امروز سیگار به عنوان یکی از عوامل مرگ و میر انسانها و دارای مضرات جبران ناپذیری که مصرف آن گویا در کشورهای در حال توسعه بیشتر از کشورهای پیشرفته می باشد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز؛بر این اساس در دنیا یک میلیارد و 200 میلیون نفرسیگار شناسایی شده که سهم کشورهای در حال توسعه نزدیک به 800 میلیون نفر می باشد.

تحقیقات نشان داده که در کشور ما نیز افراد سیگاری در بین گروه سنی 15 تا 65 سال می باشد که در ایران هر سال حدود۵۰ هزار نفر در اثر استعمال سیگار جان خود را از دست می دهند.

هم چنین بالاترین میزان مرگ و میر ناشی از سرطان قسمت های فوقانی دستگاه تنفس (لب، دهان، حلق) و سرطان قسمت های تحتانی دستگاه تنفس (نای، ریه، برونش) در میان كشورهای خاورمیانه متعلق به ایران است.

اما در این میان اراده مردم روستای باشکند که در 18 کیلومتری بخش تیکمه داش قرار گرفته در مبارزه با مصرف هر گونه دخانیات ستودنی و مثال زدنی است.

دهیارروستای باشکند با بیان اینکه روستای باشکند دارای 300 نفر جمعیت می باشد افزود:مردم این روستا شاغل در بخش کشاورزی و دامداری می باشند.

مهرداد شاکری با بیان اینکه طبیعت روستای باشکند در فصل بهار و تابستان منطقه ای برای گردشگری ست افزود:خوشبختانه مردم این روستا چهره دفاعی در برابر دخانیات بخود گرفته اند.

یکی از اهالی روستای باشکند از این که در سن 110 سالگی به سر می برد خوشحال بوده وطولانی بودن عمر خود را مدیون عدم مصرف سیگار و تحرکات بدنی خود در بخش کشاورزی عنوان می کند.

قلی منادی با بیان اینکه در مدت عمر خود سیگار مصرف نکرده است افزود:حتی اگر کسی همی سیگار بکشد او را از مضرات مصرف سیگار آشنا می کند.

معاون بهداشت و درمان شبکه بهداشت و درمان شهرستان بستان آباد نیز برشمردن مضرات استفاده از سیگار گفت:بررسی های که انجام شده، نشان داده که هیچ کدام از افراد روستای باشکند مبتلاء به فشار خون ،بیماری دیابت،آسم ، و انسداد ریوی نیستند.

دکتر رامک زوار کعبه ارتباط مستقیم مصرف دخانیات با بیماریهای قلبی و عروقی را یادآور شد و افزود:در شهرستان بستان آباد 20 درصد افراد بالای 30 سال فشار خون دارند.

وی گفت:روستای باشکند بعنوان پایلود می تواند در کشور مطرح باشد و در استان چنین روستایی که عاری از دخانیات باشد گزارش نشده است.

یکی از روستائیان باشکند با بیان اینکه در این روستا  نزذیک به 50 سال است زندگی می کند کسی را ندیده که لب به سیگار و یا هرگونه دخانیات دیگر بزند.

جلیل صالحی که از نظر قد و قیافه به وزنه برداران می خورد افزود:افراد سیگاری که از سایر مناطق به این روستا می آیند با دیدن نفرت مردم از مصرف سیگارخود بخود شرمنده شده سیگار خود را خاموش می کنند.

حسینقلی احمدی یکی دیگر ازاهالی باشکند از اراده و ایمان و یشقدمی مردم روستای باشکند درامورات عام المنفعه سخن گفت و افزود:مردم این روستا هزینه های ریالی حاکی از مصرف دخانیات را درساخت مسجد وصرف کمک به نیازمندان می کنند.

در هر حال اراده در انسان می تواند نقش خود را در سلامتی بخوبی ایفا کند همانطوریکه مردم روستای باشکند با دور کردن دخانیات در سلامتی و شادابی و درکنار هم زندگی می کنند خود را الگویی برای سایر مردم در مناطق مختلف کشور مان تبدیل کرده اند.

انتهای پیام/ش

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۶ ۱۹ خرداد ۱۴۰۳
آفرین به مردم ایران و به خصوص هم ولایتی های عزیز مرحبا