توتیا از قدیم در استان همدان به عنوان یکی از گیاهان دارویی مهم مورد استفاده قرار می‌گرفته است.

داروی گیاهی توتیا auriculata پامچال جویباری پامچال طناز داروی سنتی در همدانداروی گیاهی توتیا auriculata پامچال جویباری پامچال طناز داروی سنتی در همدانبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان؛با توجه به کاربردهای سنتی این گیاه مطالعه جامعی در زمینه دانش بومی و یافته‌های جدید در زمینه این گیاه شده است.

در محور دم گل آذین این گیاه پودر سفید رنگی قرار دارد که عوام آنرا به نام توتیا می‌شناسند و معتقدند که با کشیدن این پودر در چشم می‌توان از عوارض متعدد و ناراحتی‌های مختلف چشمی جلو گیری می کند.

اعتقاد عمومی همچنین بر تأثیر این ماده در پیشگیری و درمان بیماریهایی نظیر آب مروارید، آب سیاه، تراخم و بهبود خشکی‌های چشمی و ضدعفونی کردن آن می‌باشد.

 عده‌ای معتقدند که کشیدن توتیا در چشم دید بهتری به چشم بخشیده و باعث افزایش قدرت بینایی می‌شود و استفاده از آن باعث شستشو و تمیزی چشم می‌شود.

 اطبا سنتی در همدان معتقدند که کشیدن توتیا در چشم باعث از بین رفتن تاری چشم و چشم درد می‌گردد.

 همچنین با استعمال آن ماهیچه‌های چشم از جمله ماهیچه‌های حرکت دهنده عدسی چشم تقویت شده و بنابراین افرادی که از این دارو استفاده می‌نمایند دیرتر به پیر چشمی مبتلا می‌گردند.

 توتیا ضدعفونی کننده بسیار قوی است و بنابراین در گذشته با توجه به آلودگی‌های میکروبی فراوان کسانی که از آن استفاده می‌ کردند به چشم درد مبتلا نمی‌شده‌اند.

همچنین توتیا سبب تحریک غدد اشکی و غدد مترشحه لبه پلکها شده و سطح کره چشم را مرطوب و شفاف می‌سازد و چون دافع رطوبات اضافی داخل چشم می‌شود از تار شدن یا کم شدن نور چشم جلوگیری می‌کند.

 استفاده از این دارو خون رسانی به شبکیه و سایر قسمتهای چشم را تنظیم نموده و چشم کمتر به شب کوری مبتلا می‌گردد. همچنین می‌تواند در ترمیم بعضی از ضایعات چشمی نیز کمک کند.

بررسی‌های جدید نشان داد که توتیا کاملاً در محیط اسیدی محلول بوده و در محیطهای خنثی و قلیایی نامحلول می‌باشد

انتهای پیام/ ب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
سپهر
۱۷:۴۵ ۱۸ دی ۱۳۹۹
گیاه یاقطره طوطیا برا چشم لطفا هر چه زودتر جواب بدید
Iran (Islamic Republic of)
لیلا
۰۷:۲۶ ۱۳ دی ۱۳۹۹
برا چشم می خوامی در میانه