کارشناس برنامه‌ریزی و منابع اداره کل محیط زیست استان کرمانشاه گفت:کشور ایران در کمربند خشک جهان واقع شده و حدود 20 درصد وسعت کشور ما را بیابان‌ تشکیل می‌دهد.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه، شهرام نادری از دشت کویر، دشت لوت، کویرهای سیستان و بلوچستان و ... به عنوان مهمترین بیابان‌های کشور یاد کرد و افزود: به دلیل تغییرات اقلیمی و خشکسالی‌های اخیر به وسعت بیابان‌های کشور اضافه شده و به منشاء برخاستن ریزگردها تبدیل شده‌اند.

وی در خصوص عوامل گسترش بیان‌ها نیز ادامه داد: در بخش عوامل محیطی، علاوه بر خشکسالی و تغییرات اقلیمی، حتی سیلاب‌های شدید هم به بیابان‌زایی دامن می‌زند و باعث از بین رفتن پوشش گیاهی و فرسایش خاک در برخی نقاط می‌شوند.

به گفته نادری عوامل انسانی هم سهم قابل توجهی در گسترش بیابان‌ها دارند که از جمله آنها می‌توان به قطع درختان، چرای بی رویه دام‌ها، افزایش بی‌رویه منابع آب زیرزمینی و ... اشاره کرد.
وی از نتایج گسترش بیابان‌ها هم یاد کرد و افزود: مهمترین نتیجه ایجاد بیابان‌ها از دست رفتن خاک حاصلخیز و همچنین فرسایش خاک است.

این کارشناس معتقد است، وقتی که زمین‌های مستعد برای کشاورزی به بیابان تبدیل شوند نتیجه‌ای جز بیکاری، فقر و در نهایت گرسنگی مردم ندارد.

نادری اظهار کرد: گسترش بیابان‌ها گونه‌های گیاهی و جانوری را نیز به نابودی می‌کشد و در نتیجه نقطه‌ای که قبلا دارای پوشش گیاهی بود و خود مانعی برای وقوع ریزگردها بود به یک چشمه تولید گرد و غبار تبدیل می‌شود.

وی تاکید کرد: گاهی در دل همین بیابان‌ها فرونشست زمین و ایجاد حفره‌های بزرگ را نیز شاهدیم.

کارشناس برنامه‌ریزی و منابع اداره کل محیط زیست استان کرمانشاه به راهکارهای مقابله با توسعه بیابان‌ها هم اشاره کرد و افزود: تغییر الگوی کشت، مدیریت منابع آب، کاشت گونه‌های گیاهی مقاوم به خشکی مانند "گز" و ... از راه‌های مقابله با بیابان زایی است.

انتهای پیام/گ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.