دامپزشکی در بیماری تب کریمه - کنگو که قابلیت انتقال بین انسان و حیوان را دارد هشدار داد .

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران ، از قزوین ؛رئیس اداره نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی اداره کل دامپزشکی استان  گفت: تب کریمه - کنگو بیماری ویروسی حاد تب دار و خونریزی دهنده ای است که علیرغم آنکه در گوسفندان تظاهرات بالینی مشخصی ندارد و صرفاً  به صورت تب و در بعضی موارد که حدت بیشتری داشته باشد سبب سقط جنین می شود .

راول غلامپور اقدمی افزود: در نمونه های سرمی گوسفندان در ایران ، آنتی بادی برعلیه این ویروس شناسایی شده است.

‌وی افزود:  مخازن ویروس در طبیعت کنه‌ها را  گاو، گوسفند، بز، شتر، شترمرغ و خرگوش دانست و گفت : در فصول گرم سال یعنی ازاواسط بهار تا اواسط پاییز که بیشترین احتمال حضور کنه‌های ناقل در طبیعت وجود دارد، پرخطرترین زمان سال برای ابتلا به این بیماری است.

غلامپور اضافه کرد : مشاغلی مثل کارگران کشتارگاه ، قصابان ، چوپانان ، دامداران ، زنان خانه دار، دامپزشکان ، پزشکان و مشاغل وابسته بیمارستانی از جمله رده های شغلی جامعه در معرض خطر هستند.

وی ،  راه‌های سرایت این  بیماری به انسان را از طریق تماس مستقیم با دام آلوده و ترشحات آن،  انسان آلوده و ترشحات آن، کنه‌های گزنده ناقل ویروس بیماری،فرآورده‌های خام حاصل از دام آلوده به‌ویژه گوشت قرمز که مراحل جمود نعشی و نگه‌داری در سردخانه را طی نکرده است، بیان کرد .

وی همچنین عمده‌ترین راه‌های پیشگیری از ابتلای به بیماری در انسان را پرهیز جدی از نگه‌داری دام به‌ ویژه گوسفند و بز در منازل، اجتناب از کشتار دام در منازل، معابر و مکان‌های عمومی، اقدام به سم‌پاشی مرتب دام‌ها و جایگاه نگه‌داری آن‌ها به طول سال به‌خصوص در فصل گرم، نگهداری گوشت تازه گرم حداقل به مدت 18 ساعت در دمای 4 درجه برای طی شدن جمود نعشی و تولید اسیدلاکتیک و از بین رفتن ویروس احتمالی و پوشیدن لباس کار کامل و یکسره و استفاده از کلاه، ماسک، دستکش، چکمه، عینک محافظ برای کارگران کشتارگاه برای جلوگیری از گزش کنه‌ها و ورود آن‌ها به داخل لباس برشمرد.

رئیس اداره نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی اداره کل دامپزشکی استان قزوین در پایان یادآور شد: در صورت مشاهده و گزارش بیماری CCHF در یک منطقه، جای نگرانی از بابت مصرف آلایش خوراکی و گوشت قرمز کشتار شده در کشتارگاه‌های دامی مجاز، که مهر دامپزشکی بر روی آن‌ها زده‌ شده و در فروشگاه‌های مجاز عرضه مواد پروتئینی، به فروش می‌رسند، وجود ندارد.

انتهای پیام/




اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.