فرماندار بناب گفت: این شهرستان از لحاظ تولید کشمش و سبزه با صادرات بیش از 38 هزار تن کشمش حائز رتبه نخست است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز؛فرج الهی در جمع مدیران اتحادیه های باغداران و مدیران کارخانجات فرآوری کشمش شهرهای بناب،مراغه،ملکان و عجب شیر با اشاره به اینکه شهرستان بناب با 500 هکتار باغ انگور رتبه دوم تولید انگور استان را دارا می باشد گفت:این شهرستان از لحاظ تولید کشمش و سبزه با صادرات بیش از 38 هزار تن کشمش حائز رتبه نخست است.

وی بر بازار پسند بودن و سلامت بهداشتی تولیدات کشاورزی و صاداراتی تاکید کرد و گفت:مراکز فراوری کشمش باید در نحوه درست استفاده ازسموم دفع آفات نباتی به کشاورزان آگاهی بخشی کنند.

فرج الهی افزود:وجود هرگونه سم در تولیدات کشاورزی و بخصوص صادراتی با اقتصاد مقاومتی منافات دارد و باعث از دست دادن بازار رقابتی در عرصه های جهانی می شود.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان نیز گفت:سموم کلر و پیریفوس با نام تجاری دورسبان و لاروین که در باغات انگوروبرای ازبین بردن آفات نباتی مورد استفاده قرار می گیرند ممنوع است.

محمود کیا افزود:سمپاشی درختان انگور با این سموم بعلت دارا بودن مواد سمی برای مغز و روان انسان خطر ناک بوده و باید از چرخه مصرف خارج شوند.

وی با اشاره به اینکه کشمش تهیه شده از باغات سمپاشی شده با این سموم آلوده می باشند گفت:از آنجایی که مصرف این محصولات مضر می باشند لذا فراوری چنین محصولاتی به هیچ وجه توصیه نمی شود.

کیا افزود: کشورهای وارد کننده کشمش روی این موضوع حساسیت خاصی دارند و اغلب بعد از آزمایش،  محصولات خریداری شده را به کشور عودت می دهند که این امر امتیاز منفی برای صادرات ایران محسوب می شود.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان از تجار و مدیران کارخانجات فراوری کشمش خواست قبل از خرید هرگونه کشمش و سبزه با انجام آزمایشات از آلوده نبودن محصول مطمئن شوند.

کیا همچنین به افرادی که خارج از شبکه توزیع رسمی اقدام به خرید و فروش سموم دفع آفات نباتی اقدام می کنند هشدار داد.


انتهای پیام/ش

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.