در حالی که فرماندار تهران اعلام کرده مزارع شهر تهران با آب فاضلاب آبیاری نمی‌شوند، سبزی‌کاری در حاشیه شهر تهران را می‌توان بوضوح دید.

کشت سبزیجات با آب آلوده ؛ مردم تایید می‌کنند، فرماندار تکذیب!به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، زیر آفتاب تیز خرداد، همه چیز می‌درخشد جز آب کدر کانال سرخه حصار؛ آبی که رنگ ناخوشایندش مانعی برای سیراب کردن زمین‌های کشاورزی نشده است؛ زمین‌هایی که بوی خوش ریحانش انگار پاک‌ترین آب‌ها را به خود دیده است.

حاشیه همین کانال عریض و طویل که از شرق تهران آغاز می‌شود و با گذر از چند منطقه به شهر‌ری می‌رسد و از محدوده تهران خارج می‌شود، مملو از زمین‌های سرسبزی است که هر قسمت از آن زیر‌کشت محصولی است؛ از سبزی گرفته تا گندم، برنج، ذرت، یونجه و شبدر.

یکی از کارگرانی که در حاشیه همین کانال بین سبزی‌ها مشغول هرس علف‌های هرز است تخمین می‌زند که زمین‌های کشاورزی این مناطق بیشتر از ۶ هزار هکتار است که با همین آب آبیاری می‌شوند. او می‌گوید آب دیگری برای آبیاری وجود ندارد.
 
یکی از همین زمین‌های کشت سبزیجات، در محدوده کانال سرخه‌حصار در منطقه امین‌آباد شهر‌ری قرار دارد. پمپ بزرگی روی کنار کانال نصب شده و آب را به داخل زمین کشاورزی پمپاژ می‌کند؛ آبی که هیچ قرابتی با آب کشاورزی ندارد. علاوه بر بو و رنگ بد می‌توان به وضوح آشغال‌هایی چون مشمع، بطری، گونی و ... را در آب دید.‌ با این حال وقتی به گیاهان رسته از زمین نگاه می‌کنی گویی نمی‌توان اثری از این همه کدری در چهره سبزشان ببینید.
 
درباره کانال سرخه‌حصار

کانال سرخه‌حصار یکی از اصلی‌ترین کانال‌های آب تهران است که آب‌های سطحی از منطقه چهار واقع در شرق تهران را جمع‌آوری می‌کند و بعد از گذر از چند منطقه پرتراکم تهران به سمت جنوب شهر و شهر‌‌ری هدایت می‌شود.

از سوی دیگر بخشی از آب‌های سطحی غرب تهران نیز از کانال کن واقع در غرب تهران گذر می‌کنند و پس از عبور از مسیری طولانی از کنار تصفیه‌خانه بزرگ فاضلاب جنوب تهران می‌گذرد و به دلیل محدودیت ظرفیت این تصفیه‌خانه تنها بخشی از آن تصفیه می‌شود و مابقی به صورت خام در کشاورزی جنوب تهران استفاده می‌شود.
 
به گفته کارشناسان بهداشت شبکه بهداشت جنوب تهران، ‌کانال سرخه‌حصار، منبع آلودگی زیادی است چرا که در این مسیر آب‌های جاری علاوه بر آغشته شدن به آلودگی روغن خودروها، با مواد شوینده ناشی از فاضلاب آشپزخانه‌ها و حتی فاضلاب‌های کارگاه‌های کوچک داخل شهر نیز مخلوط می‌شوند. این آب‌ها تبدیل به معجون مرگ‌آوری می‌شوند؛ چراکه آلوده به فلزات سنگین نظیر سرب، کادیوم و نیترات نیز‌ هستند و در نتیجه آبیاری سبزیجات با این آب‌های آلوده بیش از هر محصول دیگری این مواد را در خود جای می‌دهند.
 
 
تکذیب فرماندار و ادامه سبزی‌کاری با آب آلوده

سبزی‌کاری در این منطقه را در حالی می‌توان به وضوح دید که دیروز فرماندار تهران اعلام کرد مزارع شهر تهران با آب فاضلاب آبیاری نمی‌شوند.
 
به گفته عیسی فرهادی، بیش از دو سال است که برای آبیاری مزارع جنوب شهر تهران دیگر از آب فاضلاب استفاده نمی‌شود. او گفته است از زمین‌هایی که آب نامناسب برای آبیاری دارند تنها ۱۰ هکتار باقیمانده، که آن هم مقرر شده در آنجا به جای کشت سبزیجات و صیفی‌جات، محصولاتی مانند شبدر و یونجه کاشته شوند.
 
فرماندار تهران تاکید کرده است در حقیقت طی دو سال گذشته استفاده از آب نامناسب برای مزارع شهر تهران متوقف شده است و نظارت دقیقی دراین‌باره انجام می‌شود و بر این اساس تاکنون نیز گزارشی مبنی بر آبیاری با فاضلاب ارائه نشده است.
 
البته این اظهارات فرماندار چندان مورد تایید رحمت‌الله حافظی، عضو شورای شهر تهران نیست.

او می‌گوید: «هنوز در محدوده شهر تهران زمین‌هایی هستند که در آنجا سبزی می‌کارند، آن هم با آب فاضلاب و این مشکل هنوز کاملا حل نشده است.»

 او می‌گوید: «از این زمین‌ها و نحوه آبیاری آنها اسلاید‌هایی دارد که در جلسه سه‌شنبه هفته آینده شورای شهر به نمایش می‌گذارد.»
 
حافظی با اشاره به اینکه در منطقه شهر‌ری تخلفاتی صورت می‌گیرد خبر می‌دهد: «متاسفانه فرمانداری با گرفتن مبالغی از زمین‌داران اجازه نصب پمپ‌های جدید روی این کانال‌ها می‌دهد.»
 
با وجود همه مشکلاتی که آب جاری در این منطقه به همراه دارد، راهکارها برای حل این مشکل به تصفیه آب ختم نشده است و در حال حاضر با تغییر کشت سعی شده بخشی از مشکلاتی که این نوع کشت بر سلامتی افراد دارد‌، جبران شود.
 
یکی از زمین‌دارانی که دو سال پیش در منطقه فیروز‌آباد ورامین برنج دم‌سیاه شمال می‌کاشت، می‌گوید که به دستور وزارت جهاد کشاورزی امسال گندم و ذرت می‌کاریم؛ چرا که این محصولات به نسبت برنج آب کمتری نیاز دارند.

گرچه کارشناسان وزارت جهاد کشاورزی معتقدند محصولاتی که ساقه دارند و میوه آنها مورد استفاده قرار می‌گیرد، زیان کمتری برای سلامتی دارند، اما حافظی عضو کمیته محیط‌زیست شورای شهر می‌گوید: «این موضوع نیازمند دخالت وزارت بهداشت در ارزیابی میزان آلودگی محصولاتی مثل گندم و ذرت در این مناطق است.»
 
یکی از کارشناسان بهداشتی شبکه بهداشت جنوب که نخواست نامش عنوان شود نیز گفت: «متاسفانه میزان آلودگی محصولاتی مثل ذرت به فلزات سنگین بسیار بالاست و ما توصیه می‌کنیم از این محصول استفاده نشود.»
 
او می‌گوید: آلاینده‌هایی مثل نیترات و فلزات سنگین با حرارت از بین نمی‌روند و در نتیجه اثرات جبران‌ناپذیری روی کودکان و جنین دارد.

منبع: روزنامه فرهیختگان
انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار