شیراز؛

افزایش خرید گندم از کشاورزان فارسی

خرید گندم از کشاورزان فارسی 20 درصد رشد داشته است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ صادقی معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی فارس با بیان اینکه تاکنون بیش از 330 هزار تن گندم از کشاورزان خریداری شده است که نسبت به مدت مشابه پارسال 20 درصد افزایش داشته است ادامه داد: از 343 هزار هکتار سطح قابل برداشت گندم آبی و دیم تاکنون 115 هزار هکتار برداشت انجام شده است.  
وی افزود: استفاده از بذرهای اصلاح شده و مقاوم در شرایط نامساعد، تقویت مشارکت کشاورزان پیشرو در تولید، انتقال یافته های تحقیقاتی به مزارع، تشکیل گروه های نظارتی و افزایش نظارت از مهمترین برنامه های اجرا شده برای ارتقای کیفیت گندم تولیدی در استان بوده است.  
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی فارس اظهار کرد: برداشت گندم در شهرستان های خنج، فراشبند، گراش، لار، لامرد، زرین دشت، قیر و کارزین و مهر به پایان رسیده است و طرح پتانسیل سنجی با هدف تهیه اطلاعات، کاشت، داشت و برداشت و کیل گیری نمونه ای از مزارع گندم در هر شهرستان توسط نیروهای ستادی در حال انجام است.  
وی با بیان این که تاکنون بیش از 52 درصد از وجه گندم خریداری شده که ثبت سامانه شده به کشاورزان پرداخت شده است، خاطر نشان کرد: متوسط عملکرد گندم آبی تاکنون 4 هزار و 160 کیلوگرم و متوسط عملکرد گندم دیم 800 کیلوگرم است.
صادقی گفت: برای پایداری تولید محصول گندم ناچار به کشت کلزا هستیم و تلاش می شود نهایت همکاری در خرید کلزا با کشاورزان در دستور کار قرار گیرد.
 وی اظهار کرد: تاکنون بیش از 1 هزار و 44 هکتار کلزا در شهرستان های خنج، کازرون، زرین دشت، داراب، قیر و کارزین، گراش، مهر، فیروزآباد، فراشبند، جهرم، رستم، لار و لامرد برداشت شده است که میزان کلزای تحویلی 1 هزار و 700 تن است و از این میزان 1 هزار و 277 تن ثبت سامانه و کل مبلغ کلزای خریداری شده، ثبت شده در سامانه به کشاورزان پرداخت شده است.
صادقی افزود: امسال تعداد 5 مزرعه در طرح " پی وی اس " كلزا شامل دو مزرعه در مناطق سردسیری و معتدل سرد استان هر كدام با 19 رقم كلزا جدید و سه مزرعه در مناطق نیمه گرمسیری و گرمسیری استان هر كدام با 14 رقم جدید بهاره كلزا و به منظور مقایسه عملكرد و سازگاری این ارقام با شرایط آب و هوایی استان انجام شده است.   
صادقی همچنین از نظارت نامحسوس این سازمان بر کلیه مراحل برداشت و خرید گندم در سراسر استان فارس خبر داد.
انتهای پیام/ن
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار