جلسه کارگروه سلامت وامنیت غذایی درشهرستان هریس برگزارشد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز؛ فرماندار هریس با طرح موضوع وضعیت بهداشتی روستاها و بهسازی زیرساخت‌ها در این حوزه گفت :دسترسی روستاییان به توالت بهداشتی، دفن بهداشتی زباله همچنین دفن فضولات حیوانی را ملاک قرار داده تا بر اساس آن سلامت محیط روستایی را برای زیستگاه های مناسب تبدیل کنیم که در این زمینه بایستی دهیاران جدیت لازم جهت دفع اصولی زباله های خانگی وتعمیر سرویس های بهداشتی خانگی را به عمل اورند.

یحیوی از جمع اوری نشدن سگ های ولگرد که امنیت وسلامتی افراد جامعه رابخطر می اندازد از شهرداری ها انتقاد کرد ه وخواستار برخورد جدی با این موضوع وجمع اوری سگ های ولگرد توسط عوامل شهرداری ها شد .

وی همچنین توصیه های بهداشتی و کلر زنی اب در روستا ها که متاسفانه بصورت دستی انجام می گرددوهمچنین بازدیداز کشتار گاه هریس وبرداشت سه ماه یک بار ازمایش میکروبی و برخورد جدی با ماشین های تخلیه چاه تاکید کرده وهمکاری شهرداری های شهرستان رابااداره راه وشهر سازی در مورددفع زباله های سطح معابر وجاده ها را خواستار شد.

فرماندار هریس خواستار برخورد با واحدهایی که بهداشت را رعایت نکنند شد وگفت:در صورت بازدید بازرسان شبکه بهداشت ووجود تخلف بهداشتی ،بلافاصله برخورد جدی شده وان واحد پلمپ خواهدشد .

وی در خصوص خط انتقال آب شرب روستاها گفت: دربعضی از روستاها لوله های اب شرب انها مورد دار است واحتمال الوده شدن انها زیاد است باید تدبیری از طرف اداره آب وفاضلاب روستایی اتخاذ شود واین مشکل حل گردد،در غیر این صورت با مشکل الودگی آب شرب بعضی از روستا ها بعلت ترکیدگی لوله ها انتقال روبرو خواهیم شد .

فرماندار هریس خاطر نشان کرد : ما در خصوص سلامت بهداشتی وغذایی وسلامت روحی روانی مردم مسئولیم وباید با جدیت تمام در سلامت مردم و جامعه قدم برداریم تا شاهد جامعه ای شاداب و سالم باشیم . ما مسلمان هستیم ودر دین ما به بهداشت تاکید فراوان شده است هر جامعه ای که در ان سلامت نباشد شادابی و رشد وتعالی نیست وان جامعه دچار مردگی میشود ما در روز قیامت باید پاسخگوی اعمال خود باشیم واگر در اجتماع کسی بیمار شود و بمیرد ما مسئولیم و باید پاسخگو باشیم.

دکتر مهامین رئیس شبکه بهداشت و درمان گفت:سلامتی ما حصل تمام فعالیت های افراد جامعه است و در این بین هم افراد هم جامعه و هم سازمان مسئول است.

وی با اشاره به ارتقای سواد سلامتی در جامعه وخود مراقبتی ،گفت: خودمراقبتی، گام اول سلامت است. گام اول سلامت، یعنی اینکه که ما یاد بگیریم خودمان از خودمان مراقبت کنیم،

مهامین افزود :80 درصد مراقبت‌هایی که به سلامت ما منجر می‌شود، محصول همین خود مراقبتی است.

رئیس شبکه بهداشت و درمان افزود: موضوعات مختلفی در سلامت دخیل هستند، ولی این موضوع را باید در نظر داشت که سهم وزارت بهداشت 25 درصد است و 75 درصد به تاثیر ارگان‌های دیگر به غیر از وزارت بهداشت و مردم مربوط می‌شود.

وی دفن مناسب و بهداشتی زباله‌ها را یکی از مقوله‌های مهم در سلامت جامعه برشمرد و گفت: محل دفن زباله هابصورت اصولی توسط شهرداران و بخشداران در محیطی به متراژ5000مترمربع با نظارت سازمان محیط زیست بصورت تفکیکی در حال اجرا است.

رئیس شبکه بهداشت خواستار استمرار کلر زنی وافزایش دستگاههای کلر زن در روستا ها وتعمیر خط انتقال و منبع اب روستا هاوهمچنین تشکیل کمیته اتلاف سگ های ولگرد برای پیشگیری از شیوع بیماریهای حاد در تمامی شهرهای 5گانه وروستا ها شد.

انتهای پیام/ش

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.