طرح تحقیقاتی تعیین سطح نیترات در محصولات زراعی آبادان اجرا شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از آبادان؛مدیر جهاد کشاورزی شهرستان آبادان گفت:پروژه تحقیاتی تعیین سطح نیترات در محصولات زراعی شهرستان با کمک کارشناسان این اداره انجام شد.

ناجی شهیب ‌زاده  افزود:وجود نیتریت و نیترات در مواد غذایی و آثار سوء آنها بر سلامتی شهروندان، موضوعی است که همچنان بر جدال و مباحثه وجود دارد.

وی گفت:نیترات و نیتریت در مقدار گسترده‌ای از مواد غذایی وجود داشته و این ترکیبات به صورت طبیعی در گیاهان و نباتات سبز یافت می‌شود، ولی استفاده زیاد از کودهای شیمیایی میزان آن را در گیاه بالا می‌برد.

مدیر جهاد کشاورزی آبادان افزود:یکی از عوامل محیطی دخیل در ایجاد سرطان‌های دستگاه گوارش فوقانی، میزان نیتریت و نیترات موجود سبزی و صیفی است.

شهیب ‌زاده گفت:این پروژه با حجم 20 نمونه آزمون خاک و 20 نمونه آزمون محصول (برگ و میوه) در خرداد ماه سال جاری با اعتبار 7 میلیون ریال و مشارکت 20 بهره‌بردار با هدف تعیین سطح نیترات محصولات زراعی و مقایسه آن با حد مجاز نیترات انجام شد.

وی افزود:این پروژه از محل طرح افزایش سبزی و صیفی در روستاهای صیداویه، رمیله، ثوامر، کوت شنوف، ابوعقاب، ابوشانک، ملاکه، سیحان و سعدونی اجرا شد.

مدیر جهاد کشاورزی آبادان گفت: میزان نیترات و نیتریت در رژیم غذایی از یک منطقه تا منطقه دیگر متفاوت بوده و این مهم به عواملی نظیر تکرار کشت، وضعیت آب و هوایی، کیفیت خاک، فرآیندهای تولید مواد غذایی، نوع و مقدار کود شیمیایی مصرفی بستگی دارد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.