دهمین نمایشگاه قرآن و عترت اهواز پیش از ظهر امروز شنبه ۲۹ خردادماه در محل نمایشگاه‌های بین‌المللی اهواز افتتاح شد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، آیت‌الله شفیعی با بیان اینکه نمایشگاه قرآن و عترت یک گام اصیل فرهنگی است، نامگذاری آن به قرآن و عترت را گامی جهت احیای فرهنگ اهل‌بیت(ع) دانست و گفت: ما سنت پیامبر(ص) را فقط از عترت می‌گیریم که نزدیک‌ترین افراد به پیامبر(ص) هستند و می‌دانستند که ایشان چه خط‌مشی و سیاست الهی داشته‌اند.

آیت‌الله سید علی شفیعی، نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری در این مراسم با اشاره به حدیث «انی تارک فیکم الثقلین کتاب الله وعترتی ما ان تمسکتم بهما لن تضلوا بعدی»، گفت: افتتاح نمایشگاه قرآن و عترت هدف بسیار مقدسی است که امروز فرهیختگان، روحانیون و سایر اقشار فرهنگی بدین منظور در اینجا جمع شده‌اند.

وی از مجموعه اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان برای برداشتن این گام فرهنگی اصیل قدردانی کرد و گفت: روایت مذکور از متواترات اسلامی است که در آن از قرآن و عترت ـ که نام این نمایشگاه نیز چنین است ـ به عنوان دو میراث پیامبر اکرم(ص)، یاد شده است. قرآن در این روایت شریف به کتاب تعبیر شده است و از برکات الهی این است که بین مسلمانان هیچ اختلافی در اصل قرآن وجود ندارد.

آیت‌الله شفیعی ادامه داد: اما درباره عترت از قدیم بر سر این کلمه بحث بوده است. قرآن کتاب صامت است و حضرت علی(ع) به مناسبتی در جنگ صفین فرمودند: قرآن، ناطق لازم دارد که شارح و مفسر آن باشد و فرمودند: آن شارح من هستم.

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری اظهار کرد: پیامبر اکرم(ص) در این روایت می‌فرمایند: دو چیز گرانبها را میان شما باقی می‌گذارم که آنها قرآن و عترت من هستند. این حدیث شریف با اختلافات جزئی در عبارات، قرن‌هاست به همین لفظ و نحو روایت شده است. نخستین کسی که در این حدیث دست برد، مالک یکی از امامان چهارگانه اهل سنت بود که رئیس مذهب مالکی است.

وی افزود: وی کتابی به نام الموطأ دارد که در آن کلمه عترت را تحریف و این روایت را با عنوان «کتاب‌الله و سنتی» نقل کرده است و از آن تاریخ تاکنون اهل تسنن چون این عبارات به مقصودشان نزدیک است و عترت‌ را هم حذف کرده‌اند، آن را چنین نقل می‌کنند. در صورتی که کلمات و الفاظ پیامبر خدا(ص) تحت هیچ عنوان نباید تغییر داده شود.

آیت‌الله شفیعی خاطر نشان کرد: چه انگیزه‌ای وجود دارد که کلمه عترت را که پیامبر(ص) فرموده است به سنت تبدیل کنیم؟ آنها معتقدند منظور از عترن همان سنت و روایات پیامبر(ص) است؛ در حالیکه چنین نیست چرا که ما نمی‌توانیم سنت پیامبر(ص) را از غیر عترت ایشان بگیریم. به عبارت دیگر کلمه عترت شامل سنت پیامبر(ص) می‌شود؛ اما سنت شامل عترت نمی‌شود؛ بلکه شامل کعب‌الاحبار و وهب بن منبه و ابو هریره و اسرائیلیات دیگر می‌شود که ما آنها را حجت نمی‌دانیم.

پس ما سنت پیامبر(ص) را فقط از عترت می‌گیریم که نزدیک‌ترین افراد به پیامبر(ص) هستند و می‌دانستند که ایشان چه خط‌مشی و سیاست الهی داشته‌اند.

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه عنوان قرآن و عترت برای نمایشگاه عنوان بسیار خوبی است، گفت: به این وسیله نام عترت را زنده نگه داشته‌ایم. البته عترت همیشه زنده است اما احیای آن به فرهنگ اهل‌بیت(ع) کمک می‌کند.

وی در ادامه با اشاره به ریشه لغوی کلمه عترت گفت: جوانه‌هایی که بیخ درختی می‌رویند و متصل به درخت هستند در لغت اصیل عرب «عترت» نامیده می‌شوند چون از خود درخت هستند؛ لذا عترت پیامبر(ص) را به این ملاحظه عترت نامیده‌اند که از پیامبر(ص) جدا نیستد.

آیت‌الله شفیعی اظهار کرد: مقصود از این نمایشگاه طبعاً این است که کتاب‌ها و منشوراتی به مردم و قشر جوان عرضه کند که مطالب آن علوم قرآن باشد یا به طور کلی علومی باشد که فقه عترت یا علوم اهل‌بیت(ع) که در واقع مشروح قرآن هستند را تشریح کند.

وی با اشاره به روایتی مبنی اینکه در صورت شناساندن فرهنگ اهل‌بیت(ص) مردم از آنها پیروی می‌کردند، افزود: شناساندن فرع بر شناختن است. کسی که از امری شناخت نداشته باشد، نمی‌تواند آن را بشناساند. این نمایشگاه کار بزرگی است که هر از چندگاهی به عنوان قرآن و عترت برپا می‌شود.

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری در خصوص کلمه کتاب در حدیث ثقلین گفت: کلمه کتاب به لحاظ کتاب بودن نیز برای ما حائز اهمیت است که منظور از آن کتاب‌الله و قرآن مبارک است؛ به معنی نوشته‌ای که از جانب خدا نازل شده و برای ابد باقی می‌ماند. لذا وظیفه ماست کتاب‌های مفید و سودمند به جامعه عرضه کنیم تا دین خود را به قرآن و عترت ادا کرده باشیم.

چنانکه اهل‌بیت(ع) که خود مربی اصیل قرآن بوده‌اند خود نیز علومی که از پیامبر(ص) فراگرفته‌ بودند، ضبط کرده‌اند.

انتهای پیام/و

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.