این کاروانسرا مربوط به دوره صفویه است و در 70 کیلومتری شرق میامی و در مرکز روستای عباس آباد واقع شده است.

به گزارش خبرنگارگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از میامی ؛سرپرست نمایندگی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان میامی گفت: آب راه کاروانسرای تاریخی عباس آباد در شهرستان میامی مرمت شد.
محمد صادق رضویان اظهار داشت: در این مرحله از مرمت، کار اصلاح و لایه روبی آب راه، بندکشی دیواره های آن و دیگر مرمت‌های جزئی انجام شد.
رضویان گفت: اجرای سنگفرش در معبر بیرونی کاروانسرا در گذشته و رعایت نشدن تراز خروجی آب راه، منجر به مسدود شدن مسیر آب و نفود آب به پی و جداره های بنا شده بود که در این مرحله با گمانه زنی و بررسی مسیر عبور آب ، آب راه اصلاح و مرمت شد.
 وي با اشاره به اينكه تاریخ ساخت این کاروانسرا مربوط به دوره صفویه است افزود: این کاروانسرا در 70 کیلومتری شرق میامی و در مرکز روستای عباس آباد واقع شده است.
وي گفت: فرم پلان این کاروانسرا مستطیل شکل از نوع چهار ایوانی و مساحت آن بيش از هشت هزار و 500 متر مربع است، این کاروانسرا دارای دو ورودی شرقی و غربی است که ورودی اصلی آن در ضلع شرقی است  و در وسط حیاط نيز بارانداز برای خرید و فروش و بارگیری کالاها ساخته شده است .
رضويان افزود: در اطراف حیاط، اتاق ها، ایوان ها و سکوها و در پشت اتاق ها شتر خان‌ها قرار دارند، سرویس‌های بهداشتی کاروانسرا نيز در خارج بنا و در ضلع غربی آن قرار دارد که این مهم در نوع خود نادر است .
وي گفت: از تزئینات این کاروانسرا می‌توان به کاربندی‌های گچی رواق‌های پیرامون حیاط و نیز آجرکاری های سقف ایوان ها اشاره كرد .
سرپرست نمایندگی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان شاهرود با بيان اينكه این بنا از سلامت و پایداری نسبی برخوردار است، گفت: با توجه به واقع شدن اين كاروانسرا در کنار اتوبان تهران مشهد و عبور سالانه 20 میلیون مسافر و زوار آقا علی ابن موسی الرضا (ع) از کنار روستاي عباس آباد، امکان تغییر کاربری و واگذاری اين كاروانسرا به سرمایه گذار بخش خصوصی وجود دارد .
شهرستان میامی، شرقی ترین شهرستان استان سمنان در مسیر تهران به مشهد است. این شهرستان از شمال به استان‌های گلستان و خراسان شمالی، از شرق به استان خراسان رضوی و از غرب به شهرستان شاهرود ارتباط دارد.
انتهای پیام/ع
برچسب ها: کارونسرا ، میامی ، مرمت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.