نقض حقوق بشر در ترکیه انتقاد کرده و به شکل واضح اعلام کرده عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا با مشکلات بسیاری همراه خواهد بود. 

روسیه نیز، پس از سال ها کاهش روابط، مجبور شد پس از سرنگونی هواپیمای خود از سوی ترکیه، علیه این کشور تحریم های اقتصادی وضع کند تا استانبول را وادار به عذرخواهی کند. دولت ترکیه تا  هفته پیش از عذر خواهی خودداری کرده است. 
نقش سیاسی ترکیه در مناسبات خاورمیانه که گوشه گیرانه و متکبرانه است، نتایج متفاوتی به دنبال داشته و بسیاری از همسایگان این کشور از جمله ایران، عراق، سوریه، عربستان سعودی و مصر را از خود رانده است. 

با این حال قطعا نباید همه تقصیرها را بر گردن ترکیه انداخت. روابط منطقه، بسیار ناپایدار است و کشمکش های سوریه و عراق به شکل اجتناب ناپذیری باعث رقابت و اصطکاک بین طرف های بیرون از درگیری می شود. کارزار ترکیه برای برکناری اسد در سوریه در این سال ها، دشمنی هایی برایش ایجاد کرده است. 
موفقیت اقتصادی ترکیه طی چند سال اخیر باعث این سوء ظن در جهان اسلام شده است که شاید ترکیه رویای احیای امپراتوری عثمانی را در سر می پروراند. 
یک نگرش دیگر هم وجود دارد. عامل از دست رفتن دوستان بین المللی ترکیه و روابط رو به سردی آن با هم پیمانانش، حس غرور ترکیه است. یکی از مشاوران ترکیه حتی در توصیف این انزوا، آن را «تنهایی ارزشمند» خواند. 

ترکیه به جای این که طبق خواسته بین المللی، با داعش وارد مبارزه جدی شود، بیشتر مشغول کمک به سرنگونی حکومت بشار اسد و از بین بردن حزب کارگران کردستان بوده است. ترکیه می داند که اگر وارد مبارزه جدی با داعش شود، حملات تلافی جویانه علیه اصلی ترین هدف نرم خودش، یعنی گردشگری، آغاز خواهد شد. صنعت گردشگری، که 10 درصد تولید ناخالص ملی این کشور را تشکیل می دهد، سالانه بیش از 30 میلیون گردشگر را به این کشور می کشاند و بیش از دو میلیون فرصت شغلی ایجاد می کند. اگر این صنعت ترکیه از دست برود، اقتصاد آن فلج خواهد شد.
اما ترکیه تاکنون به خوبی دریافته است که داعش در برابر آسان گیری ها، هیچ لطفی به کسی نمی کند. کما این که از مجموع 16 حمله تروریستی سال گذشته علیه ترکیه، بخش اعظم آن از طرف داعش بوده است. 
شاید وقت آن رسیده که ترکیه دریابد حکومت اسد، با جنگ برانداختنی نیست و صلح، راه حل منطقی است. از آن سو شکست داعش نیز بدون صلح در سوریه ممکن نیست.  

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Germany
ناشناس
۱۸:۰۳ ۱۱ تير ۱۳۹۵
آتشی هست که خودشون درست کردن و دامن خودشونو گرفته حالا..اقتصادشونم نابود میشه بخوان وارد جنگ با داعش بشن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۱ ۱۱ تير ۱۳۹۵
یواش یواش مسئولین ترکیه از روی ناچاری سر عقل میان
آخرین اخبار