خسرویه روستایی در دل کوه ومنطقه گردشگری در خراسان شمالی است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بجنورد، روستای خسرویه در 26 کیلومتری جنوب شهرستان فاروج واقع شده و وسعت روستا 51 کیلومتر مربع و روستاهای مجاور آن روستای استاد در شمال غربی . رشوانلو در شمال . کلاته شامیر و قره جقه در شرق هشت مرخ در جنوب واقع شده است .

آب و هوای خسرویه در زمستان ها بسیار سرد و در تابستان خنک و مطبوع می باشد . بدلیل کوهستانی بودن بارندگی زیاد و جاری شدن سیلاب ها در فصل بهار بسیار مشاهده می شود . روستای خسرویه در حوزه جنوبی کپه داغ و در شمال شرقی ایران واقع شده و رسوبات قرمز رنگ تحتانی در کوه های خسرویه مشاهده می شود .

یخدان طبیعی (یخچال طبیعی) از مراکز دیدنی و منحصر به فرد خسرویه در منطقه کرکان می‌باشد. غار تاریک و نسبتا عمیق که در هوای گرم تابستان چکه‌های آب در بدنه و کف غار یخ می‌بندد عاملی که موجب انجماد آب می‌شود جریانات هوایی است که در امتداد شرقی و غربی غار می‌وزد.

آرامگاه بابا و بی بی در داخل روستا واقع شده و این آرامگاه درفهرست اثارملی باشماره 5945ثبت شده است ومربوط به دوره تیموری می باشد.

روستای خسرویه در دو طرف کوه بنا شده که این کوه ها جزء کو ههای شاه جهان می باشند . از میان روستا رودخانه دائمی کال خونی معروف به رودخانه استاد می گذرد .

راه آسفالت به سمت روستا از روی تپه های مشرف به رودخانه عبور می کند و با پیچ و خم های کوهستان و رودخانه و درختان سرسبز منظره ای زیبا را نشان می دهد .

وجود تفرجگاههای طبیعی و باغات گیلاس و گلابی . گردو . سیب . زرد آلو در جنوب و شرق روستا و بعضا" در ورودی روستا بچشم می خورد.

قلعه سنگی و سنگ قبرهای گورستان قدیمی با خط ثلث جلی با قدمت بیش از ۷۰۰ سال و 2 صندوق منبت‌کاری شده امامزاده اشاره کرد که حکایت از قدمت روستا به دوران پیش از صفویه دارد از دیگر آثار تاریخی این روستا می‌باشد.

این روستا زادگاه عالم ربانی آقا نجفعلی قوچانی نویسنده اثر «سیاحت غرب» نیز است.

رویش گونه‌های متفاوت گیاهی در فصل بهار همچون کاکوتی و آویشن زیبایی خاصی را به این منطقه می‌دهد و عطر و بوی برخواسته از این گیاهان همراه و نسیم بهاری آرامش خاصی را به گردشگران این منطقه می‌دهد.

روستایی گردشگری در دل کوه +تصاویر

روستایی گردشگری در دل کوه +تصاویر

روستایی گردشگری در دل کوه +تصاویر

روستایی گردشگری در دل کوه +تصاویر

روستایی گردشگری در دل کوه +تصاویر

روستایی گردشگری در دل کوه +تصاویر

روستایی گردشگری در دل کوه +تصاویر


انتهای پیام/آ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
احمد رضاپور خسرویه
۲۳:۵۴ ۲۷ خرداد ۱۳۹۹
سلام به اهالی باصفای خسرویه
اصالت. پدر جدی اهل خسرویه هستیم
آرزو دارم یه روزی برای زندگی به این روستا بیام
وبا اهالی روستا که فامیل هستن آشنا بشم
وبقیه عمرم را در خسرویه بگذارانم

عاشق خاک پاک خسرویه هستم

احمد رضاپور خسرویه
نام پدر. امان الله