اجلاس جهانی مشورتی کمیساریای سازمان ملل متحد با سازمان‌های غیر دولتی با محوریت موضوع جوانان برگزار شده فرصتی برای پرداختن به چالش های جوانان پناهنده در سراسر آسیا بود.

به گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران، اجلاس جهانی مشورتی کمیساریای سازمان ملل متحد با سازمان‌های غیر دولتی طی ۳ روز برنامه‌های فشرده خود به بررسی وضعیت جوانان پناهنده و پناهجو در نقاط مختلف جهان  پرداخت.

در روز چهارشنبه ۱۵ جون ۲۰۱۶  مصادف با ۲۶ خرداد ۹۵ مدیر عامل انجمن حمایت از زنان و کودکان پناهنده به عنوان مدیر پنل آسیا و پاسیفیک، ضمن اشاره به وضعیت نگران کننده جهانی در افزایش خشونت‌های افراطی و منازعات مسلحانه‌های که موجب افزایش مهاجرت‌های اجباری؛ پناهندگی و پناهجویی شده است ؛ به آمار نگران کننده بیش از ۶۰ میلیون پناهنده و پناهجویی اشاره کرد که در سراسر دنیا با چالش ها و مشکلات جدی روبرو هستند و در این رابطه جوانان پناهجو در مناطق مختلف قاره آسیا دارای مشکلات ویژه ای هستند که ضرورت توجه و برنامه ریزی بیشتری را می طلبد و در این میان ضرورت همکاریهای بین بخشی میان  سازمان های دولتی ؛ غیر دولتی و بین المللی برای بهبود وضعیت این جمعیت بزرگ انسانی به دلیل نقش و جایگاهی که در ساخت جامعه محلی در جامعه میزبان و نیز ساخت  آینده جامعه خود دارد را یادآوری نمود . وی از افغانستان به عنوان دومین کشور پناهنده فرست در جهان بعد از سوریه که دارای بیشترین جمعیت پناهنده و پناهجو در آسیا را به خود اختصاص داده است یا نمود که  همچنان به دلیل  نبود امنیت و حداقل ساختارهای معیشت محور  در معرض مشکلات و آسیب‌های نگران کننده‌ای قرار دارد  که ضرورت ادامه توجهات بین المللی را به خود می طلبد.

جوانان پناهنده در آسیا و اقیانوسیه

در  ادامه  خانم دیزی دل معاون کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل در امور آسیا و اقیانوسیه به آخرین وضعیت پناهندگان و پناهجویان در منطقه اشاره کرد و در عین حال از چالش‌های فراوانی نام بردند که به دلیل گسترش خشونت ها و منازعات داخلی و خارجی در سایر نقاط جهان ؛ موجب افزایش مهاجرت های اجباری داخلی و خارجی شده است که به طور طبیعی مشکلات سایر جوامع پناهنده که شکل عمیق و مزمنی را یافته است را تحت الشعاع قرار داده است .

نمایندگان سایر سازمان‌های غیر دولتی از پاکستان و نپال نیز به بررسی وضعیت پناهجویان ساکن در کشورهای خود پرداختند و به نقش و فعالیت های موثری اشاره کردند که از  سوی سازمانهای غیر دولتی برای ارتقای جایگاه گروههای پناهنده و ارائه خدمات انسانی در کشورهایشان انجام می شود.

 این نشست که با محوریت موضوع جوانان برگزار شده بود فرصتی بود برای پرداختن به چالش های متنوع و مختلفی که جوانان پناهنده در سراسر آسیا با آن روبرو هستند و در عین حال پیدا کردن راهکارهای مناسب و برنامه های موثری که موجب تقویت نقش و مشارکت جوانان پناهنده در کشورهای میزبان و نیز کشورهای خود باشند .

جوانان پناهنده در آسیا و اقیانوسیه

حضور جوانان پناهنده از نقاط مختلف آسیا مهاجران غیرقانونی افغان در پاکستان و همچنین پناهجویان تبتی و میانماری در منطقه آسیای شرقی و هم چنین افزایش تصاعدی افراد بدون تابعیت و مشکلات مبتلا به این افراد از جمله ی مطالب مطروحه در پنل آسیا و پاسیفیک بود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.