نماينده ايران در آژانس بين المللي انرژي اتمي گفت: آژانس بين‌المللي انرژي اتمي همواره با دوربين هاي نظارتي كليه فعاليت هاي هسته اي ايران را رصد مي كند و غني‌سازي در فردو و اقدامات صورت گرفته در نطنز نيز از اين نظارت مستثني نيستند.

به گزارش حوزه سياست خارجي باشگاه خبرنگاران ،علي اصغر سلطانيه نماينده ايران در آژانس بين‌المللي انرژي اتمي در گفت‌وگو با شبكه خبري "پرس.تي.وي" در مورد فعاليت‌هاي صورت گرفته در تاسيسات فردو گفت: موجوديت اين سايت بيش از دو سال پيش اعلام شد و از آن زمان آژانس همواره در حال رصد کردن و کنترل فعاليت‌هاي اين سايت است و هر گامي که تا کنون از سوي ما برداشته شده و هر گامي که در آينده برخواهيم داشت، تحت کنترل و نظارت كامل آژانس خواهد بود.

وي تصريح كرد: در حقيقت اين امر بي‌سابقه است و اين شفافيت صد درصدي را نمي‌توانيد در هيچ جاي دنيا پيدا کنيد.

سلطانيه افزود: اکنون با وجود دوربين‌هاي نظارتي ‌٢٤ ساعته و بازرسان، فعاليت‌هاي غني‌سازي در نطنز و فردو تحت کنترل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي است.

نماينده ايران در آژانس درباره ادعاي فرانسه مبني بر اين كه فعاليت‌هاي ايران در فردو مغاير با قوانين بين‌المللي است، گفت: من صد درصد و به طور قاطعانه اين نوع ادعاها را رد مي‌کنم و بر اساس گزارش آژانس اتمي و همان‌طور که قبلا گفتم اين غني‌سازي تحت نظارت آژانس بين‌المللي انرژي اتمي و با هدف توليد سوخت با غناي ‌٢٠ درصد براي راکتور تحقيقاتي تهران صورت مي‌گيرد.

سلطانيه اظهار كرد: به‌رغم انتظار طولاني مدت ما براي تامين سوخت از سوي ساير کشورها متاسفانه اين سوخت در اختيار  ايران قرار نگرفت و مذاکرات در وين نيز به دليل همکاري نکردن کشورهاي مربوطه با شکست مواجه شد.

وي ادامه داد: بنابراين ما چاره‌اي غير از توليد سوخت با استفاده از فعاليت‌هاي هسته‌اي و تاسيسات غني‌سازي داخلي نداشتيم و بنابراين هدف اين فعاليت‌هاي غني‌سازي در فردو تامين سوخت راکتور تحقيقاتي تهران براي توليد راديوايزوتوپ‌ها است؛ راديوايزوتوپ‌هايي که براي کاربرد در پروژه‌هاي بشردوستانه در اختيار بيمارستان‌ها قرار مي‌گيرد. /پ2

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار