رئیس بهزیستی شهرستان نیشابور گفت: به منظور کاهش دامنه معلولیت ها و مطالعه اثر بخشی مداخله بهنگام ژنتیکی و ترسیم شجره نامه ژنتیکی ترسیم نخستین شجره نامه ژنتیک کشور در شهرستان نیشابور عملیاتی شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، علی صدر با بیان اینکه این اقدام با هدف کاهش میزان معلولیت ها صورت می گیردافزود: تهیه شجره نامه ژنتیکی در نیشابور به صورت پایلوت در مورد خانواده معلولان روستایی انجام و پیش بینی می شود این طرح 500 خانواده را پوشش دهد.

وی خاطرنشان کرد: رسم شجره نامه در این طرح مبتکرانه که برای اولین بار در استان و کشور عملی شده توسط تسهیل گران آموزش دیده سی.بی.آر (طرح توانبخشی مبتنی بر جامعه) و تحت نظارت تخصصی مرکز مشاوره ژنتیک بهزیستی انجام می شود.

رئیس بهزیستی شهرستان نیشابور گفت: این مداخله به صورت خود معرف و قبل از ازدواج برای زوجینی که دارای سابقه خانوادگی اختلالات و نقائص مادر زادی و ژنتیکی، بیماری های خاص یا ازدواج فامیلی در خانواده هستند، قویا توصیه می شود .

علی صدرافزود: در قالب این طرح خانواده های پرخطر و دارای معلولان ژنتیک شناسایی و به آنان مشاوره ژنتیک ارائه می شود و در صورت نیاز خانواده ها به مراحل بالاتر جهت آزمایشهای دقیقتر ارجاع می شوند تا از بروز معلولیت در نسل آینده و نسل های بعدتر جلوگیری شود.

وی گفت: در شهرستان نیشابور متاسفانه آمار معلولیت های ضایعه نخاعی با عامل بیماری های ژنتیکی و مادرزادی بالاست و عوامل مادرزادی و وراثتی ، حوادث و سوانح به ترتیب مهمترین علل بروز این نوع معلولیت است.

انتهای پیام//

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۳۶ ۲۷ خرداد ۱۳۹۵
عالی است