به نوشته ووکس، باید نظرسنجی های معتبر را برای تحلیل رخداد های سیاسی، جدی تر گرفت.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان، وبسایت ووکس در مطلبی نوشت: درباره برکسیت (خروج انگلیس از اتحادیه اروپا) مسائل زیادی بیان شده است. اما باید از نتایج همه پرسی انگلیس و انتخابات مقدماتی آمریکا درس بزرگی گرفت: اکنون رای گیری باعث شده بهتر از تاریخ اخیر یا معیارهای نهادینه، جهت گیری های سیاسی را بدانیم. 

ما این مسئله را در انتخابات مقدماتی جمهوری خواهان آمریکا دیدیم. بعد از هر نظرسنجی، آرای دونالد ترامپ افزایش بیشتری پیدا کرد؛ اما ناظران سیاسی نخواستند این را باور کنند. من یکی از آن بدبین ها بودم و بی اطلاع هم نبودم. حتی تحلیلگرانی که نزدیک به این نظرسنجی ها بودند هم نخواستند آن را باور کنند. ماه ها کارشناسان سیاسی آمریکایی فقط یک سری توجیه سر هم می کردند که نشان دهند ترامپ -- که در نظرسنجی ها پیشتاز است -- مشخصا و قطعا شکست خواهد خورد. 

و البته، او برنده شد. 

در مورد ماندن یا خروج انگلیس از اتحادیه اروپا هم وضع به همین صورت بود. حتی موقعی که به همه پرسی نزدیک شدیم، بازهم نخبگان بر نظر خود پافشاری می کردند. عصر روز قبل از رأی گیری، نظرسنجی ها نشان داد «رأی [طرفداران] خروج، با [طرفداران] ماندن برابر شده است». اما بازار گمانه زنی ها بر این بود که انگلیس قطعا در اتحادیه اروپا خواهد ماند. تایلر کاوئن، یک اقتصاددان گزارش داد: «من وارد کمیسیون اروپا در بروکسل شدم و کوچک ترین نشانه ای از ترس یا علاقه به این موضوع ندیدم.»

و البته «خروج» برنده شد.

ما احتمال گرهای تقریبا خوبی هستیم. به داده های متناقض با شناخت خودمان از دنیا شک می کنیم. اما همین حالا در سیاست، جهان به سمتی که ما فکر می کنیم پیش نمی رود. بیش از آن که روش « کمی غیرمنطقی نیست؟» که مورد استفاده بیشتر مردم است معتبر باشد، همین نظرسنجی ها راهنمای قابل اتکاتری محسوب می شود. 

درسی که باید یادبگیریم این نیست که عجیب ترین نتایج، موفقیت شما را تضمین می کنند. برخلاف نوشته های عجیبی که این طرف و آن طرف دیده ام، خروج انگلیس از اتحادیه اروپا، پیروزی ترامپ را تضمین نمی کند. در عوض، هنگام بررسی محتمل ترین اتفاقات، به جای این که به حس خود اعتماد کنید، به نظرسنجی های معتبر اعتماد کنید. محبوبیت بیشتر کلینتون در برابر ترامپ هنوز هم ادامه دارد اما اگر این برتری در یک نظرسنجی افت کرد، آن را جدی بگیرید. احتمال گراهایی که حتی با وجود شواهد داده ای مسلم به دانسته پیشین خود متوسل می شوند، امسال توفیق چندانی نخواهند داشت.
 


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار