واشینگتن فری‌ بیکن نوشت بی‌تفاوتی دولت اوباما نسبت به روسیه درباره فروش تسلیحات به ایران خشم اعضای جمهوری‌خواه کنگره را برانگیخت.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ واشینگتن فری بیکن در مطلبی نوشت: دولت باراک اوباما – رئیس‌جمهور آمریکا-- از قدرت کافی برای تحریم فروش تسلیحات روسی به ایران برخوردار است. با این حال به نظر می‌رسد دولت اوباما با به تعویق انداختن تحقیقات کنگره، رسیدگی به این موضوع را تا حدودی پشت گوش انداخته است. 

طبق قوانین آمریکا، دولت اوباما باید علت فروش سامانه موشکی اس 300 روسیه را به ایران بررسی کند و آن را غیرقانونی اعلام کند. چراکه فروش این سلاح می‌تواند توان نظامی ایران را در منطقه تقویت کند. با این حال، برخی از نمایندگان جمهوری‌خواه کنگره بر این باورند که اوباما از مشخص کردن موضع خود در این زمینه امتناع می‌کند و بررسی در این زمینه را به تعویق می‌اندازد. به عقیده آن‌ها، اوباما تسلیم فروش تسلیحات به ایران شده است؛ در غیر این صورت باید با وضع تحریم‌های جدید علیه ایران، اقدامی جدی به عمل آورد.

بی‌تفاوتی دولت آمریکا درباره فروش تسلیحات به ایران موجب شد اعضای جمهوری‌خواه کنگره تحقیقات در این زمینه را آغاز کنند و اتهاماتی را به دولت مبنی بر اینکه از اختیارات خود برای تحریم ایران استفاده نمی‌کند، وارد سازند.

استیو شابو –نماینده جمهوری‌خواه از اوهایو—از نخستین چهره‌های کنگره آمریکا است که بی‌میلی دولت اوباما برای اعمال تحریم علیه روسیه و ایران را به چالش کشید. او با رسال نامه‌ای خواستار پاسخ جدی دولت به فروش سامانه موشکی اس 300 به ایران شد؛ ولی پاسخی از کاخ سفید دریافت نکرد.

او در بخشی از نامه خود به پیامدهای فروش تسلیحات به ایران برای آمریکا و متحدانش اشاره کرد و اعلام کرد دستیابی ایران به این تسلیحات می‌تواند موقعیت ایران در منطقه را تثبیت کرده و توان نظامی آن را تقویت کند.

شابو در گفتگو با واشینگتن فری بیکن اظهار داشت: این نامه بخشی از خواسته‌های نمایندگان کنگره برای رسیدگی به موضوع فروش تسلیحات به ایران بود؛ با این حال دولت اوباما واکنشی مبنی بر اعمال تحریم‌ها و یا غیرقانونی عنوان کردن این معامله نشان نداده است.

وی مدعی شد: اوباما در این زمینه نه تنها اقدام جدی انجام نخواهد داد بلکه به نظر می‌رسد به دنبال مجوز دادن به ایران برای واردات تسلیحات پیشرفته است. حرکتی که در تضاد با قوانین آمریکا است.

بر اساس قانون منع گسترش تسلیحات ایران و عراق که در سال 1992 منعقد شد، رئیس‌جمهور آمریکا این اختیار را دارد کشورهایی که به ایران سلاح می‌فروشند را تحریم کند. با این وجود، تردید دولت اوباما مبنی بر تحریم روسیه بابت فروش تسلیحات چند میلیون دلاری به ایران، برای اعضای کنگره قابل‌درک نیست.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۴۱ ۰۱ تير ۱۳۹۵
مرگ بر امریکا
آخرین اخبار