آژانس انرژی اتمی: کره شمالی تأسیسات تولید پلوتونیوم خود را بازگشایی کرده است

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرد کره شمالی تأسیسات تولید پلوتونیوم از سوخت مصرف‌شده یکی از رآکتورهای اصلی‌اش را بازگشایی کرده است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز دوشنبه اعلام کرد کره شمالی تأسیسات خود برای تولید پلوتونیوم از سوخت مصرف‌شده یکی از رآکتورهای اصلی‌اش را بازگشایی کرده است.

پیونگ‌یانگ در سال 2013 اعلام کرده بود به تلافی اقدامات خصمانه کشورهای غربی، تمامی تأسیسات هسته‌ای خود، از جمله رآکتور اصلی در سایت «یونگ‌بیون» که کانون فعالیت تسلیحات هسته‌ای این کشور را تشکیل می‌دهد - و قبلاً تعطیل شده بود - را بازگشایی خواهد کرد.

کره شمالی در سپتامبر سال گذشته نیز اعزام کرد که یونگ‌بیون در حال فعالیت است و این کشور تلاش برای ارتقاء کیفیت و کمیت سلاح‌های هسته‌ای خود را انجام می‌دهد.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که در حال حاضر هیچ دسترسی به کره شمالی ندارد و تنها به رصد ماهواره‌ای برای نظارت بر فعالیت‌های هسته‌ای کره وابسته است سال گذشته از وجود نشانه‌هایی برای آغاز به کار «یونگ‌بیون» و رآکتور اصلی آن خبر داد.

یوکیا آمانو، مدیر کل آژانس، دوشنبه گفت: از سرگیری فعالیت این رآکتور 5 مگاواتی، توسعه تأسیسات مرتبط با سانتریفیوژ و فعالیت‌های بازفرآوری، نمونه‌هایی از فعالیت‌هایی هستند که در «یونگ‌بیون» انجام می‌شوند.

یک سخنگوی آژانس ساعاتی بعدتر گفت: نشانه‌هایی وجود دارند مبنی بر اینکه تأسیسات بازفراوری در «یونگ‌بیون» مجدداً فعال شده است. این احتمال وجود دارد که این تأسیسات در جالب بازفرآوری سوخت مصرف‌شده باشد.



انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار