ماه رمضان زمان تقسیم نیکی ها است پس آن را فراموش نکنید

به گزارش گروه های استان های باشگاه خبرنگاران جوان از آبادان؛ جشن گلریزان از جمله سنت های پسندیده ای است که در جامعه ایرانی رواج داشته و شهروندان خیر فراوانی درکنار ما زندگی می کنند که در تلاش هستند با دستگیری از زندانیان جرایم غیرعمد و با حضور در این جشن آنان را به آغوش خانواده هایشان بازگردانند.

فلسفه مراسم‌هایی چون جشن گلریزان بازگشت نیروهای فعال به جامعه و سلامتی روحی و روانی خانواده‌های آنهاست و خداوند نعمت های دنیا را به گونه ای قرار داده است که نباید با داشتن آنها مغرور شد وطبق فرمایش قرآن: "مال و دارایی فتنه و وسیله امتحان است".

پیامبر (ص) می فرماید :هرکس صبح کند و همت برای حل مشکلات مومنان نداشته باشد مسلمان نیست و این امر نشان دهنده آن است که نباید در برابرمشکلات هم نوع بی تفاوت بود.

شاید بسیاری از کسانی که هم اینک به عنوان زندانیان غیر عمد در زندان هستند افراد آبرومند و دارای عزت هستند اما به علت مشکلاتی در بند هستند و نباید با دید حقارت به آنها نگاه کرد.

جشن گلریزان در شهرستان های آبادان و خرمشهر البته تا حدودی مهجور مانده و مسئولان نسبت به این موضوع توجه چندانی ندارند و از طرفی خیرین نیز کمتر دراین حوزه اجتماعی فعالیت می کنند.

یکی از مزایای جشن گلریزان، افزایش حس مسئولیت اجتماعی در میان مردم است و برپایی این جشن، علاوه بر بالا بردن روحیه انسان دوستی، بسیاری از زندانیان جرایم غیر عمد استان را آزاد کرده و به آغوش خانواده و اجتماع باز می گرداند.

یک خیرآبادانی فعال در این زمینه که نخواست نامی از وی برده شود گفت: افرادی که به علت نداشتن توان پرداخت مهریه و یا تصادف در بند زندان هستند انسان های بدی نیستند و همه در برابر آنها مسئول هستیم.

وی ادامه داد: ماه رمضان فرصتی برای تقسیم نیکی هاست، ماه رمضان زمان رحمت و برخورداری از الطاف الهی است، با آزادی این دست از زندانیان میتوانیم با رأفت انسانی و اسلامی خود فرصت حضور زندانیان جرائم غیر عمد را در جامعه فراهم کنیم.

این خیر آبادانی افزود: وجود این افراد در زندانها به نفع هیچ شخصی نیست. نه شاکی و نه زندانی در حبس، متنفع نمیگردند در صورتی که فرد میتواند در صورت بیرون بودن از زندان به مرور و به شکل منطقی نسبت به ادای دین خود اقدام کند.

طبق آخرین آمار ارائه شده برای آزادی زندانیان جرایم غیر عمد در شهرستان آبادان نیاز به 150 میلیارد ریال اعتبار است که به علت تصادف و بدهی مالی در زندان به سر می برند و امید است با همت خیران، زمینه آزاد سازی آنها فراهم شود.

همچنین یک فعال اجتماعی درخصوص تبعات اجتماعی جشن گلریزان در بین شهروندان گفت: انگیزه کمک در جامعه موقعی زیاد می‌شود که زوایا و برنامه‌هایی که برای زندانیان و خانواده‌های آنها در اجتماع می‌افتد را همه بدانند و تا مردم در این چنین مسائلی ورود نکنند آسیب‌های اجتماعی حل نخواهد شد.

وی ادامه داد: زندان‌ها در کلیه نظام‌های حقوقی و همچنین در کشور ما به عنوان یک معضل محسوب می شود که علاوه بر اینکه یک بار و فشار مالی برای دولت است دارای محاسن و معایبی است و تبعات منفی هم بر زندانی و هم خانواده زندانی خواهد داشت.

حمید برزویی گفت: در این میان برگزاری جشن هایی مانند گلریزان می تواند مردم و خیرین را با تبعات اجتماعی زندان و زندانی رفتن به خصوص برای جرایم غیر عمد آشنا کرده و حضورشان را در این مقوله بیشتر کنند.

در طی چند سال گذشته بیش از 94 هزار نفر از زندانیان غیرعمد آزاد شده‌اند که این رقم از این نظر حائز اهمیت است که با مشارکت مردم و خیرین انجام گرفته است.

از طرفی برای افزایش مشارکت های مردمی در جشن های گلریزان، باید برنامه های مستمر و تلاش های فرهنگی و اجتماعی برای تشویق و ترغیب خیرین انجام شود.

همچنین تعیین سقف بدهی برای زندانی شدن و ممانعت از زندانی شدن فرد در مبالغ پایین‌ تر، اعطای وام به خیرین برای مشارکت در آزادسازی زندانی، اعطای وام به خود زندانی، فرهنگ‌سازی و تقویت روحیه گذشت از جمله راه کارهایی برای کاهش تعداد زندانیان جرایم غیر عمد در کشور است.

بنابراین انتظار می رود در ماه رمضان امسال نسبت به سال های گذشته مشارکت های مردمی و مسئولان در آبادان و خرمشهر بیشتر شده و شاهد حضور فعال تری در این زمینه باشیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.