اصفهان؛

دورشدن افراد جامعه از اخلاق فطري انساني مشکل فرهنگی است

ریيس حوزه علميه آيت الله يثربي گفت: مشاهده عالمان بی عمل، دورشدن افراد جامعه از اخلاق فطري انساني و پرداختن به شعارها و دورشدن از واقعیت‌ها و ضرورت‌های‌اجتماعی مشکل فرهنگی و عامل دین‌زدگی افرادجامعه است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،آيت‌الله میر سيد محمد يثربي، در حاشیه ضیافت افطاری و نشست صمیمانه با خبرنگاران در پاسخ این سوال که علت و ریشه این همه بی اعتقادی، فساد اخلاقی، دین زدگی و شکسته شدن قبح خیلی از مسائل در جامعه به‌ویژه از ناحیه نسل جوانان چیست و چه راهکاری دارد گفت:علما یکی از معیارهای اخلاقی در جامعه برای مردم هستند وقتی یک عالم خود شاخصه عمل در رفتار و گفتار و الگوی اخلاق مداری باشد مردم نیز عامل به محسنات می‌شوند اما مشکل اینجاست که دعوت کنندگان ما عامل نیستند.

وی با اشاره به برگزاری دهمین مراسم سالگرد ارتحال والد ماجدش آیت‌الله سید مهدی یثربی امام جمعه فقید کاشان که در شب هفتم رمضان با حضور گسترده و انبوه کاشانی‌های ولایت‌مدار و قدرشناس برگزارشد گفت: امام جمعه فقید کاشان عالمی اخلاق‌مدار، مردم‌دار و اهل عمل در قول و رفتار بود برای همین هنوز مردم کاشان حتی 10 سال پس از ارتحال این عالم دینی در آیین بزرگداشت مراسم سالگردش با حضور مثال زدنی خود به بهترین نحو از این خاندان تجلیل می‌کنند.

به‌گفته‌وی، عامل بودن دعوت‌کنندگان به دین یکی از راهکارهای بهبود بخشیدن به شرایط فرهنگی کشور است.

ریيس حوزه علميه آيت الله يثربي، تلاش روحانیت، علما و طلاب دینی در تبیین این باور مذهبی در افراد که با گناه نمی‌شود مشکلات را حل کرد یادآورشد و گفت:افرادی که مرتکب کارهای شر و رفتارهای غیر اخلاقی می‌شوند می‌دانند که عملشان بد است اما چون نیاز در زندگی آنها را به این مسیر کشانده و به باور حل مشکل با پاک بودن و خوب بودن نرسیدند مرتکب خلاف اخلاقی، اجتماعی و گناه می‌شوند.

آيت‌الله يثربي، در پاسخ به دیگر سوالات خبرنگاران در ادامه پرداختن به شعارها و دوری از واقعیت‌های اجتماعی را مشکل بزرگ فرهنگی امروز جامعه دانست و با اشاره به این کلام گوهربار امیرالمؤمنین علیه‌السلام «الله الله فی القرآن» که «مراقب باشید که به قرآن عمل کنید و دیگران در عمل به قرآن از شما پیشی نگیرد» گفت: امروز در جوامع دیگر حتی غیرمسلمان دروغ‌گویی و کینه‌توزی نمی‌بینید و از طرفی رافت و حلم و مدارا با دیگران به‌وفور یافت می‌شود اما در جامعه ما سوظن، بدزبانی و خشونت به‌وفور دیده می‌شود.

به‌گفته‌وی، دروغ‌گویی، کینه‌توزی، سوظن، بدزبانی، خشونت و سایر رفتارهای غیراخلاقی و دینی همان مسائلي است كه اسلام و قرآن ما را از ارتکاب آنها بازداشته و دعو ت به انجام اعمال پسندیده اخلاقی کرده‌است.

وی، دورشدن افراد جامعه از اخلاق فطري انساني را مشکل فرهنگی عنوان کرد و گفت: دور شدن تدریجی جامعه ما به دلایلی از فضيلت هاي اخلاقي و واجبات و ضرورت‌هاي اخلاقي مشكل اجتماعي ما است.

به‌گفته‌وی، وظیفه حوزه علمیه و روحانیتی که مرعی و منظر مردم هستند در این وضعیت بازگویی معارف ناب دينی برای مردم است هر چند در این مسیر یکسری چهره‎های تلوزیونی و حکومتی وجود دارد كه در منظر عامه هستند و یکسری هم روحانیتی که به صورت گمنام با رفتاري صحيح و تاثیرگذار در شهر و روستای خود زندگی می‌کنند و کسی آنها را نمی‌شناسد.

ریيس حوزه علميه آيت الله يثربي با تاکید بر اینکه شرایط فساد اخلاقی و اجتماعی جامعه امروز جای تاسف و گریه دارد گفت:به‌جد می‌توان اذعان‌کرد که وضعیت اخلاق جامعه ما در گذشته قبل از انقلاب به مراتب از نظر عمل به واجبات و پرهیز از محرمات اخلاقی بهتر و پیشرفته‌تر بود ولی متاسفانه امروز وقتی مردم دچار مضایق زندگی می‌شوند بر اساس نیازهایشان رعایت بسیاری از موارد اخلاقی را کنار می‌گذارند.

آيت الله يثربي،با تاکید بر اینکه امروز فقر جامعه ما و ضروریات زندگی افراد را از عمل به اخلاقیات بازداشته است تصریح کرد: وظیفه روحانیت آشتی دادن بندگان خدا باخدا، تقویت طلاب و مساجد و تحکیم پیوند ارتباط بندگان خدا با پروردگار و ترویج معارف اهل‌بیت علیهم‌السلام است که اگر ما رسالتی غیر از این برای خود قائل شویم خروج از این وظیفه بر اساس شغل و وابستگی‌های پست و منصب بروز و ظهور کرده است.

وی، در خصوص هزینه کردن بودجه‌های فرهنگی کشور توسط «بخشی از روحانیت» در راستای رسالتی متفاوت از رسالت اصلی این نهاد دینی گفت: این‌ها که بودجه‌های فرهنگی را می‌گیرند، یک‌بخشی از روحانیت‌ هستند که رسالت خاصی برای خود قائلند رسالتی که ما به آن قائل نیستیم.

آیت‌الله یثربی در پایان، خبرنگاری اخلاق مدار را عبادت دانست و گفت:شغل و کار شما اگر مطابق با موازین شرعی و روشنگری افکار اجتماعی باشد عبادت است.

وی افزود: تذکر دادن آنچه که نیاز مردم است ثواب است اما این کار اگر خدای ‌ناکرده با جهات لازم رعایت نشود و همراه با خلاف‌گویی، دروغ‌گویی یا آبروریزی مومنی باشد نه‌تنها ثواب نیست بلکه محرم عقلی و شرعی است.


انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.