با کش و قوس های فراوان در خصوص نقل و انتقال سوابق بیمه ای اعضای صندوق آینده ساز به سازمان تأمین اجتماعی، مابه التفاوت این نقل و انتقالات به عهده ی چه کسی است؟

آینده صندوق آینده ساز در مجلس دهم چگونه رقم می خورد؟/کارگران همچنان چشم انتظارندبه گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ ماجرا از آنجا شروع شد که اعضای صندوق آینده ساز متوجه شدند که نمی توانند از قانون بازنشستگی پیش از موعد استفاده کنند و نیز این سازمان در تعهد به دیگر وظایف خود امتناع می کند.

با اعتراض جمعی از اعضا و رسیدگی به پیشینه صندوق آینده ساز در کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی ، مشخص شد که آینده ساز به عنوان صندوق، ثبت نشده و تنها یک موسسه خصوصی و شخصیت حقوقی ثبت شده در قانون تجارت است ،از این رو غیر قانونی بودن این صندوق محرز و نگرانی اعضا از این موضوع افزایش یافت.

این در حالی است که قریب به 16 هزار نفر در سراسر کشور تحت پوشش این صندوق هستند که بیشترین اعضاء این موسسه خصوصی را کارگرانی تشکیل می دهند که با امید به آینده ای روشن ، اندک درآمد خود را با پرداختن حق بیمه، پس انداز کرده اند.

اما با برملا شدن حقایق تلخ در سال های اخیر، اعضای این صندوق ،نگران حق بیمه های پرداخت شده و وعده تعهداتی هستند که در ابتدای امر با در نظرگرفتن مزایای آن، صندوق آینده ساز را انتخاب کرده اند.

حال اینکه این صندوق نه تنها به تعهدات خود عمل نمی کند بلکه با فروش بخشی از اموال  به نگرانی ها دامن زده و درباره ی فروش این اموال، اظهارات ضد و نقیضی بیان می شود.

** درد و دل های اعضای صندوق اینده ساز


فرنوش ح 54 ساله در خصوص مشکلات پسرش با این صندوق اظهار داشت: پسرم در ابتدا بیمه شده سازمان تامین اجتماعی بود اما پس از دو سال با تحقیق درباره ی صندوق آینده ساز و مزایای بهتر آن ،تصمیم گرفت از سازمان تامین اجتماعی به صندوق منتقل شود اما در حال حاضر با برملا شدن حقایق این صندوق، دیگر تمایلی به ماندن در صندوق را نداشته و تقاضای انتقال دوباره به تامین اجتماعی را دارد.

وی ادامه داد: با ارائه درخواست انتقال، صندوق آینده ساز ، با تعین مبلغ 100 میلیون تومان هزینه مابه التفاوت انتقال سابقه ، شرایط را برای پسرم سخت تر کرده است چرا که در حال حاضر او نه توان پرداخت این مبلغ را دارد و نه اینکه با صرف این مبلغ، می تواند ازدواج کند.

تقی . ش یکی دیگر از اعضای صندوق آینده ساز است و می گوید: در طول این سال ها با حقوق کارگری و قناعت دادن به خانواده ، با پرداخت حق بیمه ، سعی در پس انداز اندک حقوق خود کرده ام اما در حال حاضر که می خواهم از بازنشستگی پیش از موعد استفاده کنم با امتناع و عدم تعهد صندوق رو به رو شدم.

وی معتقد است: حال اینکه غیر قانونی بودن صندوق برایمان روشن شد، چگونه می توانم با خیال آسوده به آینده ای که در دوران جوانی با زحمت سعی در ساختن هر چه بهتر آن داشته ام، دلخوش باشم بنابراین از مسئولان و مجلس محترم خواستار رسیدگی و تحقق حقمان هستم.

** هزینه نقل و انتقال سوابق بیمه ای به عهده کیست؟

با وجود تمامی مشکلات مطرح شده ،مشکل جدی تر ، تقاضای اعضای صندوق برای انتقال به سازمان تامین اجتماعی است که در این میان موسسه آینده ساز برای انتقال سوابق بیمه ای مبلغی حدود 50 تا 100 میلیون تومان را از اعضا مطالبه می کند در حالی  که سازمان تامین اجتماعی نیز با پرداختن هزینه نقل و انتقال موافقت نمی کند.

 اما آخرین تصمیم مجلس نهم شورای اسلامی را از زبان محمد اسماعیل سعیدی نماینده مجلس نهم می خوانیم؛

محمد اسماعیل سعیدی  نماینده مجلس نهم مجلس شورای اسلامی در این باره می گوید: تصمیم بر این شد تا تمامی اعضای صندوق با تمایل خود و بدون پرداخت هزینه نقل و انتقال سوابق بیمه ای ، بیمه پرداز سازمان تامین اجتماعی شوند.

وی ادامه داد: سعی کرده ایم تا هزینه نقل و انتقالات سوابق را از دوش اعضای صندوق آینده ساز برداشته و بر عهده سازمان تامین اجتماعی قرار دهیم که قطعا با تصویب و قانونی شدن موضوع مذکور، این سازمان مکلف به پرداخت خواهد شد.

سعیدی معتقد است که اعضای صندوق آینده ساز تحت فشار شدیدی قرار دارند و مجلس نیز در تلاش است تا تمامی حقوق به حق این قشر را،  با تصویب نهایی برگرداند.

نماینده مجلس نهم و منتخب مردم در مجلس دهم گفت: با قانونی شدن این طرح، تامین اجتماعی مکلف به تداوم و استمرار بیمه اعضای موسسه آینده ساز می شود و نیز باید پس از دریافت امکانات ، منابع و مطالبات معوق صندوق ، اعضاء را با برخورداری از مزایا، تحت پوشش قرار دهد.

** پیگیری مجلس نهم در خصوص رسیدگی مشکلات صندوق اینده ساز ناتمام ماند

با بررسی های صورت گرفته از سوی مجلس نهم شورای اسلامی و آخرین تصمیم کمیسیون اجتماعی، مقرر شد تا این موسسه به تمامی تعهدات گذشته خود عمل کند اما آیا با اتمام مجلس نهم و آغاز مجلس دهم، این طرح به تصویب نهایی می رسد؟ چرا که فقط در صورت قانونی شدن آن، اعضای صندوق به حقشان خواهند رسید و در غیر اینصورت هیچ ...

پاسخ این سوال تنها به همت نمایندگان مجلس دهم بستگی دارد که امیدواریم در دوره جدید مجلس نیز این طرح  به جدیت دنبال شود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۰۱:۴۹ ۱۶ بهمن ۱۳۹۶
بنده سال ۱۳۸۱ در شرکت صنعتی به عنوان کارگر قراردادی مشغول بکار شدم و متاسفانه مدیران این شرکت بلاجبار بیمه آینده ساز کردند و در سال ۱۳۹۲ به دلیل اتمام قرار داد قطع کار کردند و بیمه من به مشکل خورده زیرا هیچ ارگان یا سازمانی این بیمه را ندارند و بنده به مدت ۴ سال است که بیمه ام تامین اجتماعی است و اگر بخواهم سوابق بیمه آینده ساز را به بیمه تامین اجتماعی انتقال دهم چهل میلیون تومان باید بپردازم که از عهده من کارگر خارج است حال چه کنم
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
ناشناس
۲۰:۴۴ ۲۸ مرداد ۱۳۹۵
بایستی تامین اجتماعی و سازمان کستزش این بحران کارگری را حل نمایند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۵۸ ۲۱ خرداد ۱۳۹۵
در حال حاضر جدا از بحث صندوق بیمه ای اینده ساز، تامین اجتماعی نیز تعهدات قابل قبولی ندارد و هنگامی که بخواهیم از مزایای این سازمان استفاده کنیم انقدر تبصره ماده قرار داده اند که از استفاده از هزینه کردها پشیمان می شویم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۵۵ ۲۱ خرداد ۱۳۹۵
کلا اوضاع بیمه ها به هم ریخته شده
خیلی از اونا به تعهداتشون عمل نمی کنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۳ ۲۰ خرداد ۱۳۹۵
صندوق اینده ساز که غیر قانونی بودنش برای همه محرز است با عمل نکردن به تعهدات خود ، اعضای صندوق را دچار پریشانی و اضطراب کرده است
کاش تعین تکلیف این موضوع در مجلس دهم هر چه سریعتر به نتیجه برسد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۲ ۲۰ خرداد ۱۳۹۵
هزینه انتقال سوابق اعضای صندوق اینده ساز و فقط تامین اجتماعی به عهده میگیره یا برای هر صندوق دیگه ای هم قابل اجراست؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۰ ۲۰ خرداد ۱۳۹۵
هزینه انتقال سابقه حتی واسه افرادی که خودشون درخواست جابجایی دارند به عهده تامین اجتماعی قرار میگیره؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۴ ۲۰ خرداد ۱۳۹۵
به امید حل این مشکل در مجلس دهم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۳ ۲۰ خرداد ۱۳۹۵
عجب داستانی داره صندوق اینده ساز
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۵ ۲۰ خرداد ۱۳۹۵
16 هزار نفر تحت پوشش؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۴ ۲۰ خرداد ۱۳۹۵
با سلام
می خواستم بپرسم ماهایی که یکبار صندوق مونو تغیر دادیم و در حال حاضر عضو اینده ساز هستیم می تونیم به سوابقمونو به تامین اجتماعی انتقال دهیم؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۷ ۲۰ خرداد ۱۳۹۵
خداکنه مشکل حل بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۶ ۲۰ خرداد ۱۳۹۵
کاش مجلس دهم دلش بیشتر برای کارگران بسوزه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۰ ۲۰ خرداد ۱۳۹۵
خدا کنه تو مجلس دهم واقعا به تصویب برسه
آخرین اخبار