کشف یک سازه آبی قدیمی در مسیر رودخانه علارامهرمز کشف شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ازآبادان؛رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری رامهرمز گفت: رودخانه اعلا یکی از مهم‌ترین رودهای شهرستان رامهرمز است؛ این رودخانه تا پیش از ایجاد سدی در بالادستش در فصل‌های پاییز، زمستان و اوایل بهار دارای بستری طغیانی و سیلابی بوده است.

احسان شیخ‌بارانی افزود: به‌تازگی به دلیل فرسایش دیواره‌های این رودخانه در نزدیکی روستا و محوطه باستانی مشهور تل برمی بقایای یک سازه با مصالحی از قلوه‌سنگ‌های رودخانه و ملاطی از نوع شفته‌آهک و گچ آشکار شده است.

وی گفت: هسته اصلی سازه از قلوه‌سنگ‌های رودخانه‌ای شکل‌گرفته اما در نمای خود از نوعی سنگ‌های مستطیل به‌اندازه 15×25×72 سانتی‌متر که به‌خوبی تراش‌خورده‌اند استفاده‌ شده است و بر روی سطوح خود دارای نشانه تیشه‌ حجاری هستند که به‌خوبی آهنگ ضربات و فن ضربات تراشندِ سنگ را نشان می‌دهد.

 رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری رامهرمز افزود: ممکن است این سازه بقایای یکی از پایه‌های پل یا پل‌بندی در این محدوده باشد که سیلاب‌های فصلی ویرانگر رودخانه اعلا آن را از بین برده و در زیر رسوبات خود پنهان کرده است.

شیخ‌بارانی گفت: هرچند یک‌تکه سفال بسیار فرسوده شده در ملات این سازه مشاهده شد اما در رابطه با تاریخ‌گذاری این سازه در حال حاضر نمی‌توان با قطعیت اظهارنظر کرد .

انتهای پیام/
برچسب ها: آبادان ، کشف ، سازه ، رامهرمز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.