بیشتر تولیدکنندگان مخالف معتقد بودند صادرات تولیداتشان به چین می تواند منجر به کپی اثر شده و با قیمت غیر واقعی و بسیار پایین تر در مدت زمان کوتاهی در کشور به فروش برسد.

به گزارش خبرنگارحوزه میراث و گردشگری گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ صنایع دستی و گردشگری باشگاه خبرنگاران جوان ، امکان صادرات صنایع دستی ایران به کشورهای خارجی می تواند یکی از خانه های جدول اقتصاد مقاومتی را پر کرده و این صنعت فقیر را رونق ببخشد.

صنعتی که هم به دست مشتریان داخلی گران می رسد و هم نمی شود ارزش کار دست هنرمندانش را نادیده گرفت.حتی در نمایشگاهی که پنجم خرداد ماه امسال در محل مصلی امام خمینی(ره) برپا شد ، قیمت آثار با وجود تخفیف های در نظر گرفته شده ؛ آنقدر بالا بود که در حد توان خرید عامه مردم نبود.در مقابل تولیدکنندگان آثار صنایع دستی عمدتا در این نمایشگاه متضرر شدند و چیزی عایدشان نشد.

عده ای از بازدیدکنندگان نمایشگاه معتقد بودند که بهتر بود مسئولان سازمان میراث فرهنگی برای خرید لوازم تولیدی ، به خریداران بن ارائه می کردند ، اما این موضوع هم از توان مالی سازمان و بودجه های محدودی که به آن می دهند خارج است.

بنابراین فکر صادرات صنایع دستی تولید شده ، به نظر منطقی می رسد و می تواند چرخ اقتصادی این صنعت را که سال هاست زنگ زده ، روغن کاری کرده و راه بیندازد. به هر حال فرقی نمی کند ، خریداران داخلی توانایی خرید آثار گرانقیمت صنایع دستی را کمتر دارند. اما ارزش آن را دارد که این صنعت روغن کاری شده و رونق پیدا کند.

صادرات صنایع دستی ایران به چین ، موضوعی که خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان از رئیس سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری کشور  بعد بازگشت از سفر چین پیگیری کرد و سلطانی فر به آن اینگونه پاسخ داد : «ما فکر می‌کنیم با توجه به وضعیت خاصی که در کشور داریم، بسیاری از رشته‌ها و هنرمندان ما به سمت تولید صنایع دستی ارزشمند بروند. با بررسی‌های ما چین از بزرگترین تولیدکنندگان صنایع دستی در سطح جهان است، ما با این وصف می‌توانیم در بازار چین شرایط خوبی داشته باشیم و این ارزیابی بخش خصوصی ماست. در سفر به چین طبق مذاکرات انجام شده قرار شد از طریق برگزاری نمایشگاه‌های مختلف کالاهای خود را به فروش برسانیم و از تجربیات یکدیگر استفاده کنیم. امسال را هم سال کیفیت و حرکت در گسترش بازرگانی صنایع دستی نامگذاری می‌کنیم».

مساله‌ای که موافقان و مخالفان زیادی در میان تولیدکنندگان آثار صنایع دستی دارد.بیشتر تولیدکنندگان مخالف معتقد بودند صادرات تولیداتشان به چین می تواند منجر به کپی اثر شده و با قیمت غیر واقعی و بسیار پایین تر در مدت زمان کوتاهی در کشور به فروش برسد.در مقابل موافقان می گفتند بسیاری از آثار تولید شده توسط دست کیفیت آثار ماشینی چینی ها را نخواهد داشت و بنابراین آنان نمی توانند با تولیدات داخلی کشور ما رقابت کنند.
 
عسگر اولادی ، رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین در گفتو گو با خبرنگار ما گفت : «صنایع دستی ما را چینی ها عتیقه می دانند و فروش این تولیدات در این کشور می تواند نتایج بسیار خوبی برای کشور ما داشته باشد».

سوای فواید بسیار زیاد صادرات محصولات صنایع دستی به کشور های خارجی ، مسئولان کشور باید این نکته را در نظر داشته باشند که با صادرات تولیدات محصولات ایرانی به چین ، امکان کپی برداری وسط چشم بادامی ها و فروش اجناس با کیفیت پایین تر در کشور خودمان اتفاق نیفتد.


گزارش از  پوریا سلیمان زاده




انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.