تغییرات جوی یکی از پدیده های مهمی است که همه ساله تلفات سنگینی را به کشورهای مختلف تحمیل میکند .

 به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از آبادان؛یکی از این تغییرات اب و هوایی که  شهرستانهای ابادان و خرمشهر ، غرب و جنوب غرب وحتی گاه  مرکز و شمال  کشور را تحت تاثیر خود قرار داده پدیده گردو خاک است . شدت این گردو خاک به گونه ای است که در بسیاری موارد روز روشن را تبدیل به هوای تیره  می کند .

احمد رضا لاهیجان زاده مدیر کل حفاظت محیط زیست استان خوزستان گفت : حد مجاز ذرات معلق در هوا یکصدو پنجاه  میکروگرم بر متر مکعب است که این میزان غلظت در گردو خاکهای منطقه  گاه تا شصت برابر حد مجاز می رسد .

 او گفت:  این میزان الودگی گردو خاک یک فاجعه زیست محیطی است و بشدت سلامت شهروندان  کشورمان را تهدید می کند .

دکتر جعفری معاون دانشکده علوم پزشکی شهرستان آبادان خطرات بهداشتی  این گردو غباررا بسیار زیاد  اعلام کردو گفت : در کسانی که به بیماری آسم مبتلا هستند این گردو خاک شدت و تعداد این بیماری را افزایش می دهد همچنین برای بیماران قلبی و عروقی  و کسانی که به گردو غبار الرژی دارند ، خطرات فراوانی در بر دارد .اما گردو خاک در منطقه محدود به مشکلات بهداشتی نیست

 مقتدایی استاندار سابق خوزستان  و مشاور وزیر کشور زیانهای اقتصادی را ازدیگر معضلات گردو خاک برای منطقه برشمرد و افزود : گردو خاک موجب تعطیلی مدارس و دانشگاهها – ادارات –  سازمانها  - بنگاههای اقتصادی و تولیدی  و بازار می شود که این امر خسارات فراوان اقتصادی را به دنبال دارد .

او همچنین  گفت :  پدیده گردو خاک زندگی  عادی مردم را مختل و  تداوم ان ضررهای جبران ناپذیر  زیست محیطی را نیز   متوجه کشورمان می  کند. بسیاری از بازاریان هم با ابراز گله مندی ازاین پدیده جوی اظهار داشته اند که گردوخاکهای منطقه که همه  ساله رو به افزایش است  مشکلات  وضررو زیانهای فراوانی را  برای انان ایجاد کرده است .البته باید به این مشکلات  لغو پروازها ی هواپیما ها  را  افزود.

 شهبازی سرپرست فرمانداری ویژه ابادان  در این زمینه گفت : سالانه ده ها پرواز در فرودگاه ابادان به علت گردو خاک لغو می شود که اگر به ان سایر پروازهای لغو شده فرودگاههای غرب کشور را بیفزاییم ، رقم پروازهایی لغو شده در سال  به چند برابر افزایش می یابد.

 موسوی رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان ابادان   علت اصلی این گردو غبار را ،  مجاورت کشورمان با بیابانهای کشورهای حاشیه خلیج فارس بویژه کشورهای عراق و عربستان بیان  می کند  و می افزاید: باد غالب منطقه که از دو کشور عراق و عربستان به سمت ایران بویژه شهرهای جنوبی مانند ابادان و خرمشهر می وزد  ،  از شنزارها و بیابانهای  این دو کشور برخواسته و با خود گردو خاک و شن را به همراه می اورد،  وشدت این گردو خاکها به حدی است که علاوه بر استان خوزستان بیش از نیمی از کشورعراق و ایران را تحت تاثیر خود قرار می دهد .

مقتدایی مشاور وزیر کشور گفت: گردو خاک برخواسته از این بیابانها بسیار ریز و سبک است و براحتی تا  طبقات فوقانی جو  بالا میرود همین امر موجب پایداری این گرد خاک میشود و به همین دلیل این گرد خاک  چندین روز دوام می اورد و تا عمق خاک کشورمان نفوذ می کند. به گو نه ای که حتی تا استانهای سر سبز شمالی کشوران  میرسد  .

 او افزود :   استان خوزستان از سال هشتاد با پديده گرد و غبار مواجه بوده است و عواملی از جمله  کاهش شدید میزان بارندگی در منطقه/ نابودی بخش عظیمی از نخلستانهای جنوب  کشورهای ایران و  عراق در دروران جنگ تحمیلی / خشک شدن قسمتهای زیادی از تالاب های مسیر جریان باد از جمله هورالعظیم/ کم شدن و تغییر مسیر رودخانههای دجله و فرات که به مرور زمان تغییر اکوسیستم را در پی داشته است. ، در بروز و تشدید این پدیده جوی تاثیر داشته اند .


کارشناسان برای حل این معضل دو را حل را پیشنهاد می کنند : نخست ایجاد کمر بند سبز در اطراف شهرهای غرب ، جنوب  و جنوب غربی کشور است تا  نفوذ و شدت گردو خاک را به حد اقل کاهش دهد .زیرا هر هکتار فضای سبز بیست و پنج تن  گردو خاک را از هوا تصفیه می کند . ایجاد کمر بند سبز در اطراف شهرها می تواند  نقش بسزایی در کاهش الودگی فضای شهرها ایفا کند .

یکی از کارشناسان  اداره منابع طبیعی  ابادان گفت :  کار مطالعاتی کمر بند سبز شهرهای استان خوزستان  سالهاست که  به اتمام رسیده است اما  به علت عدم تخصیص اعتبار هنوز هیچ اقدامی  در این زمینه انجام نشده است .راه حل دوم ایجاد هماهنگی و همکاری بین المللی با کشورهای همسایه  برای تثبیت شن های روان  بیابانهاو صحراهای  کشورهای منطقه است تا وزش باد در این مناطق موجب بروز  پدیده گردخاک نشود .

پدیده گردو خاک  سالهاست که مشکلات فراوانی را برای کشورمان ایجاد کرده است اما اقدامات و هماهنگی های مسئولان کشورمان با مسئولان کشورهای  عراق و عربستان بسیار کند پیش می رود در صورتی که حل این معضل نیازمند اقدامات سریع است تا کشورمان بیش از این  متحمل خسارات گو ناگون ناشی از گردو خاک نشود .  گرچه بیشترین تبعات منفی گردو خاک نصیب شهرهای غرب و  جنوب غربی  کشور به ویژه شهرستانهای ابادان و خرمشهر می شود اما  پدیده جوی گردو خاک مشکلی سراسری است که در صورت بروز ، بیش ازنیمی از کشور را فرا می گیرد.

لذا این مهم توجه جدی مسئولان را در حل این معضل می طلبد در غیر این صورت باید بیش از پیش اسمان تیره را با پوششی از خاک تیره نظاره گر باشیم .

انتهای پیام/
برچسب ها: آبادان ، گردوخاک ، معضل ، پدیده
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.