معاون سواد آموزی وزارت معارف گفت: باید از دستاوردهای و تجارب سازمان نهضت سواد آموزی ایران برای مردم افغانستان استفاده کرد.

باید از تجارب نهضت سوادآموزی ایران برای مردم افغانستان استفاده کرد
به گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران، محمد رحیمی معاون سواد آموزی وزارت معارف در دیدار با رئیس سازمان نهضت سواد آموزی ایران، ضمن تشکر از فرصت فراهم شده در ایران، اظهار کرد: امیدوارم از ظرفیت‌ها، دستاوردها و تجارب سازمان نهضت سوادآموزی جمهوری اسلامی ایران برای افزایش سواد مردم افغانستان استفاده لازم و کافی را ببریم.

معاون سواد آموزی وزارت معارف افغانستان با بیان این که جمهوری اسلامی ایران دستاورد بسیار خوبی در باسواد کردن جمعیت خود داشته تصریح کرد: طبق آمارهای بیان شده درصد باسوادی از ۴۸ درصد سال ۱۳۵۵ به ۹۵ درصد در سال ۱۳۹۴ رسیده و این افتخار بزرگی است که افغانستان هم می تواند از این تجربه استفاده کند.

وی خاطرنشان کرد: وضعیت سواد در افغانستان در جمعیت ۱۵ سال و بالاتر حدود ۴۰ درصد است و به عبارت دیگر حدود ۶۰ درصد جمعیت مذکور بیسواد و کم سواد هستند.

رحیمی در ادامه با بیان این که رئیس جمهور افغانستان «طرح بسیج ملی برای امحای بی سوادی» مطرح کرده‌اند، خاطرنشان کرد: طرح اولیه «طرح بسیج ملی برای امحای بی‌سوادی» آماده شده و امیدواریم با انسجام مراکز، محلات و بخش‌های مرتبط با سوادآموزی بتوانیم این طرح را اجرا کنیم.

معاون سواد آموزی وزارت معارف در ادامه افزود: به دنبال به تصویب رساندن «طرح بسیج ملی برای امحای بی‌سوادی» هستیم و استفاده از تجارب کشورهای همسایه و دوست مانند هند، جاپان و ایران می‌باشیم تا بتوانیم با بکارگیری تجارب و دستاوردها در اجرای «طرح بسیج ملی برای امحای بی‌سوادی»، با بی‌سوادی افغانستان مبارزه کنیم.

وی در ادامه اظهار کرد: براساس برنامه STG ما فرصت داریم تا سال ۲۰۳۰ یک برنامه خوب و پایه‌ای را برای امحای بی‌سوادی افغانستان تهیه و ارائه کنیم.

فارس نوشت: معاون سواد آموزی وزارت معارف گفت: امیدوارم در این سفر با توجه به وجود پیوستگی زبانی، فرهنگی و دینی ۲ کشور از دستاوردهای خوب و تجارب نهضت سوادآموزی جمهوری اسلامی ایران در زمینه مبارزه با بی‌سوادی استفاده کنیم.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار