بنای خشتی دوران ایلخانی، درمحوطه تاریخی فیض آباد آران و بیدگل کشف شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،سرپرست هیات باستان شناسی محوطه تاریخی فیض آباد آران و بیدگل گفت: در چهارمین فصل کاوش‌های باستان شناسی محوطه تاریخی فیض آباد از فروردین امسال، بنایی خشتی مربوط به دوران ایلخانی در این محوطه کشف و شناسایی شد.
رضا نوری شادمهانی با بیان اینکه یافته‌های باستان شناسی این فصل که بیشتر آن از سفالینه‌ها تشکیل شده، مربوط به دوران ایلخانی است، افزود: این بنا با کف و اندود گچی، متشکل از فضایی مستطیل شکل با طاق‌های بزرگ است که سقف آن طاق آهنگ و گنبد پوشش و جهتی شرقی – غربی دارد.
کشف بنای خشتی دوران ایلخانی در آران و بیدگل
وی با اشاره به اینکه این فصل از کاوش‌های باستان شناسی محوطه تاریخی فیض آباد با هدف آموزش و آشنایی دانشجویان دوره کارشناسی دانشگاه کاشان انجام شده است، گفت: فعالیت‌های باستان شناختی فصل چهارم منجر به شناسایی بنایی متاخر نسبت به سازه‌های معماری فصول قبل شد.
سرپرست هیات باستان شناسی محوطه تاریخی فیض آباد افزود: ابعاد تقریبی این بنا با محاسبه بخش کاوش نشده این محوطه، 20 در 10 متر است که کاربری آن هنوز ناشناخته است و نیازمند به کاوش در بخش غربی دارد، اما به احتمال زیاد این بنا متعلق به طبقه ممتاز جامعه بوده است.
نوری شادمهانی با بیان اینکه کاوش فصل نخست این محوطه در بخش شارستان بود که منتج به آگاهی‌های باستان شناختی و معماری مربوط به دوران ایلخانی شد، گفت: براساس شواهد و بررسی‌های باستان شناسی، محوطه فیض آباد شهری در دوران ایلخانی بوده و از دو بخش مهم ارگ و شارستان تشکیل شده است.
کشف بنای خشتی دوران ایلخانی در آران و بیدگل


انتهای پیام/م
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار