یک کارشناس ارشد تغذیه الگوی صحیح خوردن و آشامیدن در ماه مبارک رمضان را با توجه به فصل تابستان و طولانی بودن مدت روزه داری توضیح داد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، فاطمه شیرانی گفت: ماه رمضان فرصت مناسبی برای ترک عادات غذایی نادرست و ایجاد عادات غذایی صحیح است، بنابراین اگر روزه داری با پیروی از یک برنامه غذایی متعادل و متنوع همراه باشد، در پیشگیری و کنترل بیماری های مزمن موثر است.

وی با اشاره به اینکه باید در وعده سحری از غذاهای کم چرب و کم نمک استفاده شود افزود: مصرف غذاهای پرچرب در وعده سحری باعث تشنگی در طول روز می شود و مصرف مواد شیرین و قندهای ساده به مقدار زیاد در این وعده باعث افزایش ناگهانی هورمون انسولین در خون می گردد.

شیرانی بیان داشت: از آنجا که نقش هورمون انسولین در بدن، کاهش قند خون است، بنابراین فرد روزه دار سریع تر دچار احساس ضعف و گرسنگی می شود.

عضو انجمن علمی غذا و تغذیه حامی سلامت کشور افزود: در صورتی که مواد پروتئینی مانند انواع گوشت در وعده سحری زیاد مصرف شود باعث افزایش نیاز به آب و تشدید تشنگی می شود.
وی توصیه کرد: مصرف غذاهای پروتئینی و پرچرب، پرادویه و پرنمک در وعده سحری محدود شود تا تشنگی در طول روز کاهش یابد.

فاطمه شیرانی اظهار داشت: مصرف انواع چلو خورش و پلوهای مخلوط با حبوبات و سبزیجات (عدس پلو، لوبیا پلو و سبزی پلو) به همراه مقدار اندکی گوشت، مرغ و ماهی و سبزیجاتی مانند کاهو، پیاز و گوجه فرنگی برای وعده سحر مناسب است.

این کارشناس ارشد تغذیه خاطرنشان کرد: نوشیدن فوری چای پررنگ پس از اتمام سحری باعث کاهش جذب آهن و افزایش دفع ادرار و دفع مواد معدنی مورد نیاز بدن و بروز تشنگی در طول روز می شود و همچنین مصرف میوه ها و سبزی ها با داشتن فیبر غذایی در وعده سحری باعث ایجاد احساس سیری بیش تر می شود.

شیرانی اذعان داشت: وعده افطار با یک ماده مقوی مناسب مانند خرما یا عسل همراه با آب جوش، چای کم رنگ و یا شیر گرم شروع شود تا میزان قند خون به تدریج به حد طبیعی برسد و سپس نان، پنیر و سبزی، انواع سوپ، فرنی، شله زرد و شیر برنج مصرف شود و به این ترتیب اشتها کنترل و پرخوری کمتر رخ می دهد.

وی بیان کرد: باید توجه داشت زیاده روی در مصرف انواع شیرینی بویژه زولبیا و بامیه در وعده افطار باعث اضافه وزن و چاقی می شود.

انتهای پیام/گ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.