پاسخ به سوالات کاربران؛

"reset factory"باعث حذف اطلاعات نمی‌شود

بسیاری از مردم تصور می‌کنند "reset factory"باعث حذف اطلاعات می‌شود اما در واقعیت اینگونه نیست.

به گزارش گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با پیشرفت تکنولوژی و آمدن نسل جدید تلفن های همراه، دیگر کمتر کسی پیدا می شود که از نسل قدیمی این تلفن ها استفاده کند و همه به نوعی جذب امکانات گوشی های هوشمند شده اند.

بسیاری از افراد پس از مدت زمانی که از گوشی های هوشمند استفاده می کنند، به هر دلیلی اقدام به فروش آن ها می کنند و هرکسی در هنگام فروش یا دادن دستگاه تلفن همراه به شخصی دیگر برای اینکه خیالش را راحت کند اولین اقدامی که انجام میدهد، حذف اطلاعات گوشی همراه خود است و برای این کار از reset factory (بازگشت به تنظیمات کارخانه) استفاده می کنند و تصور می کنند با انجام این کار اطلاعات گوشی های شان حذف می شود و دیگر قابل بازیابی نیست. اما این تصور اشتباه است.

گزارش//

بسیاری از تحقیقات صورت گرفته نشان می دهد، اطلاعات گوشی ها حتی پس از آن که کاربران آن ها را به تنظیمات کارخانه (reset factory) برمی گردانند، باز هم اطلاعات قابل دستیابی و بازگشت است و کسانی که تلفتن های همراه شما را خریداری می کنند می توانند با استفاده از نرم افزار هایی، اطلاعات شما را بازگردانند و به آن ها دسترسی پیدا کنند. دلیل این است که حتی پس از این کار اطلاعات قبلا ذخیره شده توسط اطلاعات جدید overwritten یا بازنوشته نمی‌شوند. درست همانند دیسک‌های سخت کامپیوتر یا هاردهای قابل حمل در اینجا نیز اطلاعات پس از حذف و تا زمان ذخیره شدن فایل بعدی باقی می‌مانند و متاسفانه  برخی ابزارهای بازیابی فایل وجود دارند که می‌توانند این نوع فایل‌های مخفی شده روی دیسک سخت را بازیابی کنند.

درواقع یکی از خطراتی که همیشه کاربران را تهدید می کند، بازیابی اطلاعاتی است که به خیال آن ها حذف شده است و یکی از بزرگ ترین مشکلات به خطر افتادن حریم شخصی افراد می باشد و برای جلوگیری از چنین رخدادی راه حلی وجود دارد.

رمزگذاری تلفن همراه و سپس بازگشت به تنظیمات کارخانه

رمزگذاری، مطمئن ترین راه برای جلوگیری از بازیابی اطلاعاتی است که فکر می کنید حذف شده اند. با این روش شما اطلاعات خود را قفل می کنید و فقط با وارد کردن کلماتی که شما آن ها را انتخاب کرده اید، اطلاعات قابل دسترسی هستند و دیگر تلفن همراه شما بدون وارد کردن گذرواژه قابل دسترسی نخواهد بود.

گزارش//قبل از فروش گوشی تان را رمزگذاری کنید

چگونه بر روی تلفن همراه خود رمز گذاری کنیم؟

گوشی هایی که سیستم عامل آن ها مجهز به اندروید 6 هستند، نیازی به این تنظیمات ندارند و توسط شرکت گوگل به طور اجبار رمز گذاری می شوند و بیشترین ضریب امنیتی را دارند و دسترسی به آن ها کار آسانی نیست. اما اگر سیستم عامل شما مجهز به اندروید 5 به پایین است، می توانید با استفاده از شیوه زیر، از امکان رمزگذاری روی اطلاعات در گوشی خود استفاده کنید.

نکته قابل ذکر این است که فقط برخی از تلفن های همراه از چنین قابلیتی بهره میبرند و این ترفند فقط مخصوص گوشی های اندروید است و دلیل آن این است که حتی پس از این کار اطلاعات قبلا ذخیره شده توسط اطلاعات جدید overwritten یا بازنوشته نمی‌شوند. درست همانند دیسک‌های سخت کامپیوتر یا هاردهای قابل حمل در اینجا نیز اطلاعات پس از حذف و تا زمان ذخیره شدن فایل بعدی باقی می‌مانند و متاسفانه  برخی ابزارهای بازیابی فایل وجود دارند که می‌توانند این نوع فایل‌های مخفی شده روی دیسک سخت را بازیابی کنند.

برای این کار کافیست وارد Settings تلفن همراه خود شوید، سپس وارد بخش Security شوید و با ورود به بخش Encrypt phone یا Encrypt Device رمز عبور را به دلخواه خو انتخاب کنید.

 Settings > Security > Encrypt phone


گزارش//قبل از فروش گوشی تان را رمزگذاری کنید

گزارش//قبل از فروش گوشی تان را رمزگذاری کنید

گزارش//قبل از فروش گوشی تان را رمزگذاری کنید

گزارش//قبل از فروش گوشی تان را رمزگذاری کنید


توصیه می‌کنیم اگر قصد فروش گوشی خود را دارید ابتدا گوشی را از این طریق رمزگذاری کرده و بعد "factory reset” ( بازگشت به تنظیمات کارخانه ) را انجام دهید. با این کار اطلاعات گوشی به سختی قابل بازیابی خواهد بود.

اکنون که رمزگذاری گوشی و "factory reset” را انجام داده‌اید می‌توانید مطمئن باشید که اطلاعات شما از روی گوشی پاک شده است اما اگر مایل باشید از این هم فراتر بروید می‌توانید بعد از انجام مراحل بالا  با ذخیره کردن اطلاعات بی فایده روی گوشی از نابودن شدن اطلاعات ذخیره شده روی گوشی‌تان اطمینان بیشتری حاصل کنید.

برای اینکار بعد از "factory reset” گوشی را دوباره آماده استفاده کنید و  بدون اینکه وارد اکانت گوگل خود شوید و پس از راه‌اندازی گوشی دکمه ذخیره ویدیو را با کیفیت و رزولوشن بالا فشار دهید و  تا زمانی که فضای گوشی پر نشده به فیلمبرداری ادامه دهید. حالا دوباره "factory reset” کنید.

با تکرار این کار می توانید به طور کامل از پاک شدن اطلاعاتتان مطمئن شوید.



گزارش از محمد مهدی میران زاده



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳۹
در انتظار بررسی: ۰
Canada
Aras
۰۲:۰۲ ۰۱ شهريور ۱۴۰۱
سلام وقت بخیر. گوشی من هنگام تعمیر ریست خودکار شده وهمه فیلم وعکساش پاک شده.ایا راهی هست که بشه عکسارو برگردوندخیلی برام ارزشمندند. عکسای پسرم بودند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۸ ۰۷ اسفند ۱۴۰۰
سلام خسته نباشید گوشی قبلی من a5 2017بود تنظیماتکارخانه زدم کل عکس و ویدیو ها داخل پوشه امن بودیادم رفت عکسها را انتقال بدهم، یک گوشی جدید خریدم ایا میتوانم از طریق ایمیل و گوگل دوباره پیداشان کنم
مدیر پایگاه باشگاه خبرنگاران جوان
۱۱:۳۸ ۰۷ اسفند ۱۴۰۰

سلام
خیر

Iran (Islamic Republic of)
یاسمن
۱۴:۲۶ ۲۴ آبان ۱۴۰۰
من گوشیم رو روی گزینه تنظیمات کارخانه زدم بعد الان همه عکسام. و بقیه برنامه هام پاک شده لطفاً کمکم کنید برگرده عکسام
Iran (Islamic Republic of)
محمد رضا
۲۰:۰۲ ۰۵ بهمن ۱۳۹۹
سلام ببخشید این گوشی برادرم هست و گوشی خودم رمز صفحه قفل رو فراموش کردم عکس وفیلم ها شو لازم دارم راهی هست که گوشی رو باز بکنم بدون پاک شدن عکس وفیلم ها پاک نشن چه جوری ریست کنم آیا خودم میتونم ریستش کنم خواهشا کمک کنید
Iran (Islamic Republic of)
محمد رضا
۱۹:۵۷ ۰۵ بهمن ۱۳۹۹
سلام ببخشید این گوشی برادرم هست و گوشی خودم رمز صفحه قفل رو فراموش کردم عکس وفیلم ها شو لازم دارم راهی هست که گوشی رو باز بکنم بدون پاک شدن عکس وفیلم
Iran (Islamic Republic of)
فاطمه
۱۱:۳۳ ۲۱ دی ۱۳۹۹
وقتی گوشی رو فلش کنیم تاریخچه واتساپ و تلگرام و برنامه شاد پاک میشه یا میمونن؟
Iran (Islamic Republic of)
یگاته
۱۲:۳۳ ۲۲ مهر ۱۳۹۹
سلام من رمز گوشیمو فراموش کردم و اطلاعات گوشی را نیاز دارم میشود جوری گوشی را باز کنم که فیلم عکس و برنامه ها پاک نشود؟من چون دانش آموز هستم به گوشیم نیاز دارم میشه بهم بگین؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۳ ۰۶ شهريور ۱۳۹۹
سلام ببخشید من گوشیم رو تازه گرفتم و متاسفانه بخاطر شیطنت خواهرم گوشیم 3 بار ریسیت فکتوری کامل شده خواستم ببینم آیا گارانتی گوشیم باطل شده؟؟؟؟ یا اصلا آسیبی به گوشیم نمیزنه؟؟؟ میشه لطفا بهم پاسخ بدید؟؟
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۱۴:۲۸ ۰۳ شهريور ۱۳۹۹
سلام
گوشیم گرند پریم بود فروختم مموری رمز گذاشته بودم با همون مدل گوشی رمزگشایی کردم اما فیلم ها و اسناد باز نمیشه میشه راهنمایی کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۹ ۲۶ تير ۱۳۹۹
سلام خواهشاً یکی کمک کنه گوشیم به حالت کارخانه برگشته بخواتر خواهر کوچیکم کمک کنید .چکنم تا اطلاعات را بر گردانم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۱ ۰۳ فروردين ۱۴۰۰
هیچ راهی نیست
Iran (Islamic Republic of)
Mohammad
۲۲:۱۵ ۳۰ خرداد ۱۳۹۹
سلام باید چ کار کنم ک بعد ریست فکتوری همچی پاک ش نمیخوام چیزی باقی بمونه میخوام بعضی چیز هارو پاک کنم بعضی چیز هارو هم بریزم تو کارت اس دی بعد موقع ریست فکتوری درش میارم چیزایی هم ک از قبل تو خود موبایل دیلیت کردم هم از سطل اشغال پاک میکنم امکان داره از چیزای قدیم چیزی نمونه انروید هم ۱۰ هه
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۲۲:۲۱ ۱۶ خرداد ۱۳۹۹
سلام .من گوشی ال جی دارم قفل پازل گذاشتم الان یادم نمیاد .چطوری می تونم بازش کنم که ا طلاعاتم پاک نشه
Iran (Islamic Republic of)
عسل
۲۰:۲۴ ۰۶ خرداد ۱۳۹۹
سلام
میخواستم بپرسم که اگر گوشی را ریست فکتوری بکنیم، نسخه اندرویدی که قبلا به روز کرده ایم هم به نسخه قدیمی تبدیل میشود یا نه؟
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۲۳:۴۶ ۱۵ خرداد ۱۳۹۹
خیر دوست عزیز.
بعد از ریست فکتوری همچنان گوشی شما از اندروید بروز استفاده خواهد کرد
Netherlands
ناشناس
۰۴:۱۸ ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۹
سلام من گوشی ال جی دارم براش رمز ضربه‌ای گذاشتم الانم بلد نیستم چطوری باز کنم میترسم فلش بزنم عکس و فیلم های در سیم کارتم پاک شه
Iran (Islamic Republic of)
صمد
۱۶:۴۲ ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۹
چطور گوشیم و به تنظیمات کارخانه برگردانم که اطلاعاتم حذف نشه
Iran (Islamic Republic of)
امیررضا
۲۲:۵۰ ۱۶ فروردين ۱۳۹۹
اگه گوشیمو ریست فکتوری کنم باید بازم ریجستری بشه یا نه؟؟
Iran (Islamic Republic of)
بهزاد
۱۷:۵۰ ۲۹ اسفند ۱۳۹۸
من ریست فکتوری کردم اطلاعاتم در گوشیم نیست چطوری باز یابی کنم
Iran (Islamic Republic of)
ریاض وندی
۰۰:۴۰ ۱۵ آذر ۱۳۹۸
چگونه گوشی خود را به تنظیمات اولیه باز گردانم ولی اطلاعات وحساب و برنامه های شخصی خودم پاک نشود؟
Afghanistan
سارا
۲۲:۰۶ ۰۱ آبان ۱۳۹۸
سلام من رمز گوشیم رو فراموش کردم و چطور میتونم بازش کنم در صورتی که محتویاتش پاک نشه خیلی واسم مهمن گوشیم
M5 AQUARISهستش
Iran (Islamic Republic of)
خانم خاکی
۱۲:۰۳ ۱۵ مهر ۱۳۹۸
سلام خسته نباشید من رمزبرنامه های گوشیم رافراموش کرده ام وهرکاری میکنم اصلان یادم نمیادکه چه رمزی گذاشته ام اماوقتی به تنظیمات بازنشانی کارخانه میرم تاریست بکنم که تمام برنامه هاپاکسازی بشه به من اعلام میکنه که زمزراواردکنید؟؟لطفان راهنمایی ام بکنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۶ ۱۱ مرداد ۱۳۹۸
سلام من گوشیم ریکاوری شده نمیتونم بازنشانی کارخانه بزنم باید ممنون
Singapore
ناشناس
۰۰:۳۸ ۰۳ مرداد ۱۳۹۸
گوشی من سامسونگ جی هفت پریم برای من نداره متاسفانه این مدل رو بعد جوره دیگه نمیشه خاهشا کمک کنید
Iran (Islamic Republic of)
نرگس
۱۶:۲۵ ۲۷ تير ۱۳۹۸
سلام من حافظه داخلیم خود ب خود پر شده درصورتی ک فقط چن تا برنامه نصب شده توش دارم،گوشیم گلکسی جی ۵ پرایم،میخواسم ببینم مشکلش چیع؟اگه گوشیمو ریست کنم برنامه های نصب شده و مسیج هام پاک میشه؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۹ ۰۳ فروردين ۱۴۰۰
دوست عزیز سلام شما باید عکس های که دوست داری رو روشون نگه داری بعدش اون سه نقطه بالا رو میزنی و میزنی انتقال وقتی که زدی باید اسمی برای پوشت انتخاب کنی و به اونحا انتقال بدی ولی گوشی من گلکسی 7 هست و هی خاموش میکنه والان دارم ریستش میکنم و این کاری که گفتمو باید در حافظه ی کارتت بزنی دوست گل
Canada
علی
۱۸:۲۸ ۱۷ تير ۱۳۹۸
گوشی ام اس هفت سامسونگه بعصی تنطیماتشو بهم ریختم و اذیت میشم..میخوام گوشیم تنطیماتش برگرده ب ۶ماه قبل و اطلاعاتم پاک نشه..چکار کنم؟؟؟؟ممنون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۱۴ ۲۵ بهمن ۱۳۹۷
