وزارت خارجه افغانستان در مورد درگیری نظامیان پاکستانی با مرزبانان کشور واکنش نشان داده و سفیر پاکستان مقیم کابل را احضار کرده است.

به گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران،مقام ها در این وزارت در مورد رویداد اخیر تورخم شدیدا واکنش نشان داده و در این مورد از سفیر پاکستان اعتراض کرده است.

یک شنبه شب درگیری بین نیروهای مرزبانان کشور و نظامیان پاکستانی صورت گرفت که گفته می شود در این جنگ یک سرباز افغان کشته و شش تن زخمی شدند.

مقام های نظامی کشور در شرق افغانستان پیش از این گفته بودند که این درگیری ساعت ۹:۲۰ زمانی رخ داد که نظامیان پاکستانی در صدد ایجاد تاسیسات نظامی در خاک افغانستان بودند.

حال، وزارت خارجه کشور با نشر خبرنامه ای نوشته است که سید ابرار حسین سفیر پاکستان مقیم کابل را احضار کرده و از او در این مورد سوال جواب شده است.

مقام های وزارت خارجه کشور از توافقاتی که مطابق به موازین بین المللی میان دو کشور برای تاسیسات در تورخم شده بود یاد آوری کردند.

در خبرنامه آمده است که بر خلاف توافقات از پیش تعیین شده شام روزیکشنبه، پاکستان به ساخت تأسیسات در تورخم اقدام کرده و سربازان مرزی آن کشور بر نیروهای امنیتی ودفاعی افغانستان حمله کردند.

در این دیدار وزارت خارجه کشور از این تنش ابراز تأسف کرده و گفته است که نیروهای امنیتی ودفاعی افغانستان به دلیلی محافظت از تمامیت ارضی و دفاع از وطن و مردم شان، مجبور به عمل بالمثل شدند.

وزارت خارجه کشور در حالی سفیر پاکستان مقیم کابل را احضار می کند که روز گذشته شماری از اعضای مجلس نمایندگان، رییس اجرایی و شورای امنیت ملی کشور در این مورد واکنش نشان داده بودند.

آقای عبدالله روزگذشته گفت: این درگیری نشان می دهد که نظامیان پاکستانی پابند اصول و گفتگو های دیپلماتیک نیستند.

درگیری تازه؛ یک کشته و دو زخمی

مقام های امنیتی در شرق کشور اعلام کردند که در درگیری تازه که ساعت ۴ بعد از چاشت روز گذشته بین مرزبانان پاکستانی و افغانستانی رخ داده است یک سرباز افغان کشته و دو تن دیگر زخمی شدند.

محمد ایواب حسین خیل رییس ارکان نیروهای مرزی در شرق کشور گفته است که روز گذشته زمانی که نظامیان پاکستانی به این طرف مرز شلیک کردند، درگیری بین دو طرف رخ داده است.
برخی از رسانه ها در کشور گزارش داده اند که در این درگیری به غیر نظامیان نیز تلفاتی وارد شده است.

گفته می شود در نتیجه پرتاپ راکت نظامیان پاکستانی از آن سوی مرز، در تورخم دو کودک کشته و یک زن زخمی شده است.
انتهای پیام/
برچسب ها: افغانستان ، وزارت ، خارجه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.