فلج اطفال بیماری ویروسی است که بر اعصاب اثر می گذارد و می تواند موجب فلج کامل و یا قسمتی از بدن گردد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد؛ فلج اطفال در اثر آلوده شدن با پلیوویروس رخ می دهد. این ویروس یا از طریق تماس مستقیم فرد به فرد و یا از طریق تماس با خلط آلوده دهان یا بینی بیمار و یا از طریق تماس با مدفوع آلوده منتقل می شود.

این ویروس از طریق دهان یا بینی وارد بدن می شود و در حلق و مجرای گوارشی تکثیر می شود و از طریق خون و مایع لنف در تمام بدن پخش می گردد.

از زمان ورود ویروس به بدن تا بروز علائم بیماری، 5 تا 35 روز و به طور میانگین 7 تا 14 روز طول می کشد، اما بیشتر افراد علائمی ندارند.

از جمله عوامل بروز این بیماری، واکسینه نشدن با واکسن فلج اطفال، مسافرت به مناطقی که در آن مناطق، فلج اطفال شایع است، مراقبت از بیماری که ویروس پولیو دارد، دست زدن به نمونه های آزمایشگاهی که حاوی ویروس زنده پولیو می باشند، داشتن سیستم ایمنی ضعیف، مثلا در بیمارانی که مبتلا به ایدزهستند، افرادی که لوزه های خود را جراحی کرده اند و همچنین اگر بعد از تماس با پولیوویروس، استرس زیادی داشته باشید و یا فعالیت ورزشی شدید انجام دهید که باعث کاهش قدرت سیستم ایمنی می شود، هستند. 

سه نوع عفونت فلج اطفال از جمله ، بیماری تحت بالینی، عفونت غیر فلج اطفال یا فلج نافرجام و عفونت فلج اطفال وجود دارد.

آزمایشات تشخیصی برای بیماری فلج اطفال شامل، بررسی ترشحات گلو، مدفوع و یا مایع نخاع، معاینه مایع مغزی نخاعی و میزان آنتی بادی های خون است.

 درمان فلج اطفال شامل کنترل علائم، استراحت کردن، دادن آنتی بیوتیک برای عفونت دستگاه ادراری، گرمای مرطوب برای کاهش درد و گرفتگی عضلانی(می توانید از حوله گرم استفاده کنید)، مسکن ها برای تسکین سردرد، درد عضلانی و گرفتگی عضلات، استفاده از دستگاه تصفیه هوا برای خوب نفس کشیدن، درمان های فیزیکی مثل آتل ها و کفش های اصلاحی برای جلوگیری از بد شکل شدن عضله و بهبود عملکرد عضله، جراحی ارتوپدی برای بهبود قدرت و عملکرد عضله و همچنین رژیم غذایی صحیح است.


انتهای پیام/ش

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.