اهواز؛

در سوگ ام المومنین

۱۰ رمضان برابر با وفات بانویی است كه او را یاری‌دهنده رسول خدا(ص) و دین اسلام با جان و مال می‌توان لقب داد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، ايشان بانويي برتر در همه اولين‌هاي اسلام بوده‌اند؛ اولين ياري‌دهنده رسول خدا(ص)، اولين بيعت‌كننده با امام علي(ع)، اولين همسر گرامي پيغمبراسلام(ص).

 ام‌المومنین حضرت خدیجه‌كبری(س) همان است كه به فرموده قرآن كریم «وَجَاهَدُوا بِأَمْوَالِهِمْ وَأَنْفُسِهِمْ فِی سَبِیلِ اللَّهِ» و در كلام پیامبر(ص) نیز بهتر از ایشان برای رسول خدا نمی‌توان یافت.

حضرت خدیجه كبری(س) ام‌المومنین و مادر مادر امامان معصوم(ص) همان است كه در وصف وی رسول عظیم الشان اسلام(ص) فرمودند: «به خدا سوگند بهتر از خدیجه كسی برای من نبود. روزی كه همه مردم كافر و بت پرست بودند ، او به من ایمان آورد. روزی كه همه مرا به جادوگری و دروغگویی نسبت می دادند، او مرا تصدیق كرد ، روزی كه همه از من روی می گردانیدند ، خدیجه تمام اموال خود را در اختیار من گذاشت و آنها را در راه من بی دریغ خرج كرد خداوند از او دختری به من بخشید كه مظهر پاكی و عفت و تقوا بود.»

به یقین نقش بانویی بزرگوار و خردورز همچون خدیجه كبری(س) در استواری اسلام و یاری رساندن به حضرت پیغمبر(ص) بسیار با اهمیت و تعیین كننده بوده است.

 ایشان ۲۵ سال در بحرانی‌ترین دوران صدر اسلام در كنار پیامبر(ص) بود. شاید بتوان گفت مقصود خداوند از آیه إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ الَّذِینَ آمَنُوا بِاللَّهِ وَرَسُولِهِ ثُمَّ لَمْ یرْتَابُوا وَجَاهَدُوا بِأَمْوَالِهِمْ وَأَنْفُسِهِمْ فِی سَبِیلِ اللَّهِ أُولَئِكَ هُمُ الصَّادِقُونَ؛ مؤ منان واقعی تنها كسانی هستند كه به خدا و رسولش ایمان آورده‏اند، سپس هرگز شك و تردیدی به خود راه نداده، و با اموال و جانهای خود در راه خدا جهاد كرده‏اند، آنها راستگو یانند.»(حجرات ۱۵)

حجت‌الاسلام سید اسماعیل علوی، مسئول نهادنمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه صنعتی جندی شاپور دزفول پیرامون فضایل و شخصیت حضرت خدیجه(س) اظهار کرد: ایشان با وجود ثروت فراوان به همسری رسول خدا(ص) كه در آن زمان از نظر مالی به ثروت‌مندی ايشان نبودند درآمد.

وی ادامه داد: زنان قریش نسبت به این موضوع به وی اعتراض کردند و از او کناره‌گیری می‌کردند اما ایشان با مقام والایی که از آن برخوردار بود جان و مال خود را در راه اسلام و رسول خدا(ص) فدا کرد.

علوی با بیان اینکه خداوند ویژگی‌های مطلوب افراد را در قرآن کریم و روایات از زبان پیامبر(ص) و ائمه برشمرده است، گفت: مقام رضا یکی از این ویژگی‌هاست که ام‌المؤمنین حضرت خدیجه(س) دارای این ویژگی‌ مطلوب و مؤمنانه بوده‌اند.

ایشان علاوه بر آنکه اولین ایمان آورنده به رسول خدا(ص) بوده‌اند، اولین بیعت‌کننده با امیرالمؤمنین(ع) نیز محسوب می‌شوند. پیامبر اکرم(ص) به ایشان فرمودند: «دستت را روی دست من بگذار و با علی بیعت کن.»

مسئول نهادنمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه صنعتی جندی شاپور دزفول بیان کرد: در زمانی که حضرت خدیجه(س) حضرت فاطمه را باردار بوده‌اند رسول خدا به ایشان فرمود: «فرزندی که در بطن تو است دختری است که خداوند مژده داده که اولاد من از نسل او خواهد بود و وی ام‌الائمه است.»

وی ادامه داد: در سالی که حضرت خدیجه(س) وفات کردند ابوطالب نیز در همان سال فوت کرده بود و آن سال را عام‌الحزن نامیدند.

 ایشان در مصیبت از دست دادن همسر گرامیشان بسیار ناراحت بودند و می‌فرمودند: «وقتی که همه مرا تهدید می‌کردند خدیجه مرا تأیید می‌کرد و وقتی که همه کافر بودند او به من ایمان آورد.»
 از ام‌سلمه نقل شده است که روزی از حضرت خدیجه یاد کردیم و رسول خدا اشک از چشمان مبارکشان جاری شد و فرمودند: «کجا مانند خدیجه پیدا می‌شود؟ او من و دین خدا را با مال و جانش یاری کرد.»

علوی گفت: جبرئیل پس از مرگ حضرت خدیجه(س) به رسول خدا مژده داد که ام‌المؤمنین در قصری از قصرهای بهشتی سکنی گزیده است.

ایشان از چهار زنی بوده‌اند که به تکامل رسیده و برترین زنان عالم لقب دارد. در روایات از ایشان به عنوان صدیقه یاد شده است. صاحب بحارالانوار علامه مجلسی نیز گفته است که ایشان صدیقه امت است. صدیقه به معنای کسی است که بسیار صادق و راستگو است.

مسئول نهادنمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه صنعتی جندی شاپور دزفول عنوان کرد: صلواتی از امام حسن عسکری(ع) مربوط به زیارت حضرت زهرا(س) نقل شده؛ «اللَّهُمَّ وَ کَمَا جَعَلْتَهَا أُمَّ أَئِمَّةِ الْهُدَى وَ حَلِیلَةَ صَاحِبِ اللِّوَاءِ الْکَرِیمَةَ عِنْدَ الْمَلَإِ الْأَعْلَى فَصَلِّ عَلَیْهَا وَ عَلَى أُمِّهَا خَدِیجَةَ الْکُبْرَى صَلَاةً تُکْرِمُ بِهَا وَجْهَ مُحَمَّدٍ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِه‏ وَ تُقِرُّ بِهَا أَعْیُنَ ذُرِّیَّتِهَا وَ أَبْلِغْهُمْ عَنِّی فِی هَذِهِ السَّاعَةِ أَفْضَلَ التَّحِیَّةِ وَ السَّلَامِ؛

خدایا همچنانکه او را مادر امامان هدایت و همسر صاحب لواء(علی علیه‌‏السلام)، و بزرگوار در نزد ملأ اعلی(ملائکة الله) مقرر داشتی، پس درود بفرست بر او و بر مادرش(خدیجه کبری) آن درود و صلواتی که بوسیله‏‌ی آن کرامت و آبروی افزون دهی پدرش حضرت محمد(صلی الله علیه و آله) را و آن درود و صلواتی که روشن گردانی چشمهای ذریه او را، و برسان به آنان از طرف من در این وقت بهترین درود و سلام را.» در اين صلوات بر مقام والاي حضرت خديجه(س)نيز تاكيد شده است.

انتهای پیام/و

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار