به عنوان کسی که تنها منبع درآمدم نوشتن است، باید بگویم در سال‌های اخیر مجبور شدم، آثارم در حوزه فرهنگ را با هزینه شخصی چاپ کنم.

سید قاسم یاحسینی، نویسنده در گفتگو با خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با اشاره به آنکه کتاب‌های دفاع مقدس به طور عمومی توسط دولت منتشر می‌شود و نگرانی بابت پخش آن وجود ندارد، گفت: سیستم پخش و توزیع کتاب در کشور سالم نیست. به همین دلیل تمام کتاب‌ها ضربه می‌خورند. شاید یکی از دلایل تیراژ اسف‌بار کتاب که هم اکنون شاهد آن هستیم، به دلیل وضعیت نامناسب توزیع و پخش کتاب است. این مسئله در زمینه کتاب‌های دفاع مقدس کمی بهتر است. به دلیل آنکه از حمایت دولتی برخوردار است.

وی افزود: کتاب‌های حوزه دفاع مقدس حتی به طور رایگان در برخی مراکز پخش می‌شوند. وضعیت کتاب و کتابخوانی نیز که خیلی بد است و توزیع نامناسب کتاب نیز به این مسئله دامن می‌زند. هر چند تنها دلیل آن توزیع نامناسب کتاب نیست. وضعیت نامناسب توزیع و پخش کتاب بر انگیزه شاعر و نویسنده تاثیر می‌گذارد. به عنوان کسی که تنها منبع درآمدم نوشتن است، باید بگویم در سالهای اخیر مجبور شدم  آثارم در حوزه فرهنگ را با هزینه شخصی چاپ کنم. حتی موفق به فروش 10 نسخه آن نشدم.

این نویسنده با اشاره به آنکه مراکز فرهنگی حاضر به خرید کتابم نشدند، اظهار داشت: کتابم پیرامون یکی از مدارس قدیمی و ارزشمند بوشهر است اما هنگامی که به مدیر دبیرستان اعلام کردم کتابم را بخرد، حتی یک نسخه از آن را نخرید و این وضعیت نامناسب توزیع و پخش کتاب یک تراژدی است که بسیاری از نویسندگان با آن درگیر هستند. توزیع نشدن کتاب انگیزه ای برای نوشتن و نشر کتاب ندارد. 

یاحسینی ادامه داد: برخی انتشارات حمایت دولتی می‌شوند و سیستم ویژه پخش دارند اما همین انتشاراتی ها نیز در 2 تا 3 سال اخیر با این مسئله مواجه هستند که وضعیت نشر کتاب راکد است و چندان تعریفی نیست.



انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار