فوربز در مطلبی به آینده بهای نفت و گمانه‌زنی‌ها در این‌باره، پرداخت.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از فوربز، هفته گذشته سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) پیش‌بینی کرد در نیمه دوم سال 2016، بازار جهانی نفت تعادل بیشتری را تجربه خواهد کرد. دلیل این پیش‌بینی، کاهش سطح تولید اوپک و به تبع آن، افزایش بهای نفت گزارش شده‌است.

کشورهایی مانند کلمبیا و کانادا که عضو اوپک نیستند نیز وجود اختلالاتی در عرضه نفت این کشورها را اعلام کرده‌اند. حمله به خطوط لوله نفتی نیجریه به وسیله شبه‌نظامیان و نیز قطعی برق در ونزوئلا باعث کاهش تولیدات نفتی جهانی شده‌است. 

اوپک گزارش داده‌است تولیدات نفتی اعضایش در ماه مِه (31 روز منتهی به 12 خرداد) با 100 هزار بشکه در روز کاهش، به 32.36 میلیون بشکه در روز رسید. این ارقام، 500 هزار بشکه در روز کمتر از پیش‌بینی اوپک درباره تقاضا برای نفت در 3 ماهه سوم سال جاری میلادی را نشان می‌دهند. همچنین در این گزارش، سطح تولیدات نفتی از سطح پیش‌بینی شده متوسط تقاضا برای نفت در نیمه دوم سال 2016، 160 هزار بشکه در روز پایین‌تر است. اوپک همچنین اعلام کرده است عرضه کشورهایی که عضو این سازمان نیستند نیز تا پایان امسال با 740 هزار بشکه در روز کاهش مواجه خواهد شد.

با این حال، نویسنده این مطلب باور دارد که این افت سطح تولیدات نفتی موقت خواهد بود. علاوه بر این، افزایش حفاری‌ها در آمریکا خبر از افزایش تولیدات نفتی این کشور می‌دهد و به این صورت بهای نفت در کانال 40 تا 50 دلار به ازای هر بشکه تثبیت خواهد شد.

با این حال، مشکل شرکت‌های نفتی ماهیتی کلان دارد. عوامل متعددی برای این موضوعات وجود دارد. برای مثال، ارزش دلار بین 10 ارز متداول دنیا به پایینترین سطح خود رسیده‌است. علاوه بر این، نگرانی‌ها از پیامدهای خروج احتمالی انگلیس از اتحادیه اروپا نیز به این مشکلات افزوده‌است.

اغلب پیش‌بینی‌ها درباره افزایش تقاضا در سال 2016 در بازه‌ی 1.2 تا 1.4 میلیون بشکه در روز هستند. این سطح تقاضا می‌تواند با تولیدات مازاد فعلی جبران شود. لازم به ذکر است، این کاهش تولیدات تنها در سه ماه سوم سال جاری میلادی صورت خواهد گرفت. ولی در اواخر سال جاری میلادی، افزایش تولیدات جهانی نفت، منجر به سقوط بهای طلای سیاه خواهد شد.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار