سازمان ملل با عقب‌نشینی از محکومیت جنایتهای سعودیها در یمن این پیام را به آنها رساند که حتی بزرگترین نهاد مسئولِ ممانعت از نقض حقوق بشر در جهان هم توان ایستادگی در برابر متجاوزان را ندارد.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، «بان کی مون» دبیرکل سازمان ملل روز جمعه هفته گذشته با انتشار گزارشی ائتلاف سعودی حمله به یمن را در لیست سیاه کشورهایی که حقوق کودکان را نقض می کنند، قرار داد.

بان کی مون در این رابطه تصریح کرده بود: «ائتلاف سعودی مسئول قربانیان و کودکان زخمی یمنی (۵۱۰ کشته و ۶۶۷ زخمی) در سال گذشته است و حملات علیه کودکان به دلیل تشدید درگیری ها افزایش یافته است». در گزارش دبیرکل سازمان ملل متحد همچنین عنوان شده بود: «ائتلاف سعودی را به دلیل کشتار و حمله به مدارس و بیمارستان ها در لیست سیاه گنجاندیم».

پیام تعظیم سازمان ملل در برابر سعودیها؛ به جنایتهایتان ادامه دهید

در خصوص گزارش منتشر شده از سوی «بان کی مون» دبیرکل سازمان ملل متحد دو نکته منفی وجود دارد؛ اولا اینکه در این گزارش سعودیها مسئول ۶۰ درصد از اتفاقات ناگواری است که برای کودکان یمنی، از شهادت گرفته تا جراحت و معلولیت، شناخته شده اند و این در حالی است که علت اصلی قربانی شدن کودکان یمنی طی ۱۵ ماه گذشته حملات بی وقفه و ددمنشانه سعودیها بوده است. با این حال، سازمان ملل که خشم سعودیها از گزارش خود را پیش بینی می کرد، در اقدامی پیشگیرانه و به منظور مسدود کردن تمامی راه‌ها برای انتقاد مقامات ریاض، سعودیها را تنها مسئول ۶۰ درصد از جنایتها علیه کودکان در یمن قلمداد کرد.

نکته منفی دوم در گزارش دبیرکل سازمان ملل متحد، تأخیر صدور آن است. با وجود تمامی گزارش های و مستندات منتشر شده از سوی نهادها و سازمان های حقوق بشری در سراسر جهان مبنی بر جنایت جنگی رژیم سعودی در یمن، سازمان ملل پس از گذشت ۱۵ ماه از به خاک و خون کشیده شدن مردم بی دفاع این کشور به خود آمد و فشار افکار عمومی موجب شد تا گزارشی «ناقص» و «محافظه کارانه» درباره جنایت سعودیها در یمن به ویژه علیه کودکان صادر کند.

با وجود دو نقص عمده گزارش صادر شده از سوی دبیرکل سازمان ملل متحد، این گزارش اعتراض و انتقاد شدید مسئولان رژیم سعودی را به دنبال داشت و این مسأله درست همان چیزی بود که «بان کی مون» پیش‌بینی آن را می‌کَرد و البته نوع تنظیم گزارش هم حاکی از آن است که تدابیر لازم برای جلوگیری از به جوش آمدن خون سعودیها را نیز اتخاذ کرده بود. با این وجود، امتیازات آقای دبیرکل به سعودیها در گزارش صادره علیه آنها هم مانع از بلند شدن فریادهای آنها نشد.

در همین ارتباط، «احمد عسیری» سخنگوی ائتلاف متجاوز سعودی ضمن انتقاد شدید از اقدام سازمان ملل در قرار دادن نام این ائتلاف در لیست سیاه این سازمان، مدعی شد: «گزارش سازمان ملل نامتوازن بوده و آن را بر مبنای آمارهای دقیق نمی‌دانیم؛ کمااینکه این گزارش منافع ملت یمن را تأمین نمی کند». عسیر در ادامه ضمن متهم کردن «أنصارالله» یمن به دست داشتن در تنظیم گزارش سازمان ملل علیه ائتلاف سعودی، ادعا کرد: «این گزارش مبتنی بر آمار و ارقامی است که حوثی‌ها به سازمان ملل داده اند».

پیام تعظیم سازمان ملل در برابر سعودیها؛ به جنایتهایتان ادامه دهید

پس از «احمد عسیری» نوبت به «عبدالله المعلمی» نماینده دائم عربستان سعودی در سازمان ملل رسید تا «بان کی مون» را آماج حملات انتقادی خود قرار دهد. وی در این خصوص مدعی شد: «آمار و ارقام‌های گزارش بان کی مون بسیار مبالغه آمیز بوده و مورد تأیید ریاض نیست؛ نیروهای ائتلاف سعودی برای هدف قرار دادن اهداف خود در یمن از دقیق‌ترین تجهیزات نظامی استفاده می کنند تا خطایی در این زمینه صورت نپذیرد». وی همچنین خواستار حذف هرچه سریعتر نام ائتلاف سعودی از لیست سیاه سازمان ملل شد.

این در حالی است که در این میان حتی رسانه های سعودی هم ساکت ننشستند و در راستای اعمال هرچه بیشتر فشار بر سازمان ملل متحد به منظور حذف نام ائتلاف سعودی از لیست سیاه این سازمان تلاش کردند. در این ارتباط می توان به روزنامه سعودی «الشرق الاوسط» اشاره کرد که با انتشار مطلبی نوشت: «اصلا قرار نبود که نام ائتلاف سعودی در لیست سیاه سازمان ملل باشد، با این حال در آخرین لحظات کامل شدن لیست سیاه این سازمان، دفتر بان کی مون اقدام به قرار دادن نام ائتلاف سعودی در لیست کرد».

هنوز یک هفته از صدور گزارش سازمان ملل متحد در خصوص جنایت های رژیم سعودی علیه کودکان یمنی نگذشته بود که «بان کی مون» دبیرکل این سازمان ضمن عقب نشینی آشکار از مواضع خود در نتیجه فشارهای بی وقفه مقامات سعودی و رسانه‌های وابسته به آن، اقدام به حذف نام ائتلاف سعودی از لیست سیاه سازمان ملل کرد.

واقعیت این است که سازمان ملل با عقب نشینی از موضع خود به دنبال فشارهای بی وقفه سعودیها، لکه ننگی به مراتب پررنگ تر از آنچه که به دلیل سکوت در برابر جنایتهای رژیم سعودی علیه مردم بی دفاع یمن بر پیشانی آن نقش بسته بود، بر پیشانی خود نشاند. عقب نشینی آشکار سازمان ملل از مواضع خود به مراتب خسارت های بیشتری در مقایسه با سکوت آن در برابر جنایتهای سعودیها در یمن به دنبال خواهد داشت. اکنون تمامی متجاوزان در سراسر جهان دریافتند که سازمان ملل به عنوان بزرگترین نهاد مسئولِ ممانعت از نقض حقوق بشر در جهان هیج قدرتی برای ایفای فعالانه نقش خود ندارد.

این اقدام سازمان ملل می تواند سرآغاز بسیاری از آشفتگی‌ها و بحران‌های دیگر در منطقه و جهان باشد، چراکه عاملان ایجاد این آشفتگی‌ها دیگر هیچ مانع و قدرتی را در برابر خود نمی‌بینند که یارای ایستادگی در برابرشان را داشته باشد. از همین روی بسیار شایسته بود که سازمان ملل به سکوت خود ادامه می‌داد تا اینکه تسلیم یک رژیم جنایتکار و خون‌ریزی همچون رژیم سعودی شود.

از سوی دیگر، به نظر می رسد فشارهای سعودیها و رسانه‌های وابسته به آنها به تنهایی نمی توانسته که عامل حذف نام ائتلاف سعودی از لیست سیاه سازمان ملل باشد. در این میان نمی‌توان از نقش احتمالی ایالات متحده آمریکا به عنوان یکی از حامیان اصلی ائتلاف سعودی در عقب‌نشینی سازمان ملل از موضع خود در قبال رژیم سعودی به راحتی گذشت. اقدام اخیر سازمان ملل در نسبت دادن حمله بیمارستان پزشکان بدون مرز «قندوز» به نیروهای ائتلاف بین المللی، نشان از نفوذ آشکار آمریکا در نهادهای بین المللی و نقش اساسی این کشور بر تصیم‌گیری آنان دارد.

پیام تعظیم سازمان ملل در برابر سعودیها؛ به جنایتهایتان ادامه دهید

بر همین اساس، بسیار بعید به نظر می رسد که ایالات متحده آمریکا از قدرت تأثیرگذاری و نفوذ خود در سازمان ملل برای نجات یکی از متحدان و هم‌پیمانان اصلی‌اش در منطقه بهره برداری نکرده باشد. علاوه بر این، نگاهی اجمالی به عملکرد سازمان ملل متحد در قبال بحران های مختلف منطقه ای و جهانی به خوبی گویای این حقیقت تلخ است که این سازمان بین المللی نه تنها به مسئولیت های خود در برقراری نظم جهانی، ممانعت از نقض حقوق بشر و جلوگیری از تضییع حقوق کشورها عمل نکرده است، بلکه در بسیاری از موارد در راستای تحقق منافع قدرت‌هایی همچون ایالات متحده آمریکا گام برداشته است.

در هر صورت، سازمان ملل متحد نام سعودیها را از لیست سیاه خود خارج کرد. اما به نظر نمی رسد که این پایان ماجرای سازمان ملل با سعودیها باشد، چراکه همچنان میان دو طرف اختلافاتی در این زمینه وجود دارد. سخنگوی سازمان ملل متحد اعلام کرده است که نام ائتلاف سعودی به صورت «موقت» از لیست سیاه سازمان ملل حذف شده تا مجددا بازنگری شود. این در حالی است که نماینده دائم عربستان در سازمان ملل تأکید کرده است که بر اساس اطلاعات ریاض، نام ائتلاف سعودی به صورت «دائمی» از لیست سیاه سازمان ملل حذف شده است.

با این حال، به نظر می رسد که اظهارات سعودیها در این خصوص بیشتر به واقعیت نزدیک باشد، چراکه اگر سازمان ملل قصد پافشاری بر موضع خود مبنی بر ارتکاب جنایت جنگی علیه کودکان یمنی توسط رژیم سعودی را داشت، تنها در فاصله چند روز به فکر بازنگری در آمار و ارقام‌های خود که از قضا مستند هم هستند، نمی افتاد. به کارگیری واژه «موقت» در حذف نام ائتلاف سعودی از لیست سازمان ملل توسط سخنگوی این سازمان تنها برای حفظ وجهه آن صورت گرفته است و نه بیشتر.

سازمان ملل متحد با اقدام نسنجیده خود در حذف نام ائتلاف سعودی از لیست سیاه این سازمان به سعودیها در ارتکاب جنایتهایشان قدرت بیشتری بخشید و پیام مهمی را خطاب به آنها داد و آن، این است: «تا می توانید به قتل و غارت در یمن ادامه دهید که حتی سازمان ملل هم در مقابل شما سر تعظیم فرود می آورد، چه برسد به یک عده مردم بی گناه و بی سلاح».

اقدام ناشیانه سازمان ملل حتی صدای دیده‌بان حقوق بشر این سازمان را هم درآورد تا جایی که این نهاد ضمن انتقاد شدید از تسلیم شدن «بان کی مون» در مقابل فشارهای سعودیها، اعلام کرد: «مدارک و مستندات جنایت های سعودی ها در یمن از جمله حملات آنها به مدارس و بیمارستان ها توسط خودِ سازمان ملل به ثبت رسیده است، پس چگونه می‌توان آنها را نادیده گرفت»؟

منبع: مهر

انتهای پیام/


برچسب ها: سازمان ملل ، سعودی ، جنایت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.