آبادان؛

وجود نیترات و نیتریت در مقدار گسترده‌ای از مواد غذایی

طرح تعیین سطح نیترات در محصولات زراعی آبادان انجام شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از آبادان؛مدیر جهاد کشاورزی آبادان گفت: وجود نیتریت و نیترات در مواد غذایی و اثرات سوء آنها بر روی سلامتی موضوعی است که امروزه همچنان بر روی آن جدال و مباحثه وجود دارد.

ناجی شهیب‌زاده افزود: نیترات و نیتریت در مقدار گسترده‌ای از مواد غذایی وجود دارند این ترکیبات به صورت طبیعی در گیاهان و نباتات سبز یافت می‌شوند که استفاده زیاد از کودهای شیمیایی میزان آنها را در گیاه بالا می‌برد.

  وی گفت: یکی از عوامل محیطی دخیل در ایجاد سرطان‌های دستگاه گوارش فوقانی، میزان نیتریت و نیترات موجود سبزی و صیفی است.

مدیر جهاد کشاورزی آبادان افزود: این پروژه با حجم 20 نمونه آزمون خاک و 20 نمونه آزمون محصول (برگ و میوه) در خرداد ماه سال جاری با اعتباری بالغ بر 7 میلیون ریال و با مشارکت 20 بهره‌بردار با هدف تعیین سطح نیترات محصولات زراعی و مقایسه آن با حد مجاز نیترات انجام شد.

شهیب‌زاده گفت: این پروژه از محل طرح افزایش سبزی و صیفی در روستاهای صیداویه، رمیله، ثوامر، کوت شنوف، ابوعقاب، ابوشانک، ملاکه، سیحان و سعدونی اجرا شد.

وی افزود: میزان نیترات و نیتریت در رژیم غذایی از یک منطقه تا منطقه دیگر به شدت متفاوت بوده و این موضوع تابع عواملی مانند تکرر کشت، وضعیت آب و هوایی، کیفیت خاک، فرآیندهای تولید مواد غذایی، نوع و مقدار کود شیمیایی مصرفی است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.