کلانشهر تهران، امروز با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می کند، مشکلاتی که هر روز بیشتر از روز قبل می شود و مسئولان و مدیران به جای حل، بر روی آن سرپوش می گذارند.

آیا حادثه شهران و 400 نقطه حادثه خیز تهران به فراموشی سپرده خواهد شد؟به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ کلانشهر تهران امروز با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می کند، مشکلاتی که هر روز بیشتر از روز قبل می شود و مسئولان و مدیران به جای حل، بر روی آن سرپوش می گذارند.

*" 40 دقیقه جهنمی"

همین یک هفته پیش بود که خبر حادثه انفجار لوله گاز در غرب تهران لقب " 40 دقیقه جهنمی" را به خود اختصاص داد و به سرعت در تمام رسانه های دنیا خبرساز شد؛ خبری که باعث شد هر مسئولی برای گردن نگرفتن علت آن، تقصیر را بر گردن دیگری بیاندازد و از زیر بار مسئولیت آن، شانه خالی کند.

امروزه گرچه حادثه شهران زنگ خطر جدی برای همه از جمله مدیران شهری و مسئولان کشوری بود، اما نمی دانیم چرا بیشتر آنها به راحتی یک آب خوردن از کنار این حادثه گذشتند، گویی که اصلا رخ نداده است؛ این حادثه نشان داد که اگر حادثه عظیم تری هم رخ دهد هیچ مسئولی واکنش سریعی از خود نشان نخواهد داد چراکه گویی پاسکاری وظایف خود را بهتر از انجام آن می دانند.

حادثه شهران باعث شد بیشتر مدیرانی که تاکنون مهر سکوت بر لبهایشان زده بودند، لب به سخن باز کنند و بگویند که تهران در زمان حادثه آمادگی مقابله با بحران را ندارد؛ یکی از دلایل آن هم عدم هماهنگی بین نهادهایی است که باید با یکدیگر برای جلوگیری از هر بحرانی در تهران همکاری کنند.

*تهران 400 نقطه مانند شهران دارد

محمدباقر قالیباف، شهردار تهران در خصوص حادثه شهران گفت: اگر می‌خواهیم شهری ایمن داشته باشیم «باید شبکه استاندارد زیرسطحی یا کانال مشترک تأسیسات شهری» ایجاد کرد که این امر هم «مستلزم ایجاد مدیریت یکپارچه است.»

قالیباف گزارشی از اقدامات شهرداری در زمان بروز حادثه شهران ارایه کرد و افزود: در همان دقایق ابتدایی نیروهای آتش‌نشانی در فاصله زمانی ٢ دقیقه در محل حادثه حضور یافتند.

شهرار تهران اضافه کرد: در بررسی حادثه، شهرداری تهران از موضع دفاع از حقوق شهروندی وارد شده است و خواستار تهیه گزارش دقیقی از خسارت‌های به‌ بار آمده و صورت‌برداری از این خسارات شده است.

وی در ادامه شائبه برخورد دستگاه‌های حفاری با لوله گاز را رد کرد؛به گفته او برخورد بیل مکانیکی یا لودر یا ماشین حفاری با لوله گاز کاملا منتفی است، چرا که «از تاریخ ٢٦ اردیبهشت‌ماه هیچ فعالیت کارگاهی در تونل مترو که از این مسیر عبور می‌کرده انجام نشده» و البته این تونل استحکام‌سازی هم شده بود.

قالیباف همچنین این موضوع را که گفته می‌شود «تونل مترو مقاوم‌سازی نشده بود» درست ندانست و در ادامه به یکی از فاجعه‌های زمان مدیریتش که یک نفر در آن کشته شد، رجوع کرد و مدعی شد: «از این دست شایعات در زمان اجرای تونل توحید هم ایجاد کرده بودند، زمانی که حجم عظیمی از خاک بر تاج تونل ریخت و حفره‌ای ١٨ متری ایجاد کرد.» شهردار تهران باز هم ادعا کرد: «حفره تونل توحید هیچ ارتباطی با تونل نداشت ولی چون آن قسمت را هنوز لاینینگ نکرده بودیم، حجم عظیم خاک بر تاج تونل وارد شد.»

شهردار بر لزوم «ایجاد کانال مشترک تاسیسات شهری» هم تأکید کرد.

به گفته او امروزه هر دستگاهی حفاری می‌کند که این خود یک عامل تهدیدزا است درحالی‌که اگر مدیریت یکپارچه وجود داشت با ایجاد کانال مشترک تاسیسات چنین وضعیتی به وجود نمی‌آمد.

قالیباف به کسانی که می‌پرسند چرا شهرداری این کار را نمی‌کند هم پاسخ داد؛ به گفته او، وقتی از برنامه سوم تا برنامه پنجم موضوع مدیریت یکپارچه مطرح  و قانون می‌شود و حتی ابلاغ هم می‌شود، اما اجرا نمی‌شود دست شهرداری بسته می‌ماند.

وی با اشاره به این‌که تهران ٤٠٠ نقطه مشابه شهران دارد که احتمال بروز حادثه در آنها می‌رود، گفت: امروزه شهر‌هایی در دنیا ایمن هستند که شبکه عظیم استاندارد زیرسطحی داشته باشند، شبکه حمل‌ونقل، فاضلاب، آب‌های زیرسطحی و اگر بخواهیم تهران را از این منظر مورد بررسی قرار دهیم باید بگوییم شهر ما در حوزه زیرساخت‌های شهری استاندارد نیست و با استاندارد‌های دنیا فاصله‌ای زیاد دارد.

زمانی که شهردار تهران از 400 نقطه حادثه خیز شهر تهران به این راحتی سخن می گوید باید این سوال را از ایشان پرسید که چرا مدیریت شهری به جای کارهای حاشیه ای به دنبال رفع این نقاط حادثه خیز نیست؟!

جالب است که همه از این 400 نقطه حادثه خیز خبر دارند اما این که چرا کاری انجام نمی دهند، خود جای سوال دارد.

*لوله‌های 19 اینچی گاز در تهران

ابوالفضل قناعتی عضو هیأت رئیسه شورای شهر تهران با اشاره به 400 نقطه حادثه خیز مورد نظر شهردار تهران می‌گوید: «قطر خط لوله گازی که در حادثه «شهران» منفجر شد، 19 اینچ برآورد شده است و آقای قالیباف نیز در واقع به 400 نقطه‌ای اشاره داشتند که این لوله‌های 19 اینچی از آنها عبور کرده است، بنابراین اگر هر حادثه‌ای مشابه «شهران» دریکی از 400 نقطه دیگر تهران اتفاق بیفتد، باید منتظر حادثه‌ای عظیم و فجیع در این مناطق باشیم.»

زمانی که حادثه ای در شهر تهران رخ می دهد همه از این حادثه حرف می زندد اما بعد از گذشت مدت زمانی کوتاه همه فراموش می کنند چنین حادثه ای در شهر رخ داده است.بدون شک اگر هر روز حادثه ای در شهر رخ بدهد برای عده ای سفره اظهار نظر بازتر است.

به گزارش یکی از خبرگزاری ها، کارشناسان حوزه خطرپذیری شهری، چهار درس عبرت از واقعه شهران برای پایتخت استخراج کرده‌اند که مهم‌ترین آن، «خطر بالقوه شبکه شریان‌های حیاتی زیرزمین» و همچنین «آمادگی ناکافی نهادهای مدیریت بحران در کنترل ابعاد حادثه اولیه» است. که خود زمینه‌ساز ایجاد حوادث ثانویه خواهد بود.

حادثه بامداد جمعه شهران نشان داد مجموعه مدیریت شهری پایتخت و دستگاه‌های دولتی مرتبط با مدیریت بحران، آمادگی لازم برای کنترل حوادث طبیعی بزرگ‌تر از انفجار خط لوله گاز را ندارد. آتش‌سوزی شهران مقیاس کوچکی از بزرگ‌ترین حادثه طبیعی در راه تهران (زلزله بزرگ احتمالی) است که چهار «درس عبرت» برای پایتخت به همراه دارد.

*تهران نقشه آب، برق و گاز ندارد

اقبال شاکری رئیس کمیته عمران شورای اسلامی شهر تهران در گفتگو با خبرنگار ما؛ با بیان اینکه در حال حاضر نقشه دقیقی در خصوص شبکه های آب، برق، گاز و تلفن شهر تهران موجود نیست، گفت: بیشتر دستگاه های ذیربط نمی دانند که امروزه این شبکه ها در چه وضعیتی قرار دارند و کجاها شبکه ها نو و کجا نیز پوسیده است.

وی با تاکید بر اینکه هیچ گونه نقشه دقیقی از اتصالات شبکه گاز و برق و غیره در شهر تهران در دست نداریم، افزود: واقعا نمی دانیم که ساخت و سازها در شهر تهران برای مقابله با زلزله درست کنترل می شوند یا خیر. اما بدون شک همه دستگاه ها می دانند که برای مقابله با هر گونه حادثه و بلایای طبیعی وظایف آنها مشخص بوده و باید آن را انجام دهند.

رئیس کمیته عمران شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به اینکه سازمان مدیریت بحران در مناطق سوله های بحران احداث کرده است، گفت: اگر حادثه ای در شهر رخ دهد، سازمان مدیریت بحران چگونه می خواهد از اتفاقاتی که باعث دگرگون شدن شهر می شود، جلوگیری کند؟

شاکری گفت: باید از ابتدا به فکر پیشگیری از برخی حوادث باشیم تا اینگونه با یک اتفاق کل شهر به هم ریخته نشود.

ای کاش مسئولان از حادثه شهران درس عبرت بگیرند و به جای اینکه علل وقوع مشکل را بر گردن یکدیگر بیاندازند به فکر راه حل و برطرف کردن آن باشند.

علی بیت‌‌اللهی، مدیر بخش خطرپذیری و زلزله‌شناسی مهندسی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در تحلیل عبرت این حادثه برای کلانشهر تهران به یکی از خبرگزاری ها، گفت: زاویه اول آنکه حادثه شهران مقیاس کوچک شده‌‌ای از یک بحران بزرگ شهری است که می‌توان آن را «درس عبرت» از بابت آمادگی در برابر حادثه بزرگی همچون سیل و زلزله دانست. میزان آمادگی در برابر حادثه‌ای کوچک همچون ترکیدگی لوله گاز و ایجاد یک گودال 20 متری و میزان اندک آمادگی برای جلوگیری از گسترش ابعاد بحران‌های بعدی ناشی از یک حادثه کوچک به خوبی می‌تواند نشان دهد که کلان‌شهر تهران در صورت بروز حادثه بزرگی همچون سیل یا زلزله با چه بحران‌هایی مواجه خواهد شد.

وی افزود: زاویه دوم نیز میزان هماهنگی کلیه عناصر درگیر در ساخت وسازهای شهری و شبکه شریان‌های حیاتی مستقرشده زیر زمین تهران است. درهم‌تنیدگی خطوط انتقال شریان‌های حیاتی و خدمات زیرساختی و نبود نظام مشخص در ایجاد شریان‌های حیاتی شهری اعم از آب و برق و گاز گرفته تا تونل مترو و کابل‌‌های فیبر نوری از جمله عواملی است که در زمان بروز حادثه از سوی یکی از این عناصر به سرعت به سایر عناصر تسری پیدا کرده و ابعاد حادثه را به‌طور چشمگیری افزایش می‌دهد.

بیت‌‌اللهی پس از وقوع حادثه شهران و ایجاد یک گودال 20 متری مجموعه‌‌ای از عناصر مربوط به زیرساخت‌های شهری نمایان شده است که بدون نظم خاصی در جوار یکدیگر مستقر شده‌اند. افزون بر این عناصر، در سطح زیرین این عناصر نیز حفاری تونل مترو در جریان است که در زمان وقوع حادثه به سرعت یکدیگر را تحت تاثیر قرار داده‌اند. بیت‌اللهی معتقد است حادثه شهران دو عبرت بزرگ به شهر تهران داد؛ اول آنکه بنیه آمادگی کلانشهر تهران برای مقابله با بحران‌‌ها به ویژه در ابعاد بزرگ به میزان کافی نیست و درس دیگر اینکه اقدامات اجرایی در مجموعه مدیریت شهری منطبق بر کاهش بحران نیست.

به گفته وی فارغ از این موضوع که در این حادثه ریزش تونل مترو منجر به ترکیدگی لوله گاز شده است یا آنکه فرونشست زمین این حادثه را به وجود آورده است نکته مهم‌تر این است که در زمان بروز حوادث این‌چنینی به دلیل ساختار شبکه زیرساخت شهری، ایجاد اختلال در هریک از این شبکه‌‌ها تبعاتی را برای سایر عناصر زیرساخت شهر تهران و شریان‌های حیاتی شهر به وجود خواهد آورد.

وی تاکید کرد: قطعا این حادثه نشان از وجود نقصی در شبکه زیرساخت شهری دارد. ضمن آنکه این نکته را نباید فراموش کنیم که این حادثه در منطقه‌‌ای از شهر رخ داد که از یکسو تراکم جمعیت و بافت مسکونی اندکی درآن مستقرند و از سوی دیگر در تونل مترو کارگران مشغول به کار نبودند وگرنه بی تردید ابعاد خسارات احتمالی این حادثه گسترش پیدا می‌‌کرد.

این روزها گویی فضای مجازی مکانی شده برای اینکه هر شخصی بتواند به راحتی از خود دفاع کند و خود را به خاطر اتفاق هایی که افتاده تبرئه کند.
 
محمدباقر قالیباف شهردار تهران در پست صفحه اینستاگرام خود با اشاره به اینکه وقوع حادثه شهران امتحانی برای تمامی مدیران و مسوولان مرتبط با مدیریت بحران است، نوشت: یکی از نقص‌های اصلی که در چنین بزنگاه‌‌هایی رخ می‌‌نماید، فقدان مدیریت یکپارچه شهری است. همچنین مرتضی طلایی، عضو شورای شهر تهران نیز این حادثه را ناشی از حلقه مفقوده مدیریت یکپارچه شهری دانست.

سالهاست که همه مدیران به دنبال محقق شدن لایحه مدیریت یکپارچه شهری هستند اما تا زمانی که این لایحه مصوب نشود گویی مسئولی قدم از قدم برای حل بحران های احتمالی بر نخواهد داشت.

*آتش‌‌سوزی شهران هشداری جدی برای تمامی نهادها

محمد سالاری، رئیس کمیسیون شهرسازی شورای شهر تهران نیز گفت: آتش‌‌سوزی در محله شهران واقع در غرب تهران هشداری جدی برای تمامی نهادها، سازمان‌‌ها و مسوولان کشور است چراکه به‌دلیل تحقق نیافتن مدیریت یکپارچه شهری شاهد موازی‌‌کاری تمامی نهادهای خدمتگذار در شهر هستیم و اطلاعات مربوط به آب، گاز، تلفن، برق، شبکه راه‌‌ها و مترو در اختیار یک نهاد واحد مانند شهرداری قرار ندارد.

وی با اشاره به تاسیس رصدخانه شهر تهران در سال‌های اخیر گفت: با وجود ایجاد وضعیت نرم‌افزاری قابل‌‌توجهی برای ارائه داده‌های مربوط به تمامی سازمان‌ها و نهادهای شهر تهران، تاکنون معدود سازمان یا نهادی نسبت به ارائه اطلاعات خود به رصدخانه اقدام کرده است.

سالاری ادامه داد: مجموع این اتفاقات نشان‌دهنده آن است که تهران آبستن اتفاقات وحشتناکی در زمان بروز حوادث غیرمترقبه خواهد بود و تمامی تاسیسات شهری و شبکه‌ها و قنات‌هایی که در زیر زمین رها شده‌اند، در زمان حادثه‌ای همچون زلزله عاملی برای افزایش خسارات و کشتار خواهند بود، در صورتی که در کشور‌های در حال توسعه که شهرهایشان دارای مدیریت یکپارچه هستند در زمان وقوع حوادث، تاسیسات شهری آنها برای کاهش خسارات و تلفات به کمک آنها می‌آید اما در تهران مجموع این شبکه بار حادثه را افزایش می‌دهد. به عنوان مثال در ژاپن از طریق اتصال سیستم‌های هشدار سریع زلزله به سیستم‌های موبایل، امکان بروز حادثه به تمامی شهروندان اطلاع‌رسانی می‌شود اما در حادثه شهران موبایل شهروندان واقع در محل از دسترس خارج شد.

شاکری رییس کمیته عمران شورای اسلامی شهر تهران گفت: خطرناک‌ترین قسمت کار در حوزه شهری «فضای زیرسطحی است» بنابراین باید مطالعه دقیق فضای زیرسطحی انجام شود.

وی برخلاف ادعای شهرداری تهران که معتقد است حفاری مترو عامل این حادثه نبوده، مسئول اصلی پاسخگویی درباره حادثه را «مشاور حمل‌ونقل در ساخت مترو» دانسته چرا که این مطالعات مربوط به آنهاست. او البته گفته دستگاه‌های اجرایی نظیر آب و برق و گاز هم باید پاسخگو باشند که «آیا آنها نقشه‌های زیرسطحی تاسیساتشان را دارند؟»

ناامنی های تهران تا کی باید ادامه داشته باشد؟!/شهرداری تعمدا اجازه نظارت نمی دهد این همان تیتر خبری است که سر و صداهای زیادی در حوره مدیریت شهری به پا کرده و بیشتر مسئولان هم با این گفته عضو شورا به دنبال یک راهکار دیگر برای خلاص کردن خود از مسئولایتشان هستند.

رحمت الله حافظی عضو شورای شهر تهران در خصوص جزییات این اتفاق گفت:هنوز گزارش کارشناسی در اختیار اعضای شورا قرار نگرفته است و ما هم در حد همین شایعات خبر داریم. البته به نظر من در همچین فضایی نمی شود درست قضاوت کرد. بعضی ها می گویند حفاری تونل باعث این ترکیدگی  و انفجار شده است. بعضی دیگر معتقد هستند دستگاه حفاری در آنجا گیر کرده است و باعث ترکیدگی لوله شده و آخرین چیزی که من شنیده ام این است که شکستگی لوله های آب باعث شده است تا این اتفاق بیفتد!
 
وی در خصوص اینکه چه ارگانی باید پیگیر علت حادثه را شود، گفت:به نظر من دادستانی تهران بیشترین صلاحیت را برای پیگیری این اتفاق دارد. چراکه دادستانی به دور از هرگونه مسئله و ابهامی نظرش را می گوید.
 
حافظی ادامه داد: من فقط خدا را شکر می کنم که این حادثه در ساعتی اتفاق افتاده است که تردد کمی در خیابان ها بوده است. اگر این اتفاق در ساعاتی دیگر از شبانه روز افتاده بود معلوم نبود چه بر سر شهر تهران و شهروندان می آمد.
 
وی در خصوص اینکه در این اتفاق مدیریت بحران خوب عمل کرده است یا خیر گفت:ستاد مدیریت بحران نه در تهران بلکه در کل کشور واقعا در اینگونه اتفاقات عملکرد خوبی ندارد. چرا که همه به صورت پراکنده کار خودشان را انجام می دهند و این بزرگترین نقطه ضعف ستاد مدیریت بحران است.
 
رییس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شهرداری تهران، ادامه داد: همه عادت کرده اند پشت میز بنشینند و کار خودشان را انجام دهند اما تا اینگونه اتفاقات می افتد و به مرحله اجرا که می رسد هیچ کس نمی داند باید چه موضوعی را پیگیری کند و این آسیبی است که باید آن را برطرف کنیم.
 
حافظی در خصوص بالا رفتن آمار اتفاقات شهری تهران گفت:واقعا همین طور است آمار اتفاقات زیاد شده است. ما هم به همین دلیل تهران را شهر بی دفاع می نامیم. چون مدیریت یکپارچه نیست و پروژه ها طی ۲۰ سال گذشته بدون هیچ گونه زیر ساختی انجام شده است و نتیجه اش می شود همین اتفاقات که یا باید شاهد غرق شدن کودک 5 ساله در آبنمای پارک باشیم یا ترکیدگی لوله گاز و انفجار و واقعا نمی دانم تا کی باید شاهد این نا امنی های حوزه شهری در تهران باشیم.
 
عضو شورای شهر تهران در خصوص اینکه شورای شهر تهران به عنوان یک نهاد نظارتی و شهرداری به عنوان یک نهاد اجرایی چقدر در وقوع اینگونه اتفاقات سهم دارند گفت:من با جدیت و صراحت کامل و پس از سه سال عضویت در شورای شهر می توانم بگویم که شهرداری تعمدا ابزار نظارتی را در اختیار شورا قرار نمی دهد! این موضوع مربوط به ۱۰ الی ۱۵ سال گذشته است که خدمت شما عرض می کنم و شهرداری هیچ وقت نخواسته که شورا بر کارش نظارت داشته باشد و من هم این افراد را مقصر می دانم و باید جوابگوی خدا باشند.

جالب است که مدیران شهری همیشه این ادعا را دارد که شورای اسلامی شهر تهران بر کارهای شهرداری نظارت دارد اما سخنان اعضای شورا گویی حکایت از موضوع دیگری دارد.

"نشت لوله گاز علت اصلی حادثه شهران، مدیر شرکت گاز: این موضوع مربوط به مترو تهران بوده است؛ مدیرعامل مترو تهران: این حادثه به مترو تهران مربوط نبوده است.ترکیدگی آب علت اصلی حادثه در شهران، مدیر سازمان آب و فاضلاب: این حادثه به ما مربوط نیست." به راحتی یک آب خوردن همه از زیر بار این مسئولیت شانه خالی کردن. این همان داستان کی بود کی بود من نبودم خودمان است.

*استفاده بیش از حد از آب های زیر زمینی باعث فرونشست زمین

محمد حقانی در خصوص جزئیات حادثه انفجار محله شهران گفت: صحبت های زیادی در خصوص علل این حادثه مطرح نشده، اما طبق بررسی ها به نظر می رسد که لوله گاز نشتی داشته است و در اثر فرو نشست زمین این انفجار اتفاق افتاده است.
 
وی ادامه داد: من با مسولان مترو هم صحب کردم و آنها در این رابطه معتقد هستند که این حادثه اصلا ربطی به آن ها ندارد؛ چرا که آنها ۲۲ متر زیر زمین هستند و در حالیکه گفته می شود بیل مکانیکی مترو باعث این اتفاق شده است مسئولان مترو مدهی هستند که اصلا بیل مکانیکی در آن منطقه کار نمی کرده است بلکه راننده بیل مکانیکی در نزدیکی محل حادثه کارگاهی حضور داشته و زمانی که متوجه این حادثه می شود سریع سراغ وسیله اش می رود تا آن را از آن معرکه بیرون بیاورد که متاسفانه شدت انفجار آنقدر زیاد بوده که متاسفانه می سوزد.
 
حقانی ادامه داد:خدا را شکر می کنم که این حادثه در زمانی اتفاق افتاده که کمترین تردد در منطقه بوده است. نزدیک این انفجار فقط ۲ ساختمان اداری وجود داشته است که اگر در روز معمول و در ساعات اداری بود واقعا معلوم نبود چه تعداد کشته می دادیم.
 
عضو شورای شهر تهران در خصوص دلایل افزایش اتفاقات شهری گفت:متاسفانه عوامل زیادی باعث شکل گیری این اتفاقات است. بطور مثال در همین اتفاق ساخت و ساز های بی رویه و استفاده بیش از حد از آب های زیر زمینی باعث فرونشست زمین شده است و پس از فرونشست زمین هم باید شاهد اینگونه اتفاقات باشیم. متاسفانه شهر تهران هیچ گونه آمادگی در خصوص این اتفاقا ت ندارد و همه کارها به صورت مقطعی است. ما به دنبال مدیریت واحد شهری هستیم و این اتفاق باید هرچه زودتر در شهر تهران بیفتد و یکی از کارهای مهمی است که باید به زودی زود شاهد آن باشیم.
 
حقانی در خصوص اینکه آیا شورای شهر خودش را در این باره مقصر می داند گفت:من شورای شهر را هم بی تقصیر نمی دانم و ما هم به عنوان یک نهاد نظارتی در این اتفاقات مقصر هستیم. به عنوان مثال ما چرا باید اجازه بدهیم که ساخت و سازها در گسل صورت بگیرد. اگر ما بتوانیم به طور دقیق بر امور شهر تهران نظارت داشته باشیم این اتفاقات کم و کمتر می شود.
 
عضو شورای شهر تهران در خصوص نقش شهرداری در شکل گیری این اتفاقات گفت:شهرداری بزرگترین عامل اجرایی شهر است و به هرحال در قبال این اتفاقات مسئول هستند. آنها می توانند با یک برنامه ریزی درست و مدون از بروز این اتفاقات جلوگیری کنند. به نظر من در چنین حوادثی همه مسئولانی که در رابطه با حوزه شهری مسئولیت دارند و کار می کنند مقصر هستند.

 *تهران شهری نا ایمن

اقبال شاکری رئیس کمیته عمران شورای اسلامی شهر تهران در گفتگو با خبرنگار ما؛ گفت: به طور کلی شهر تهران در مقابل حوادث و بلایای طبیعی، از ایمنی لازم برخوردار نیست.

شاکری با تاکید بر اینکه دستگاه های مختلفی مانند سازمان آب و فاضلاب، شرکت برق، شرکت مخابرات، شرکت گاز، معاونت شهرسازی و معماری، سازمان نظام مهندسی، مشاوران و پیمانکاران کل ساخت و سازها، تهیه شبکه ها و احداث ها را رقم می زنند، گفت: همه این نهادها باید از آمادگی لازم برای رخ دادن چنین حوادثی را داشته باشند، اما در حال حاضر دستگاه ها با عدم آمادگی چنینی حوادثی رو به رو هستند و همچنین کمتر در پروژه های خود برای پیشگیری از چنین حوادثی، کار می کنند.

وی با بیان این که در حال حاضر سازمان مدیریت بحران خود اعلام کرده که برای مقابله با بحران، آمادگی این سازمان در حد مطلوب نیست، گفت: امروزه هر گونه هماهنگی که بین دستگاه های ذیربط برای مواقع بحرانی انجام می شود، توسط مدیریت بحران است اما بدون شک اگر برای پیشگیری هم چنین هماهنگی هایی بین دستگاه ها باشد، چنین اتفاق های غیر منتظره ای نمی تواند، شهر را دگرگون کند.

رئیس کمیته عمران شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه نشست زمین باعث روی دادن چنین حادثه ای شده است، افزود: تونل مترو حدود 25 متر زیر شبکه های فاضلاب، برق و گاز بوده است.

*قضاوت عجولانه نکنید!


هاشمی، استاندار تهران در خصوص حادثه اخیر انفجار لوله گاز در شهران یاد آور شد: احساس می‌کنم در مورد این حادثه یک قضاوت عجولانه شده است و دستگاه‌های ذی ربط و مسئول باید دقیقاً کارشناسی کنند تا مشخص شود، این فاجعه مربوط به مترو بوده است یا نشست زمین که در حال حاضر در حال بررسی است، اما می‌دانم ستاد بحران شهرداری تهران پیشگیری‌های لازم را در دستور کار خود قرار داده است.

بدون شک حادثه شهران هم مانند دیگر حادثه هایی که در شهر تهران رخ داد به فراموشی سپرده خواهد شد و مسئولان تا رخ دادن یک حادثه دیگر در تهران باز هم منتظر اظهار نظرهای خود می مانند، باشد که دیگر شاهد هیچ اتفاقی در شهر تهران نباشیم تا مسئولان هم مجبور نباشند برای تبرئه کردن خود این همه راحت با یکدیگر بحث و جدل کنند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار