معاون نظارت راهبردی شرکت آب و فاضلاب کشور گفت: 2 میلیون مترمکعب فاضلاب در کشور تصفیه می‌شود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز؛ تشیعی در مراسم آغاز طرح احداث مدول دوم تصفیه‌خانه فاضلاب کلانشهر تبریز افزود: در دو دهه گذشته 43 درصد جمعیت کشور یعنی بیش از 25 میلیون نفر با بهره‌برداری از 159 شبکه فاضلاب با دفع شبانه‌روزی 2 میلیون متر پساب تصفیه شده، تحت پوشش قرار گرفته‌اند.

این مسئول از اجرای 217 طرح فاضلابی با پیش‌بینی اعتبار 180 میلیارد تومان خبر داد و گفت: نیاز اعتباری ما برای به سرانجام رساندن طرح‌ها بیش از 18 هزار میلیارد تومان است.

وی با اشاره به اهمیت اجرای طرح احداث مدول دوم تصفیه‌خانه فاضلاب کلانشهر تبریز یادآور شد: خروجی این طرح به احیای دریاچه ارومیه کمک می‌کند و در نهایت باید بتوانیم 400 میلیون مترمکعب پساب را وارد دریاچه کنیم.

تشیعی اظهار داشت: کشور ما 1.1 درصد جمعیت دنیا را به خود اختصاص می‌دهد و این در حالی است که تنها از 36 صدم درصد منابع تجدید شونده برخوردار است.

وی با بیان اینکه در بخش آب و فاضلاب 80 درصد منابع آب شرب دوباره به فاضلاب تبدیل می‌شود، افزود: تصفیه و استفاده مجدد از فاضلاب یک استراتژی مهم تلقی می‌شود و موجب کاهش فشار به تامین منابع آب است و از مصادیق اقدام و عمل به راهبردهای اقتصاد مقاومتی به شمار می‌رود.

تشیعی با اشاره به اهمیت شبکه فاضلاب در مسئله سلامت انسان و حفظ محیط زیست خاطرنشان کرد: 80 درصد کل بیماری‌های جهان به دلیل آب آلوده و عدم دفع بهداشتی فاضلاب رخ می‌دهد ولی در کشور ما با اجرای طرح‌های استاندارد کیفیت منابع شرب بر اساس شاخص‌های جهانی در حد عالی است.

معاون نظارت راهبردی شرکت آب و فاضلاب کشور در عین حال خاطرنشان کرد: 64 درصد تبریز تحت پوشش شبکه فاضلاب است که با اجرای مدول‌ها به بیش از 70 درصد می‌رسد.

این مسئول یادآور شد: فرآیند تصفیه در مدول دوم تصفیه‌خانه فاضلاب کلانشهر تبریز از نوع فرآیندهای حذف مواد عالی با قابلیت حذف ازت و فسفر بوده و با توجه به مرحله‌ای بودن سیستم توزیع فاضلاب در واحد بیولوژیکی یکی از پیشرفته‌ترین و کارآمدترین فرآیندهای بروز تصفیه فاضلاب شهری است.

وی گفت: در شهر همدان هم این فرآیند اجرا شده و تبریز دومین شهر کشور در اجرای این فرآیند است.


انتهای پیام/ش

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.