دبیرکل مجمع شهرداران آسیایی گفت:دولت چین بودجه 40 میلیارد دلاری برای طرح احیای جاده تجاری- ترانزیتی ابریشم درنظرگرفته‌است.

محمد خدادادی در حاشیه برگزاری سومین نشست تخصصی هماهنگی و هم‌اندیشی یازدهمین اجلاس شهرداران  جاده ابریشم در کاشان در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،، گفت: این طرح شامل یک مسیر زمینی به نام کمربند اقتصادی جاده ابریشم یا جاده ابریشم نوین و یک مسیر راه ابریشم دریایی است.
وی با اشاره به اینکه مسیر زمینی از مرکز چین آغاز می‌شود گفت: این مسیر زمینی از مرز چین و قزاقستان وارد آسیای مرکزی می‌شود و سپس از شمال ایران به عراق، سوریه و ترکیه می‌رود.
به‌گفته‌وی، این جاده سپس در استانبول با عبور از تنگه بسفر وارد اروپا می‌شود و از بلغارستان، رومانی، جمهوری چک و آلمان به غرب اروپا می‌رسد و پس از آن به جنوب ایتالیا و بندر  ونیز می‌رود تا به مقصد راه ابریشم دریایی بپیوندد.
دبیرکل مجمع شهرداران آسیایی، با اشاره به آغاز مسیر دریایی از جنوب چین گفت:این مسیر با عبور از تنگه مالاکامیان مالزی و اندونزی می‌گذرد و به بندر کلکته در شرق هند و بعد از میان اقیانوس هند به قاره آفریقا و کشور کنیا وارد می‌شود.
خدادادی اظهارداشت: ادامه مسیر دریایی پس از ورود به کشور کنیا با عبور از سریلانکا از طریق خلیج عدن و دریای سرخ به شاخ آفریقا می‌رود و از مسیر دریای سیاه به یونان و در نهایت به بندر ونیز در ایتالیا می‌رسد.
وی، با تاکید بر احیای این جاده مهم اقتصادی بزرگ که امروز کمرنگ شده‌است گفت:احیای این جاده برای چینی‌ها بسیار با اهمیت است چرا که آنها ایران را پل اتصال خود به بازارهای بزرگ دنیا در اروپا برای رسیدن به اهداف بلند اقتصادی آینده تجاری و سیاسی خود می‌دانند. به‌گفته‌وی، چینی‌ها ناگزیر از از احیای مسیر جاده ابریشم  و سرمایه‌گذاری موثر در این مسیر هستند.
دبیرکل مجمع شهرداران آسیایی، دو  راهبرد چینی‌ها مبنی بر ایجاد جاده ابریشم دریایی و  ریلی در احیای این مسیر را تاکید کرد و گفت:یکی از اهداف چینی‌ها در مسیر جاده ابریشم دریایی با توجه به اینکه شانگهای از مهم‌ترین و پرجمعیت‌ترین شهرهای دنیا است اتصال بنادر شانگهای به بنادر ایران در بندرعباس و بندر بوشهر است که می‌توانند از این طریق به بازارهای منطقه و تنگه استراتژیک باب‌المندب نیز راه پیداکنند.
خدادادی، در مورد جاده ابریشم ریلی اظهارداشت:  با توجه به اینکه خط راه‌آهن بندرعباس تا مشهد و سرخس یکی از راهبردی‌ترین خطوط ریلی دنیا برای چینی‌ها محسوب می‌شود تا از این طریق بتوانند به بازارهای ایران و بعد از آن به بازارهای اروپایی و آفریقایی راه‌پیداکنند.
وی با اشاره به اینکه چینی‌‌ها با توجه به اهمیت مسیر جاده ابریشم ریلی به دنبال هرچه سریع‌تر فراهم‌شدن شرایط با تکمیل این خط راه‌آهن و تبدیل شدن آن به یک جاده ابریبشم ریلی هستند گفت: در این رابطه راه‌آهن این ریلی در تاریخ 26 بهمن‌ماه سال 94 به ایران رسید.
به‌گفته‌وی، قطار از مسیر جاده ابریشم ریلی فاصله بیش از 10 هزار کیلومتری چین به ایران و خاورمیانه متصل می‌کند که دستاوردهای اقتصادی و تجاری فزاینده‌ای برای منطقه از جمله ایران خواهدداشت.
خداددادی با اشاره به برگزاری یازدهمین  اجلاس شهرداران جاده ابریشم در سپتامبر 2016(10تا 12 شهریور) به میزبانی قزوین با پیگیری مجمع شهرداران آسیایی در اجلاس شهرداران جاده ابریشم سال 2014 در ارومچی چین گفت:مهمترین و بهترین زمینه حضور ما در منطقه آسیای مرکزی مشارکت در احیای جاده ابریشم است.
وی با تاکید بر اینکه وجود چنین بسترهایی می‌تواند فرصت مناسبی برای ایجاد کند گفت: شهرها و به ویژه شهرداری‌ها می‌توانند از این طریق سطح ارتباط خود را به لحاظ توسعه شهری، اقتصاد شهری و توریسم بالا ببرند.
به‌گفته‌وی، برگزاری مجمع شهرداران راه ابریشم از10 تا 12 شهریورماه در قزوین و سفر رییس جمهور چین به ایران می‌تواند فرصت خوبی برای شهرهای ایران ایجاد کرد تا بتوانند سطح روابط خود را با شهرهای مسیر جاده ابریشم افزایش دهند. 


انتهای پیام/م
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.