مدیر دفتر اطلاع رسانی و توسعه گردشگری روسیه در ایران «Visit Russia» و معاون وزیر فرهنگ و گردشگری استان آستاراخان دورنمای همکاری‌های گردشگری را بررسی کردند.

پخش مستند شهدای مدافع حرم از رادیو ایرانبه گزارش حوزه میراث و گردشگری گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در این دیدار که 28 خرداد «17 ژوئن» در دفتر نمایندگی استان آستراخان در مسکو برگزار شد، لیلی صدری، مدیر دفتر اطلاع رسانی و توسعه گردشگری روسیه در ایران «Visit Russia» و تاتیانا پاروبلِوا، معاون وزیر فرهنگ و گردشگری استان آستراخان، راه‌های گسترش همکاری در زمینۀ گردشگری را بررسی کردند.

تاتیانا پاروبلِوا در ابتدای این مراسم گفت: جایگاه جغرافیایی استان آستراخان نقش مهمی در تحکیم و گسترش روابط دوستانه با کشورهای همسایۀ کنارۀ دریای خزر، به ویژه با ایران دارد. این استان با ایران روابط تجاری گسترده‌ای دارد که از عوامل اصلی تحکیم آن تعداد چشم‌گیری از تجار ایرانی مقیم این شهر و فعالیت به اصطلاح «راهرو تجاری» است، لذا با توجه به این عوامل قرار است از توانمندی‌های گردشگری این منطقه بهره‌برداری شود.

وی ادامه داد: سال 2015 هیئت رسمی استانداری آستراخان از شهرهای ساری و رشت بازدید کرد و درخصوص دورنمای راه‌اندازی سفرهای گردشگری میان استان‌های ایران و روسیه بحث و بررسی صورت گرفت. در پی این بررسی‌ها قرار شد پروازهای مستقیم میان این مناطق روسیه و ایران راه‌اندازی شود و بسیاری از بازرگانان دو منطقه آماده شدند در این طرح سرمایه‌گزاری کنند، ولی آن زمان شرکت هواپیمایی پیدا نشد که بتواند این طرح را اجرایی کند. ولی پیگیری‌های طرف ایرانی موجب شد که دولت ایران از پروازهای شرکت هواپیمایی «تابان» در مسیر «تهران – آستراخان – تهران» حمایت کند و سازمان هواپیمایی کشوری روسیه نیز این طرح را تایید کرد. نخستین پرواز در این مسیر 7 ژوئن 2016 انجام شد، ولی به دلیل عدم اطلاع رسانی دربارۀ آن به گردشگران بالقوه، تعداد مسافران اندک بود.

معاون وزیر فرهنگ و گردشگری استان آستراخان ادامه داد: شرکت¬های خدمات گردشگری آستراخان آماده هستند گشت‌های جالبی با برنامه‌های ویژه برای مهمانان ایرانی پیشنهاد کنند و دفتر ملی گردشگری «Visit Russia» در ایران می¬تواند در آگهی‌رسانی از این گشت و برنامه‌های گردشگری استان آستراخان به ایرانیان بهترین کارگزار باشد.

همچنین لیلی صدری، مدیر دفتر ملی گردشگری «Visit Russia» در ادامه این دیدار اظهار داشت: استان آستراخان در ایران بعنوان منطقۀ خوبی برای کارآفرینی و بازرگانی تشخیص داده شده، ولی متاسفانه جاذبه‌های گردشگری آن در قیاس با مسکو و سنت پترزبورگ و سوچی برای گردشگران کاملا ناشناخته مانده‌اند. از این رو دفتر «Visit Russia» در تهران تصمیم گرفته که همزمان در دو زمینه فعالیت را آغاز کند: یکی این که دربارۀ جاذبه‌های گردشگری استان آستراخان مواد و مطالب اطلاعاتی تهیه کند و در اختیار ایرانیان قرار بدهد تا تصویر روشن و به یاد ماندنی از دیدنی‌های شهر و استان آستراخان به عنوان یک مقصد جدید توریستی داشته باشند و دیگر اینکه شرکت‌های توریستی آستراخان را دربارۀ اقدامات مورد نیاز برای جلب و جذب مشتری ایرانی و ویژگی‌های پذیرایی مهمانان ایرانی در سرزمین آستراخان مطلع کند.
 
در ادامه این دیدار معاون وزیر فرهنگ و گردشگری استان آستراخان درخصوص آمادگی طرف روسی تاکید کرد: طرف روسی برای ارائه هرگونه مواد آگهی‌رسانی دیداری و شنیداری و چاپی و همچنین نمونۀ گشت‌ها برای ارائه به بازار گردشگری ایران آماده است.

وی در ادامه گفت: این سفر به آستراخان می‌تواند هم در قالب برنامه‌های جداگانه انجام یابد و هم بخشی از یک برنامۀ گسترده‌تری باشد که پروازهای داخلی و انتقال به شهرهای ولگوگراد، کازان، مسکو و سنت پترزبورگ و جمهوری داغستان را نیز در بر داشته باشد.

پاروبلوا ابراز اطمینان کرد گردشگران ایرانی که ترجیح می‌دهند تعطیلات را با خانواده بگذرانند و فرهنگ و تاریخ کشورهای دیگر را هم دوست می‌دارند، به دیدنی‌های معماری و تاریخی شهر آستراخان، پارک‌ها و مراکز تفریحیِ استان آستاراخان نیز علاقه‌مند خواهند شد و در این راستا برنامه‌های جالبی برای دوستداران گردشگری و آشپزی شامل بازدید از آشپزخانه‌ها، شرکت در کارگاه آموزش آشپزی و چشیدن خوراک‌های روسی، تاتاری و قزاقی، پیشنهاد می‌شود.

صدری نیز در پایان این دیدار یادآور شد: با توجه به مشکلات در خرید بلیط از ایران به روسیه که در سال‌های اخیر به دلیل افزایش علاقۀ گردشگران ایرانی به این منطقه و دو برابر شدن ترافیک توریستی از ایران به روسیه در سال 2015 پیش آمده، راه‌اندازی مسیر تازه‌ای برای پرواز به روسیه و بازدید از شهرهای آن بطور حتم مورد توجه گردشگران قرار خواهد گرفت.

در پایان این ملاقات شرکت‌های جهانگردی استان آستراخان جاذبه‌های گردشگری و آثار تاریخی و فرهنگی آن را برای تورگردانان مسکو معرفی کردند.

از دیدنی‌های طبیعی و بسیار زیبای استان آستراخان دلتای رود ولگا است که زیستگاه گیاهان، پرندگان و جانوران کم‌یابی است. همچنین در این استان خرابه‌های شهر سرای باتو – پایتخت اردوی زرین مغول، دریاچۀ باسقونچَق جای دارند. این بزرگ‌ترین دریاچۀ نمک جهان دارای گِل درمانی است که کارشناسان آن را بهتر از گل دریای مرده دانسته‌اند.

در کنار این دریاچه کوه «بُگدای بزرگ» قرار دارد که رنگ آن در فصل‌های مختلف تغییر میابد و بودایی‌ها آن را مقدس می‌شمارند. در دشت‌های استان آستراخان هر سال مسابقات اتومبیلرانی رالی «طلای خاقان» برگزار می‌شود. در قلمروی استان آستراخان پیروان سه دین – اسلام، مسیحی و بودایی – در کنار هم زندگی دارند و شهر آستراخان خود موزه‌ای در فضای باز است که مهم‌ترین دیدنی‌های آن مجموعۀ «ارک آستراخان» است که در قرن 16 میلادی ساخته شده است. یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری این استان شکارگاه‌ها و رودهایی هستند که می‌توان چهار فصل سال آنجا ماهی صید کرد.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار