کارشناس مسئول برنامه سرطان مرکز بهداشت استان کرمانشاه گفت: بیشترین موارد سرطان معده در مردان و بیشتر در افراد دارای گروه خونی A مشاهده شده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه؛ سحر یزدان‌پناه با بیان اینکه سرطان یکی از سه عامل شایع مرگ و میر در جهان است، گفت: سرطان معده یکی از شایع‌ترین سرطان‌های جهان است و به تنهایی 10 درصد سرطانهای جهان را شامل می‌شود.

وی افزود: این سرطان همچنین شیوع بالایی در کشور و استان ما دارد، به طوریکه 9.1 درصد سرطان‌های استان را شامل می‌شود.

یزدان پناه افزود: سرطان معده بعد از سرطان‌های پوست و سینه سومین سرطان شایع استان است کهدرمان سختی نیزداشته و با مرگ و میر بالایی همراه است.

وی با اشاره به سیر صعودی این سرطان در 30 سال گذشته در کشور گفت: عوامل متعددی در بروز این سرطان دخیل هستند که مهم‌ترین آنها عفونت معده با باکتری "هیلکوباکترپیلوری" است.

یزدان پناه با بیان اینکه این نوع عفونت به تنهایی نمی‌تواند زمینه ساز بروز سرطان معده شود، گفت: در کنار این عفونت عوامل دیگری مانند عوامل ژنتیکی، رژیم غذایی نامناسب، تغذیه نامناسب، مصرف ترکیبات نیترات‌دار از جمله غذاهای فرآوری شده مانند سوسیس و کالباس، غذاهای کنسروی و نیز آبمیوه‌های صنعتی که حاوی مواد نگهدارنده‌اند نیز در بروز این سرطان دخیل هستند.

وی افزود: همچنین مصرف سیگار، قلیان و مشروبات الکلی هم از جمله عوامل موثر در بروز این نوع سرطان هستند.

یزدان پناه با بیان اینکه موارد این بیماری در مردان بیشتر از زنان است، گفت: همچنین موارد این نوع سرطان در افراد دارای گروه خونی A بیشتر دیده می‌شود.

این کارشناس سرطان، موثرترین شیوه پیشگیری از سرطان معده را تشخیص و کنترل به موقع عفونت "هیلکوباکترپیلوری" عنوان کرد و افزود: به جهت نقش موثر این نوع عفونت در بروز سرطان معده، چنانچه بتوان این نوع عفونت را زود تشخیص و به موقع درمان کرد قطعا تا حد زیادی از بروز موارد سرطان معده جلوگیری می‌شود.

این کارشناس سرطان همچنین دردمعده، استفراغ خونی و کم اشتهایی را از جمله علائم سرطان معده عنوان کرد.


انتهای پیام/پ

برچسب ها: کرمانشاه ، سرطان ، معده ، مردان ، کمین
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.