وی افزود: علی(ع) اگر 25 سال سکوت کرد به خاطر خدا و احساس مسئولیتی بود که در قبال اسلام، پیامبر(ص) و خدای متعال میکرد و او اگر خلافت را نمیپذیرد یا اگر در زمانی دیگر آن را میپذیرد، ناشی از همین احساس مسئولیت است.
ناطقنوری با قرائت بخشهایی از خطبه شقشقیه در نهجالبلاغه یادآور شد: ایشان هنگام پذیرش خلافت با مردم اتمام حجت کردند که آنچه به عنوان مصلحت تشخیص میدهند را عمل خواهند کرد و بیتالمالی را که پیش از ایشان به طور بیحساب به افراد داده شده حتی اگر مهریه زنان آنان شده باشد پس خواهند گرفت؛ زیرا علی(ع) اهل تعارف نبود. مردم پس از شنیدن این سخنان علی(ع) با آمدن ایشان موافقت کردند چراکه فکر میکردند آن سخنان مربوط به اول کار است، اما وقتی ایشان کار خویش را در خلافت با حسابکشی و مؤاخذه شروع کردند، فریادها درآمد و مخالفتها شروع شد.
رییس رفتر بازرسی ویژه دفتر مقام معظم رهبری، با اشاره به برخورد علی(ع) با کسانی که ثروتهای بیحساب و کتاب داشتند، گفت: ایشان به تناسب همین رفتارها دشمنانی نیز داشت، زیرا انسان اگر بخواهد حق بگوید و دستور خدا را اجرا کند هزینه در پی خواهد داشت و علی(ع) این هزینه را پرداخت؛ لذا ایشان در مدت حکومت خویش با مسلمانان سه بار جنگ کردند و سرانجام نیز از شدت عدالت در محراب به شهادت رسیدند.
ناطق نوری با اشاره به نامه امیرالمؤمنین(ع) به یکی از والیان خویش پس از آنکه مطلع شدند او در یک میهمانی که فقرا اجازه ورود به آن نداشتهاند شرکت کرده است، در ادامه سخنان خود توصیه کرد: اگر بخواهیم حکومت اسلامی به معنای واقعی را پیاده کنیم باید فرمان علی(ع) به مالک اشتر را دستورالعمل قرار دهیم و مواضع و اهداف خویش را بر اساس آن تنظیم کنیم و قاضی و فرماندار را بر اساس همین فرمان برگزینیم.
وی یادآور شد: علی(ع) در مورد اطرافیان، به مالک توصیه میکنند که مراقب آنان باشد، ریشه ستمکاریشان را بخشکاند و اجازه تقسیم املاک دولتی میان آنها را ندهد.
ناطقنوری سپس با اشاره به یک متن مهم به جای مانده از امام خمینی مربوط به 74 سال، به قرائت این متن به یادگار مانده از امام در دفتر یادداشتهای یادگاری مرحوم وزیری در یزد پرداخت و افزود: امام در این نامه که با آیه قال اللّه تعالی: قُلْ اِنَّما اَعِظُکُم بِواحِدَةٍ أنْ تَقُومُوا لِلّهِ مَثنی وَ فُرادی، آغاز میشود میگویند «خدای تعالی در این کلام شریف، از سرمنزل تاریک طبیعت تا منتهای سیر انسانیت را بیان کرده، و بهترین موعظههایی است که خدای عالم از میانۀ تمام مواعظ انتخاب فرموده و این یک کلمه را پیشنهاد بشر فرموده. این کلمه تنها راه اصلاح دو جهان است. قیام برای خداست که ابراهیم خلیل الرحمن را به منزل خلّت رسانده و از جلوههای گوناگون عالم طبیعت رهانده». سپس با بیان این بیت شعر «خلیل آسا درِ علم الیقین زن/ ندای «لااُحبّ الآفلین» زن» میگویند «قیام للّه است که موسی کلیم را با یک عصا به فرعونیان چیره کرد و تمام تخت و تاج آنها را به باد فنا داد و نیز او را به میقات محبوب رساند و به مقام صَعْق و صَحْو کشاند. قیام برای خداست که خاتم النبیین ـ صلیاللّه علیه و آله ـ را یکتنه بر تمام عادات و عقاید جاهلیت غلبه داد و بتها را از خانه خدا برانداخت و به جای آن توحید و تقوا را گذاشت و نیز آن ذات مقدس را به مقامقابَ قوسیْن أوأدنیرساند». این نگاه امام است که مانند همان مسئولیتپذیری علی(ع) است.
وی با اشاره به فاصله شیعیان با این مسئولیتپذیری، از وضع فعلی کشور انتقاد کرد و گفت: آیا ما امروز مسئول نیستیم؟ آیا نگهداری این انقلاب مسئولیت ندارد؟ قرنها علما مبارزه کردند، حبس و زندان کشیدند، آیتالله مدرس به شهادت رسید، شیخ فضلالله نوری بالای دار رفت، مردم عادی به شهادت رسیدند، خداوند این رهبر را به ملت ما داد و سرانجام انقلاب به پیروزی رسید و برای اولین بار پس از دوران حکومت پیامبر(ص) و علی(ع) حکومت اسلامی تشکیل شد؛ ما میخواهیم این انقلاب برای جهان اسلام و کل دنیا الگو باشد؛ آیا 37 سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی میتوانیم ادعا کنیم که الگوییم؟ آیا ما در مقابل خون شهدا، مقابل خانوادههای آنها، مقابل فریاد امام و مقابل خدا مسئولیت نداریم؟ آیا با این وضعیت رویمان میشود که بگوییم میخواهیم برای جاهای دیگر دنیا الگو شویم؟
ناطقنوری با اشاره به آمار اسفبار شاخصهای مختلف اجتماعی در کشور یادآور شد: متأسفانه آمارهایی را خودمان در مورد وضعیت معتادان، کارتن خوابها، رشوه و... منتشر میکنیم و دشمن این آمار را از خودمان میگیرد و علیه خودمان استفاده میکند. البته من نمیخواهم از شبکههای غربی اسم ببرم، اما آنها از خود روزنامهها و سایتهای داخلی این آمار را میگیرند و منتشر میکنند؛ آیا با این وضع در زمینههای مختلف میتوانیم الگو شویم؟
وی با یادآوری اینکه «علی(ع) وقتی متخلف بودن فرماندار منصوب خودشان برایشان آشکار میشود او را برمیگردانند»، اظهار داشت: در جمهوری اسلامی که اینقدر برای آن فداکاری شد و رهبری نیز در مورد مسائل مختلف هشدار میدهند، آیا میتوانیم ادعا کنیم که قوه قضائیه ما به تمام معنا اسلامی است؟ آیا میتوانیم ادعا کنیم که مردم جایی بروند که شأن آنها حفظ شود و طمع پول گرفتن و رشوه در میان نباشد؟ البته در همه جا اینگونه نیست اما این امور وجود دارد.
رئیس دفتر بازرسی ویژه مقام معظم رهبری با اشاره به حدیث «کلکم راع و کلکم مسئول»، تأکید کرد: همه ما مورد سؤال قرار میگیریم و باید آسیبشناسی کنیم که چرا پس از 37 سال در بسیاری از مسائل سیر قهقهرایی داشتهایم؟ البته کشور ما با مدیریت رهبری و دعای امام و شهدا استقلال دارد، در یک منطقه پر آتش امنیت دارد، با فداکاری سربازان گمنان امام زمان(عج) و بچههای مخلص در نهادهای مختلف امنیت وجود دارد که همه اینها نعمت است اما چرا قدر این نعمتها را نمیدانیم و به وظایف و مسئولیتهایمان توجه نمیکنیم؟ چرا یک فرماندار باید سالها در مسئولیت خود باقی بماند؟ چرا کسی باید جرأت کند بگوید که برای یک موضوع فلان کارها باید انجام شود و فرد باید چند نفر را ببیند تا موضوع حل شود؟
وی ادامه داد: روزی یک نفر در دفتر بازرسی نزد من آمد و گفت من هیچ توقعی از شما ندارم و فقط میخواهم که از دادگاه بخواهید به پرونده من عادلانه رسیدگی شود؛ چرا باید تن مردم اینگونه بلرزد و مردم به این اجماع برسند که همه اینها خراباند؟ مردم این را میگویند؛ میگویند اینها اینگونهاند!
رئیس اسبق مجلس شورای اسلامی سپس به موضوع فیشهای حقوقی با مبالغ بالا
اشاره کرد و با تشکر از دستور دکتر روحانی برای رسیدگی به این موضوع گفت: من از
ایشان خواهش میکنم که این موضوع را جدی بگیرند؛ البته اینها مربوط به این دوره
نیست و متعلق به دورههای مختلف است که امری اشتباه است؛ این پرداختها طبق قانونها
و آییننامههای غلط است؛ مثلا تحت عنوان پاداش در شرکتهای دولتی این حقوقها
تعلق میگیرند؟ پاداش چیست؟ من خواهش میکنم به این موضوع رسیدگی شود و اگر آییننامهها
غلط است یک لایحه دوخطی به مجلس بدهید تا اصلاح شود و نظام پرداخت هماهنگ برای همه
جاری شود؛ چراکه این حقوقهای بالا قابل تحمل نیست.
انتهای پیام/