معاون آمادگی و مقابله با بحران سازمان مدیریت بحران کشور گفت: زیر ساخت‌های آسیب پذیر شهرهای کشورمان منجربه بروز خسارت‌های جانی و مالی در زمان بروز حوادث طبیعی می‌شود.

اکبرپور، معاون آمادگی و مقابله با بحران سازمان مدیریت بحران کشور در گفتگو با خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص بازدید امروز خود از شهرستان شبستر به دلیل خسارات ناشی از وقوع سیل، اظهار داشت: مدیریت حوادث طبیعی همچون سیل و سیلاب امکانپذیر است ولی اگر در کشور ما این اتفاق حادث نمی‌شود به دلیل نبود زیر ساخت‌های شهری مهندسی و استاندارد است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر زیر ساخت‌های تمام شهرهای ما آسیب پذیر است و نیاز به مدیریت مبلمان شهری بسیار احساس می‌شود، تصریح کرد: از دیگر دلایل عدم مدیریت ما در کنترل حوادث طبیعی چون سیل؛ تعطیلی و عدم تخصیص بودجه برای پروژه‌های پیشگیری است.

معاون آمادگی و مقابله با بحران سازمان مدیریت بحران کشور تأکید کرد: مدیریت سیلاب و پروژه‌های پیشگیری برای کاهش خسارات جانی و مالی ناشی از حوادث طبیعی باید در اولویت قرار بگیرد.

اکبرپور در خصوص جدیت بروز خسارات در زمان بعد از رخداد حادثه تصریح کرد: وقتی رودخانه‌های ما از شهر گذر کرده و عوامل شورای شهر و شهرداری به باور لایه‌روبی آن‌ها هنوز نرسیده‌اند و یا دیوارهای ساحلی رودخانه‌ها شکستگی دارد و یا وقتی ارتفاع پل‌های ساخته شده بر روی مسیل‌ها و رودخانه‌ها استاندارد و مناسب نیست مطمئناً در زمان رگبار شدید باران و رخداد سیل شاهد تخریب پل‌ها و ورود سیلاب و آبگرفتگی منازل، ادارات و معابر عمومی خواهیم بود.

وی ادامه داد: هنوز کانا‌ل‌هایی برای مهار آب از داخل شهر به سمت اراضی پایین دست و یا هدایت آن به سفره‌های زیرزمینی وجود ندارد در حالی که می‌توانیم با این اقدام فراموش شده از سیلاب ناشی از بارش شدید باران در جهت ذخیره آب در روزگاری که با بحران آب مواجه هستیم نهایت استفاده را ببریم.

معاون آمادگی ومقابله با بحران سازمان مدیریت بحران کشور در خصوص نتایج بازدید امروز خود از شهرستان شبستر که از شهرهای سیل زده بارش شدید این روز‌های باران بود گفت: بارش شدید 500میلی‌متری باران در مدت 2 ساعت در شهرستان شبستر و تبدیل آن به سیل و سیلاب باعث خسارات زیادی در بخش زمین‌های کشاورزی وباغات میوه اهالی این شهر شده است.

اکبر پور با بیان اینکه در حال حاضر همچنان آبگرفتگی معابر و حضور سیلاب در منازل و مراکز کوره پزی و آجرپزی شبستر وجود دارد اذعان داشت: 300 واحد کوره‌پزی و آجر پزی بخاطر سیلاب ناشی از بارش شدید باران دچار آبگرفتگی شده و تأسیسات آن‌ها مملو از گل‌ولای شده است.

وی ادامه داد: جهت تعیین خسارت دقیق نیاز به شرایطی داریم تا آب‌های حاضر دراین  شهرستان فروکش کند که این اقدام خود نیز زمانی به مدت 10 روز فرصت نیاز دارد.

معاون آمادگی ومقابله با بحران سازمان مدیریت بحران کشور در حال حاضر ما با خانم آقاپور نماینده مردم شهرستان شبستر و مدیر بحران آذربایجان شرقی در حال بازدید از مناطق سیل‌زده هستیم و صبح امروز نیز با حضور مدیران استانی و شهری جلسه شورای هماهنگی را دایر کردیم.

اکبرپور تصریح کرد: دلیل این اتفاق بارش شدید رگباری باران و بعد از آن وقوع تگرگ بوده که نبود زیرساخت‌های استاندارد و مهندسی به تشدید خسارات دامن زده است.

وی در پایان تأکید کرد‌: امیدواریم با تخصیص بودجه و راه‌اندازی پروژه‌های پیشگیری از حوادث طبیعی سازمان مدیریت بحران طی دراز مدت با برنامه‌های 5 ساله وقوع حوادث طبیعی چون سیل، زلزله و آتش‌سوزی در کلان‌شهرها و به مرور در شهرستان‌ها مدیریت کند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار