مصرف خرما در هنگام افطار سبب کنترل اشتها و جلوگیری از پر خوری و همچنین موجب تنظیم قند خون و بازیابی توان ذهنی و عضلانی می شود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بندرعباس، نتایج یک تحقیق علمی نشان می دهد خرما بهترین غذا برای روزه داران در ماه مبارک رمضان است.
در ساعات پایانی روز، قند خون کاهش پیدا می کند و با تاثیر بر مغز سبب ایجاد احساس کسالت و ضعف و کاهش قدرت تمرکز شخص روزه دار می شود.
با مصرف خرما ظرف 20 دقیقه قدرت و توانایی به شخص روزه دار بازمی گردد.
کارشناسان تغذیه توصیه می کنند در وعده افطار حتی المقدور 5 تا 3 عدد خرما مصرف شود . اما از مصرف بیش از حد خرما نیز مانند سایر شیرینی ها پرهیز شود.
کارشناسان تغذیه معتقدند در زمان افطار و سحر تا حد امکان به جای مصرف انواع شیرینی ها مثل زولبیا و بامیه که فقط حاوی انرژی و فاقد مواد مغذی (ویتامین ها و مواد معدنی) هستند، از مواد غذایی طبیعی شیرین مثل خرما، کشمش و انواع میوه استفاده شود.
خرما یک نوع میوه است که ویتامین های A ,B ,C ,E را به همراه املاح معدنی شامل فسفر، کلسیم، آهن و منیزیم برای بدن تأمین می کند.
تقویت ایمنی بدن در برابر بیماری های عفونی و غیر عفونی و افزایش مقاومت بدن؛ پیشگیری از افزایش فشارخون و کم خونی، تنظیم انعقاد خون، بهبود مشکلات روده ای، کاهش اضطراب و عصبانیت و ایجاد آرامش در دوران بارداری از دیگر خواص تغذیه ای خرما است.
سفارش احادیث و روایات بر مصرف خرما کرده اند، نشان دهنده اهمیت و فواید مصرف این ماده غذایی در ماه مبارک رمضان است.
پیامبر اعظم (ص) فرمودند: مَنْ أَفْطَرَ عَلَی تَمْرَةِ حَلَالٍ تُضَاعَفُ ثَوَابُ صَلَاتِهِ أَرْبَعُمِائَةِ مَرَّةٍ؛ هر کس با خرمای حلال افطار کند ثواب نمازش چهارصد برابر می گردد.
امام صادق (ع) فرمودند:  أَنَّ النَّبِی (صلّی اللَّه علیه وآله) اِذَا کانَ صَائِماً یفْطِرُ عَلَی الرُّطَبِ فِی زَمَانِهِ؛ رسول خدا (صلّی اللَّه علیه وآله) هرگاه روزه بود با رطب افطار می نمود.»
انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.