بر اساس بخشنامه وزارت کشور، 12 سازمان جدید در شهرداری کلانشهر تبریز تشکیل خواهد شد.

به گزارش گروه استان ها باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز؛معاون برنامه ریزی و توسعه شهرداری تبریز گفت:12 سازمان جدید با ادغام سازمان های قبلی و با عناوین جدید ایجاد خواهد شد.
محمد ابراهیم رمضانی عنوان کرد:سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی با ادغام معاونت فرهنگی، سازمان فرهنگی و هنری و سازمان ورزش-سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری  با ادغام سازمان پارک ها و فضای سبز، سازمان زیباسازی و سازمان توسعه عون بن علی-سازمان ساماندهی مشاغل شهری، فرآورده های کشاورزی به جای سازمان میادین-سازمان مدیریت حمل و نقل مسافر با ادغان سازمان تاکسی رانی و شرکت واحد اتوبوس رانی ایجاد خواهد شد.
وی افزود:سازمان مدیریت حمل و نقل بار-سازمان عمران و باز آفرینی فضا های شهری-سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات به جای سازمان فناوری اطلاعات و آمار-سازمان سرمایه گذاری و مشارکت مردمی -سازمان حمل و نقل ریلی و به جای سازمان قطار شهری-سازمان مدیریت آرامستان ها-سازمان مدیریت پسماند،سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی دیگر سازمان هایی خواهند بود که در چهارچوب چارت جدید فعالیت خواهند کرد.

رمضانی  اعلام کرد :در حوزه معاونت ها نیز، معاونت مالی و اداری به معاونت مالی و اقتصادی، معاونت برنامه ریزی و توسعه به معاونت برنامه ریزی و توسعه سرمایه های انسانی تغییر خواهد یافت.
رمضانی گفت: نمودار سازمانی( تاپ چارت ) به عنوان ساختار اصلی شهرداری با صدور ابلاغ های مربوطه ظرف مدت یک ماه آینده دارای قابلیت عملی شدن است.

خانه تکانی در شهرداری تبریز


وی در ارتباط با مشکلات احتمالی ادغام سازمانها نیز  گفت: هر سازمانی برای بقای خود نیاز به تغییر و اصلاح مستنر دارد لذا ملزم به ایجاد تغییراتی در سیستم هستیم که شرایط مطلوبی برای ادامه مسیر  فراهم شود؛ در این بین همدلی و همزبانی شورا و شهرداری می تواند کمک وافری به بهبود مستمر عملکرد و پویایی سیستم شهرداری داشته باشد.

معاون برنامه ریزی و توسعه شهرداری تبریز اصلی ترین دلایل این تغییرات را متناسب سازی و چابک سازی ساختار های تشکیلات اداری،تجمیع سازمانهایی که تقریبا کارکرد متجانسی دارند و کاهش هزینه های اضافی و زاید بیان کرد.
وی  با اشاره به بازمهندسی روش ها در ساختار جدید اظهار کرد:بحث فرآیند انجام وظایف را بازنگری می کنیم تا بتوانیم با توسعه فناوری های نوین اداری و فناوری اطلاعات و ارتباطات، نحوه و شکل خدمات رو به شکل مناسب دنبال کنیم، ضمن اینکه ، با همین شیوه سازمانی را طراحی خواهیم کرد که بتواند به نیازهای کنونی شهر و شهروندان پاسخگو باشد. چرا که ویژگی یک سیستم یا سازمان موفق پویایی و بهبود مستمر در آن هست.


رمضانی با اشاره به ساختار تشکیلاتی جدیدی که در صحن شورای شهر تبریز ، توسط شهردار اعلام شده  تاکید کرد :این چارت یک سری سیاست ها، راهبردها و چهار چوبی را تعیین می کند که می تواند در بهبود عملکرد شهرداری ها نقش داشته باشد؛ به طور مثال یکی از این ها راهبرد خرید خدمت به جای تولید و ارائه مستقیم خدمات است؛ همانطور که می دانید نقش شهرداری نقشی تصدی گرایانه است بطوریکه بتوانیم قسمتی از کارها را به بخش خصوصی واگذار کنیم و خودمان نیز نقش نظارتی داشته باشیم که این خود زمینه ساز مشارکت مردم در مدیریت شهری است.

وی اصلی ترین اهداف معاونت برنامه ریزی را   افزایش راندمان، بازدهی و کارایی و اثر بخشی امورات در زمینه های سیاست سازی، تحول اداری و توانمند سازی نیروهای انسانی و تمام فعالیت های شهرداری بیان کرد.

رمضانی در بخش دیگر سخنان خود  وظیفه اصلی معاونت برنامه ریزی و توسعه  را تدوین برنامه های میان مدت و بلند مدت  اعلام کرد  و افزود: از وظایف اصلی دیگر این معاونت تهیه و تنظیم برنامه یک ساله برنامه و بودجه شهر تبریز است که به عنوان مبنای عملکردها و فعالیت سالانه شهرداری تبریز قرار می گیرد.
وی با بیان اینکه  از مهمترین کارکردهای این معاونت، اقدام در زمینه بهبود عملکردها است؛ یادآور شد : در خصوص تشکیلات و ساختارهای سازمانی وظیفه داریم که متناسب با نیازهای روز ساختار های سازمانی مناسب داشته باشیم و به همین دلیل این معاونت مسئولیت آموزش مجموعه پرسنل شهرداری را نیز عهده دار است.
معاون  برنامه ریزی و توسعه شهرداری تبریز با بیان اینکه شهردار کلانهشر تبریز  به منظور ارتقا عملکرد کارکنان  و افزایش توامندی مدیران و کارکنان شهرداری ؛آموزش کارشناسان ارشد و مدیران به این معاونت سپرده شده است گفت: ما یک سری دوره های آموزش مدیریت عالی طراحی کرده ایم که این دوره ها در قالب افزایش توان فنی و تخصصی و مدیریتی تمام نیرو هایی که مدارج علمی دارند، است؛ تاکنون بیش از  100 نفر از کارشناسان ارشد و مدیران شهرداری در این دوره های آموزشی شرکت می کنند.

فرمانده ستاد اقتصاد مقاومتی شهرداری تبریز یکی دیگر از  وظایف معاونت برنامه ریزی و توسعه را ارزیابی و تطبیق عملکرد تک تک پروژه های شهرداری و بررسی اینکه آیا پروژه ها بر اساس برنامه و بودجه مصوب بوده اند یا نه، عنوان کرد افزود: بحث پژوهش و مطالعات نیز در این معاونت مدیریت می شود که بعد از جمع بندی به برنامه ریزی توسعه شهر کمک کند.

وی با بیان اینکه خود را یک عضو تشکل های مردمی می داند گفت : بستر سازی برای مشارکت مردمی را در پیشبرد اهداف از مهمترین فاکتورها دانست و افزود: مطمئنم که این امر نقش بسزایی در کارکرد امور خواهد داشت، زیرا پایداری یک پروژه نیز به وجود و یا عدم وجود مشارکت های مردمی برمی گردد، که با وجود آن یک پروژه می تواند اثر بخشی خاص خود را داشته باشد.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد تبریز همچنین با تأکید بر اینکه در حوزه ی برنامه ریزی باید کارهایی را انجام دهیم که توسعه پایدار شهری را به دنبال داشته باشد افزود: برنامه ای که شهردار تبریز ارائه داده است برنامه کاملی است که همه زمینه های اجتماعی، اقتصادی، ساختاری و ...را  پوشش می دهد؛ به طور مثال در بحث اکولوژیکی، یک شهروند اگرشهری زیبا و شیک ولی آلوده داشته باشد این زیبایی جذابیت لازم را نخواهد داشت؛ بنابراین برای اینکه توازن ایجاد شود باید همه اهداف توسه پایدار و تعالی با هم دیده و مورد بررسی و توجه قرار گیرند؛به این منظور  شهرداری تبریز از تمام ظرفیت های موجود استفاده می کند نمود عینی عینی این مهم بهره گیری از متخصصین دانشگاهها بعنوان مامور در شهرداری و نیز ایجاد شورای راهبردی در شهرداری تبریز با ۵ کارگروه تخصصی هست.

رمضانی از وجود دو برنامه با عناوین برنامه 5 ساله تبریز بعنوان برنامه پنجساله چهارم  توسعه پایدار و برنامه سی دی اس، برای آینده شهر تبریز خبر داد و ادامه داد: در عمل مجموعه این کارکرد ها زمانی می تواند معنی و مفهوم داشته باشد که به آن اهداف و چشم انداز برنامه شهردار که مورد تایید شورای اسلامی شهر تبریز قرار گرفته است و غایت اصلی مان می باشد برسیم و گرنه صرف اجرای پروژه ها خارج از برنامه نمی تواند اثربخشی مناسب در توسعه شهر تبریز داشته باشد.


انتهای پیام/ا




اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.