هدف اصلی از کاوش فصل دوم شناسایی پلان بیرونی بنا بود که کاوش در بخش بیرونی دیوار و فقط با برداشتن شن های دست ریز بیرون بنا انجام گرفت.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند؛ فصل نخست کاوش تپه تخچرآباد در سال 1388 و به طور محدود انجام شد که منجر به شناسایی یک بنای خشتی گردید که کاملاٌ با لایه های متناوب سنگ و خشت به طور آگاهانه پرشده و سپس به منظور پوشیده شدن بنا ازانظار بنا را با شن پوشانده اند.

مسئول حوزه پژوهش و مطالعات میراث فرهنگی و گردشگری خراسان جنوبی گفت: به این ترتیب حدود نیمی از پلان بیرونی بنا شامل دیواری خشتی که به 3 برج به آن الحاق شده بدست آمد.

سید احمد برآبادی افزود: همچنین در این فصل مشخص گردید در دوره اشکانی از بخش بالایی تپه با اضافه کردن ساختارهای کوچک و محدود خشتی با دیگر از تپه تخچرآباد استفاده کرده اند.
وی گفت : پرشدگی بنای باستانی تخچرآباد بیرجند، فقط 4 نمونه مشابه، آن هم در غرب ایران دارد که نزدیکترین آنها به تپه تخچرآباد محوطه هایی در نزدیکی قم هستند.

وی افزود : تمام نمونه های پیشین به اواخر دوره مادو اوایل دوره هخامنشی تاریخ گذاری می شوند. شباهت های سفالی و همچنین آزمایش های انجام شده بر هم زمانی بنای باستانی تپه تخچرآباد با محوطه های مذکور صحه می گذارد.

مسئول حوزه پژوهش و مطالعات اظهار کرد : صرف هزینه مالی و زمانی برای پرکردن چنین بناهایی باعث شده پژوهشگران متفق القول به کاربری آیینی- مذهبی چنین بناهایی تاکید کنند. از چنین دیدگاهی پرکردن بناها به خاطر حفظ حرمت و قداست آنها بوده است.

برآبادی گفت: کشف بنایی با چنین ویژگی هایی در شرق ایران و نزدیک به شهر بیرجند با بیش از 1500 کیلومتر فاصله با نمونه های غرب ایران بسیار شگفت انگیزو حائز اهمیت فراوان بوده و می تواند نشانگر اهمیت منطقه خراسان جنوبی در دوران ماد و هخامنشی باشد.

انتهای پیام/غ


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.