سلام ببخشید اگ گوشیمو ریست کنیم تموم برنامه ها حذف میشن
Iran (Islamic Republic of)
زهرا
۱۶:۲۹ ۲۸ دی ۱۳۹۷
سلام منم گوشیمو یادم نبود ریست کردم الان همه چیم مخرب آورده عکسام و فیلمام همه ناقص اند نمیشه کاری کرد برگردن؟خیلی مهمن لطفن جواب بدید اگ کسی میدونع
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۰۸:۴۰ ۰۱ آذر ۱۳۹۷
سلام من گوشیم j7 prime هستش توسط ی بد افزار ریست فکتوری شد اگر واقعا راهی واسه برگشتن اطلاعاتش هست تورو خدا یکی بگه
Iran (Islamic Republic of)
ابولفضل
۱۵:۰۸ ۲۰ شهريور ۱۳۹۷
سلام من گوشیم یه دفعه خاموش شد و بعد یه گزینه ریست امد منم که نمیدانستم زدم و بعد کلا گوشی یه بار خاموش روشن شد و بعدش فهمیدم ریست شده الان همه چیم پاک شده میتونید کمکم کنید و راهنمایی
Sweden
ناشناس
۱۴:۴۴ ۲۸ بهمن ۱۳۹۷
هرچند خیلی دیره ولی برای بقیه شاید به درد بخوره.
بله اپلیکیشن های ریکاوری میتونن تا حد زیادی فایلهای شما رو برگردونن.
البته هرچقدر بعد از فکتوری ریست شدن گوشیتون ازش استفاده کرده باشید طبیعتا شانس برگشت اطلاعات کم و کمتر می شه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۷ ۱۵ تير ۱۳۹۷
سلام
من گوشیمو فلش کنم چطوری برگردم ب اکانت تلگرامم شماره مجازی هست و تلگرام روی حافظه گوشی نصب هست و با فلش پاک میشه چیکار کنم ؟؟"
Iran (Islamic Republic of)
ابولفضل
۱۵:۱۰ ۲۰ شهريور ۱۳۹۷
سلام من گوشیم ناخواسته ریست شد چیکار کنم برگردونم j5 prime اگر میتونین راهنمایی کنین اصلا من ندونستم چی شد خود به خود ریست شد تو رو خدا کمکم کنید
Iran (Islamic Republic of)
Ftmh
۱۵:۳۹ ۰۸ تير ۱۳۹۷
آیا راهی هس که بعد از ریست فکتوری دوباره اطلاعات رو برگردوند؟ من اشتباهی زیست فاکتوری رو زدم همچیم پاک شد خواهشااا اگه راهی هس دوباره بشه برگردوند بگین.
Iran (Islamic Republic of)
شکوفع
۱۷:۲۳ ۰۴ تير ۱۳۹۷
سلام تو روخدا کمکم کنید من وقتی میخاستم ریست کنم تیک عکسها و فیلماهم زدم وهمشون پاک شدن.الان برنامه ریکاوری گرفتم وگوشیمم روت کردم ولی عکسای قبلیم ریکاوری نمیشن؟چیکار کنم برگردن؟
Iran (Islamic Republic of)
Fati
۲۳:۵۸ ۱۸ فروردين ۱۳۹۷
سلام تو رو خدا یکی کمک کنه گوشیم ریست فکتوري کردم همچیم پاک شده میخوام برگردونم نمیدونم چکار کنم HTC one m7?????!!!!
Iran (Islamic Republic of)
مرتضی
۱۸:۴۰ ۱۱ اسفند ۱۳۹۶
با سلام من سامسونگ ۵ گالکسی پرایم دارم یکساله هیچ مشکلی نداشت پیغام بروز رسانی آمد و من تصادفی آنرا زدم از آن موقع گوشیمو ۴ بار فلش کردم و هر بار یکهفته طول کشید اطلاعات قبلی را بر گردانم میخواهم بدون اینکه اطلاعاتم پاک بشه گوشیم به حالت یکسال قبل و ویندوز ورژن قدیمی برگرده چیکار کنم
Iran (Islamic Republic of)
امیرخدادادی
۲۳:۳۸ ۱۱ مرداد ۱۳۹۶
مدیریه کانال کاری بودم به دلیل فروش گوشی ام ریست کانالمو ریست کردم الان ازمدیریت حذف شدم وکانالم بدون مدیر هست لطفا کمکم کنید تابازگردم
آخرین اخبار