مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی گفت: برای توسعه عرصه های فرهنگی و مفاخر تربت جام کشور و جهان نیازمند تشکیل بنیاد مفاخر در این شهرستان ضروری است و باید هرچه سریعتر تاسیس شود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد ،سید سعید سرابی در جلسه انجمن آثار و مفاخر فرهنگی استان که در محل ساختمان شورای اسلامی شهر تربت جام تشکیل شد با اشاره به برگزاری کنگره جهانی عبد الرحمان جامی افزود: ماموریت اصلی این بنیاد امسال پیگیری برگزاری هرچه باشکوه تر کنگره جهانی خاتم الشعرا عبدالرحمان جامی می باشد.

وی با اعلام حمایت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از برگزاری کنگره جهانی عبد الرحمان جامی تصریح کرد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حوزه های مختلف از اجرای برنامه های کنگره حمایت خواهد کرد و تا روز برگزاری کنگره پیگیر ثبت روز ملی جامی در تقویم خواهیم بود و همچنین رونمایی از تمبر را دنبال می کنیم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی با ابراز تاسف از کاستی های عرصه فرهنگی خاطرنشان کرد: عرصه فرهنگ در حوزه های مختلف در تربت جام مهجور مانده است و با مشکلات جدی روبرو است.

سرابی افزود: متاسفانه زیر ساخت های عرصه فرهنگی نا مطلوب است و توان دولت در تکمیل پروژهای فرهنگی در حال احداث با محدودیت جدی مواجه است و باید از بخش خصوصی کمک بگیریم تا عقب ماندگی در عرصه فرهنگ جبران شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی با ابراز تاسف از عدم پیشینه در عرصه های فرهنگی مفاخر تربت جام گفت: منطقه جام با دارا بودن ۱۲۶ شخصیت عرفانی و ادبی متاسفانه توجه لازم به توسعه و غنای فرهنگی نشده است و برگزاری کنگره جهانی عبدالرحمان جامی اتفاق مبارکی است که با تمام توان حمایت می کنیم.

سرابی با اشاره به سرآمدی هنر موسیقی مقامی و بازیهای آئینی تربت جام در سطح کشور بیان داشت: حوزه موسیقی مقامی و بازیهای آئینی مردم تربت جام سرآمد کشور است و شهره جهانی دارد و از ظرفیتهای هنری کمتر استفاده شده است.

وی تاکید کرد: شورای اسلامی شهر و شهرداری تربت جام در کنار توسعه شهری هوشمندانه در حوزه فرهنگی و مفاخر ورود کردند که جای تشکر و قدر دانی دارد.

در ادامه جلسه فرماندار تربت جام با تشریح پیشینه و غنای فرهنگی و جغرافیایی گفت: آثار و تبعات بی توجهی به مسایل فرهنگی و تاریخی را کاملا لمس می کنیم و اگر توجهی نشود دچار آسیب های جدی خواهیم شد.

علی رستمی افزود: این شهرستان قابلیت های فراوانی برای ارائه به کشور و جهان دارد اما تا کنون نتوانسته ایم این سابقه درخشان را به جامعه عرضه کنیم و از بزرگان، مشاهیر و مفاخر منطقه جز یک اسم و نام شناخت چندانی نداریم و از ذخایر تاریخی بهره نبرده ایم.

وی گفت: برجستگی مفاخر مشهد و نیشابور باعث شده توجه چندانی به ۱۲۶ شخصیت عرفانی وادبی تربت جام نشود.

فرماندار تربت جام با اشاره به فقیر بودن زیرساخت های فرهنگی شهرستان تصریح کرد: زیر ساخت های فرهنگی تربت جام بی نهایت فقیر است و با همه کمبودها تا کنون هیچ چالش مذهبی نداشتیم و باید توجه جدی به حوزه و ساختار های فرهنگی و اجتماعی شهرستان صورت گیرد.

رستمی خاطرنشان کرد: از اداره کل فرهنگ وارشاد اسلامی خراسان انتظار داریم به لحاظ ساختار و توانمندی به توسعه بنیه فرهنگی منطقه تربت جام کمک کند و جایگاه فرهنگی استان فقط مشهد و نیشابور نیست و جایگاه فرهنگی شهرستان ها باید شناسایی و معرفی شود.

در ادامه دبیرکنگره جهانی عبد الرحمان جامی گفت: بیش از ۱۲۵ دانشمند و صاحب اثر در زمینه های علمی عرفانی و ادبی در شهرستان شناسایی کردیم و ۲۷ دانشمند زادگاهشان از جمله عبدالرحمان جامی در تربت جام بوده است.

علیرضا قیامتی افزود: برای برگزاری هرچه باشکوه تر کنگره جهانی عبد الرحمان جامی از هشت ماه قبل ستاد اجرایی فعال شده و تاکنون ۳۴ مقاله خارجی از ۱۴ کشور جهان و ۵۳ مقاله داخلی به دبیرخانه ارسال شده است.

انتهای پیام//

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار