ذخیره گاه جنگلی ارس گلوچار شهرستان رابر به مساحت 2400هکتاربا درختانی بالغ بر500سال قدمت در منطقه گلوچار شهرستان رابر واقع شده است.

بزرگترین ذخیره گاه جنگل اورس جنوب شرق کشوردر رابربه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، مدیرمنابع طبیعی رابر گفت:گونه غالب درختی این منطقه ارس و گونه های همراه آن بنه، کیکم و ارچن می باشد و پوشش مرتعی آن شامل درمنه، گون و کرقیچ، همچنین محلی مناسب برای رویش گیاهان داروئی متعدد مانند آلاله ، آویشن ، سمیسک و...می باشد.
ابوذر سیفی افزود :این منطقه دارای زمستانی طولانی وبه نسبت پربرف است وزمین آن در بیشتر نقاط سنگلاخی باخاکی کم عمق بوده و با افزایش ارتفاع بطور کامل صخره ای می گردد.
پوشش گیاهی منطقه گلوچار در فصل بهار مورد استفاده عشایر کوچ رو می باشند و جزو مناطق ییلاقی محسوب می گردند.

 وی تصریح کرد:به طور کلی اقتصاد معیشتی فعلی ساکنین منطقه دامداری و کشاورزی است.وجود درختان گردوی کهنسال وجوان در دره های مسیر گلوچار تا نرسیده به درآلو،یکی از مهمترین جاذبه های طبیعی و اقتصادی این منطقه می باشد.

مدیرمنابع طبیعی رابر اظهار کرد: متاسفانه خشکسالی های پی در پی در منطقه، علاوه بر توقف رشد حیات گونه های گیاهی موجبات تشدید چرای دام و گسترش آفات و امراض گیاهی را فراهم ساخته است.

وی خاطرنشان کرد:ذخیرگاه ارس گلوچار از ناحیه فشار و چرای دام نیز در امان نیست.آذرخش و آتش سوزی ناشی از آذرخش وحضور گردشگران نیز سبب نابودی تعدادی از پایه های ارس شده  است.

انتهای پیام/ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار